lemez - PIRESIAN BEACH: FUCK YOUR MIND

  • - greff -
  • 2011. augusztus 11.

Zene

A Jesus And Mary Chain égésfoltos, whiskyszagú, speedtõl krétás köpönyegébõl még harminc évvel a skótok felbukkanása után is elõ-elõlépnek olyan zenészek, akik a behízelgõ dallamokat elõszeretettel öntik nyakon sûrû és sistergõ zajszósszal. Közéjük tartozik Németh Zsófia is, aki abszolút lo-fi, lakásbelsõben (a zsánertoposzoknak megfelelõen nyilván a hálószobában), egy primitív zeneszerkesztõ programokkal felszerelt laptop hadra fogásával rögzíti vibráló dalait - épp egy évvel ezelõtt kezdte el, de azóta már túl van pár, a nemzetközi zeneblogszcénában körbeudvarolt számon, egy minialbumon (Parttalan), és most már a Fuck Your Minddal egy teljes (szabadon letölthetõ) lemezen is. Zenéjében a jópofa filléres hangzás alapját neander-völgyi dobgépalapokra felfektetett túlvezérelt, sok visszhanggal megküldött gitárok és a mûvésznõ gyakran a háttérbe szorított, brutálisan mély, vonzó-nyugtalanító hangja adja - egyelõre ez utóbbi szavatol a felismerhetõségért. A minialbumhoz képest a lemezen kevesebb a sötéten hullámzó shoegaze-motívum, és erõsebb a garázsrock-hatás: jó néhány szám gyors középtempókkal kattog elõre, olykor (Enemy, Cry) már-már slágeresnek mondható pillanatokkal. A lendület kitart egészen a lemez végéig, sõt a 76 másodperces You're Not A Little Girl Anymore a riot grrrl zenekarok vadulását idézi, és bár semmiképp sem állítható, hogy mind a tíz dal azonos módon magával ragadó lenne, a Fuck Your Mindot nem ajánlott elmulasztania annak, aki vár valami figyelemreméltót itthon a pehelysúlyon túli világból.

Szerzõi, 2011; piresianbeach.bandcamp.com

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.