Lemez

Peter Björn and John: Endless Dream

Zene

A legtöbben a Young Folks című fütyülős slágerről ismerik a zenekart, amelynek tagjai: Peter Morén énekes-gitáros, Björn Yttling basszusgitáros-producer és John Eriksson dobos kereken 20 éve zúdítanak ránk keser­édes indie-pop-rock dalokat.

A legtöbben a Young Folks című fütyülős slágerről ismerik a zenekart, amelynek tagjai: Peter Morén énekes-gitáros, Björn Yttling basszusgitáros-producer és John Eriksson dobos kereken 20 éve zúdítanak ránk keser­édes indie-pop-rock dalokat. A két évtizedes életmű kiemelkedő darabja a 2006-os, ironikus című Writer’s Block, mivel pont ennek a lemeznek az elkészítése után ütött be a svéd triónál a kreatív válság. Ők azért rendületlenül együtt maradtak, és szüntelenül gyártják a lemezeket, és főleg az utóbbi pár évben kapcsoltak magasabb fokozatba. A 2018 végén kiadott Darker Days című munkájuk – ahogy a címe is sugallja – kifejezetten sötétre sikeredett, ugyanis olyan témák ihlették, mint a végtelennek tűnő svéd tél, Trump, a Brexit, a szélsőjobb megerősödése, valamint a lehetséges világvége. Aztán most, amikor tényleg egy kicsit közelebb kerültünk a világvégéhez, megcsinálták a pozitívabb hangulatú Endless Dreamet; igaz, pont ennek a nyitósorai sikeredtek – véletlenül – aktuálisra: „Egy másik városban, egy másik világban szabadon rohangáltunk.” A három svéd érezhetően a Writer’s Block albumhoz nyúlt ihletért, legalábbis egyértelműen ezt bizonyítja a lemezborító (ugyanannak a grafikusnak a munkája), a visszatérő popérzékenység, és zeneileg is elég konkrét utalásokat kapunk a 2006-os lemez irányába. Kár, hogy ez nem volt elegendő ihletforrás, az Endless Dream ugyanis igencsak középszerűre sikeredett. Morén több dalban (Drama King, Idiosyncrasy, A Week-End) éneklés helyett inkább csak motyog meg suttog, és a zenei körítés sem túl izgalmas. Azért szerencsére nem teljesen reménytelen a helyzet: az On the Brink beatleses énektémája kifejezetten kellemes, a Rusty Nail tisztára Broken Bells, a Reason to Be Reasonable pedig ennek az albumnak a Young Folksa próbál lenni, szerencsére inkább több, mint kevesebb sikerrel.

Ingrid/PBJ Musik AB, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.