A Jesus And Mary Chain égésfoltos, whiskyszagú, speedtõl krétás köpönyegébõl még harminc évvel a skótok felbukkanása után is elõ-elõlépnek olyan zenészek, akik a behízelgõ dallamokat elõszeretettel öntik nyakon sûrû és sistergõ zajszósszal. Közéjük tartozik Németh Zsófia is, aki abszolút lo-fi, lakásbelsõben (a zsánertoposzoknak megfelelõen nyilván a hálószobában), egy primitív zeneszerkesztõ programokkal felszerelt laptop hadra fogásával rögzíti vibráló dalait - épp egy évvel ezelõtt kezdte el, de azóta már túl van pár, a nemzetközi zeneblogszcénában körbeudvarolt számon, egy minialbumon (Parttalan), és most már a Fuck Your Minddal egy teljes (szabadon letölthetõ) lemezen is. Zenéjében a jópofa filléres hangzás alapját neander-völgyi dobgépalapokra felfektetett túlvezérelt, sok visszhanggal megküldött gitárok és a mûvésznõ gyakran a háttérbe szorított, brutálisan mély, vonzó-nyugtalanító hangja adja - egyelõre ez utóbbi szavatol a felismerhetõségért. A minialbumhoz képest a lemezen kevesebb a sötéten hullámzó shoegaze-motívum, és erõsebb a garázsrock-hatás: jó néhány szám gyors középtempókkal kattog elõre, olykor (Enemy, Cry) már-már slágeresnek mondható pillanatokkal. A lendület kitart egészen a lemez végéig, sõt a 76 másodperces You're Not A Little Girl Anymore a riot grrrl zenekarok vadulását idézi, és bár semmiképp sem állítható, hogy mind a tíz dal azonos módon magával ragadó lenne, a Fuck Your Mindot nem ajánlott elmulasztania annak, aki vár valami figyelemreméltót itthon a pehelysúlyon túli világból. Szerzõi, 2011; piresianbeach.bandcamp.com **** alá
Figyelmébe ajánljuk
Hurrá, itt a gyár!
Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.
Profán papnők
Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügynökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.
Goebbels nélkül Hitler nem tudta volna elhitetni, hogy a német nép őt választotta vezérének
Viszonyítási pontok
Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.
Kliséből játék
A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.