rés a présen

Képtelen megunni

Darvas Kristóf zenész

  • rés a présen
  • 2020. február 9.

Zene

rés a présen: Mi volt a legkedvesebb vállalkozásod az elmúlt évben?

Darvas Kristóf: Az egyik a Danyiil Harmsz orosz abszurd író-költő szövegeiből készült előadás, a Kivettem a fejemből egy gömböt, a Nézőművészeti Kft. produkciója, amelyet Rusznyák Gábor rendezett. Ennek zeneszerzője vagyok, de zenélek is benne, sőt színészi feladatokat is kaptam. Persze igazi színészek is vannak benne: Roszik Hella és Katona László, a háromtagú zenekarban pedig rajtam kívül Csizmás András és Mezőfi István zenél. Az egész előadás szellemisége, sajátos humora nagyon közel áll hozzám. A B32-ben az idén is játszani fogjuk. Aztán van egy új együttes, a Bathroom Window Band, amely teljesen az én kezdeményezésem. Szeptemberben volt 50 éve, hogy megjelent a Beatles Abbey Road című lemeze, ennek akartunk emléket állítani azzal, hogy a teljes zenei anyagát, az első számtól az utolsóig eljátszottuk a Három Hollóban Czitrom Ádámmal, Takács Szabolccsal és Németh Csabával. Ének nélkül, nagyrészt akusztikus felállásban. A számok között elmeséltem egy-két sztorit a dalok keletkezésének történetéről. Nagyon jól vették, ezért úgy döntöttük, hogy folytatjuk. Végül pedig két hónapja zenélek az Ábrahám Fiai nevű zsidó zenekarban, mellyel főleg liturgikus dalokat adunk elő jiddis, héber és orosz nyelven.

rap: Milyen programokon lépsz fel a közeljövőben?

DK: Januártól a Stúdió K-ban Lubitsch Ernő Amikor én halott voltam című némafilmbörleszkjének színpadi adaptációján dolgozunk, amelyben amolyan mozizongoristaként improvizatív módon kísérem a történéseket, a bemutató február 28-án lesz. Igazi némafilmeket is szoktam zongorán kísérni, például a (régi) Fészek Klubban és a Klauzál téri Kisüzemben. Közben új műsoron dolgozunk apámmal, Darvas Ferenccel és Roszik Hellával, apám Várady Szabolcs szövegeire szerzett dalait keltjük életre. Több száz ilyet írt az elmúlt negyven évben különféle előadásokhoz, filmekhez, rádiójátékokhoz, ezek közül némelyik már klasszikussá vált családi-baráti körben, de sehol nem jelentek meg.

rap: Kik a legfontosabb alkotótársaid?

DK: Roszik Hellát már említettem, aki elsősorban színésznő, de zenei végzettsége is van, nagyon szeretem, ahogy énekel, és jól is tudunk együtt dolgozni. Ujj Zsuzsival lassan tíz éve duó­zunk, és bár a műsorunk szinte változatlan, képtelen vagyok megunni, különleges hangulatúak mindig a koncertjeink. Apámat is a zenésztársaim közé sorolhatom már, tavaly óta elkezdtünk duóban fellépni, amit nagy dolognak tartok, korábban inkább váltótársak voltunk egy-egy színházi előadásban. Rutkai Bori pedig a legrégebbi zenésztársam, a kettőnk együttműködése elérte a nagykorúságot: 2001 novemberében léptünk fel először együtt a Millenáris Fogadóban. Szakál Tamás hegedűssel szoktam még időnként zenélni, amolyan békebeli kávéházi stílusban. Elnézést kérek azoktól, akiket a terjedelmi korlátok miatt most nem említek meg.

rap: Ha van időd, te mit hallgatsz, mit olvasol?

DK: Nagy élmény volt a december végi Qualitons-koncert, különösen elbűvöltek a pontos és tiszta vokálokkal. A Budapesti Fesztiválzenekar koncertjein rendszeresen ott vagyok, mindig elementáris élményt nyújtanak Fischer Ivánék, és fantasztikus dolognak tartom, hogy ilyen színvonalú zenekar működik Budapesten, amiért más országokból több ezer kilométert is utazik a közönség. Szépirodalmat sajnos kevesebbet olvasok, mint szeretnék, a napi történések könnyen elvonják a figyelmemet. Klubrádió-függő vagyok.

rap: Ki nyeri a kultúrharcot?

DK: A kultúra – előbb vagy utóbb.

 

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.