Képzőművészet: Átjáró (Tolvaly Ernő kiállítása)

  • Hajdu István
  • 2004. május 27.

Zene

Tolvaly Ernő az elmúlt évek-ben - akárcsak tíz-tizenöt évvel idősebb pályatársai közül jó néhányan, mint Keserű Ilona, Bak Imre vagy Hencze Tamás - kitartó önreflexióval a szintézis esélyeit vizsgálja. Úgy tetszik, friss munkái sem tesznek mást, mint hogy teret adnak a különböző periódusokban megtalált elemek, motívumok, vizuális gondolatok "sorsának" folyamatos, egymásba kötődő átírásához.

Tolvaly Ernő az elmúlt évek-ben - akárcsak tíz-tizenöt évvel idősebb pályatársai közül jó néhányan, mint Keserű Ilona, Bak Imre vagy Hencze Tamás - kitartó önreflexióval a szintézis esélyeit vizsgálja. Úgy tetszik, friss munkái sem tesznek mást, mint hogy teret adnak a különböző periódusokban megtalált elemek, motívumok, vizuális gondolatok "sorsának" folyamatos, egymásba kötődő átírásához.

Tolvalyt mindig is a festés-festészet alapkérdései érdekelték. Már a hetvenes évekbeli performanszai, fotósorozatai, tárgyegyüttesei és festményei is az áttetszőség, átlátszóság, takarás, átfestés érzéki, de elsősorban gondolati, illuzionisztikus és konceptuális lehetőségeivel foglalkoztak. Későbbi munkái is az érzéki-retinális és a konceptualista fogalmazás viszonyát, megfeleltetési esélyeit vizsgálták (Duchamp kiábrándultságával hol kokettálva, hol vitatkozva), s úgy tetszik, a látvány izgalma felett érzett

meghatódott öröm

végül megerősödött az elmúlt években. A nézőnek az a benyomása (mondhatnánk, impressziója, s ez nem is rossz ebben az esetben, hiszen a nagy vásznak felületein közvetlenül Monet-ra és áttételesen a posztimpresszionizmusra utaló jegyek és jelek rezegnek szorgosan), hogy a festő által a vászonra "lapozott" síkok külön-nemű felületei egyrészt illuzionista kollázsként, másrészt egy keretbe szorított sorozat összegzéseként tekinthetők. Továbbá, hogy egyszerre művészettörténeti folyamatok és kimerevített pillanatok lenyomatai időben és térben, így viszont inkább egy tudás montázsai. Megidéződnek például klasszikus konstruktivista jegyek, és utalások szintjén felrémlik a hetvenes évekből a francia Support/Surface csoport intelligens festészeti gyakorlata és érzéki elmélete is. De leginkább Tolvaly Ernő saját idejében és terében kószálhat a néző, hiszen a nagy vásznakon összeszövődik az elmúlt majd' húsz év festői praxisának minden eleme. Tolvaly a kilencvenes évek elején festményein azonos értékű felületeket rendelt egymás mellé, hogy egy laza, ám mégis feszült struktúrát teremtsen, mely a képet alkotó "technikai" elemekből szerveződő másfajta struktúrával élt együtt, pontosabban ütköződött azzal. Vagyis a festő a keret, a merevítő lécek, az üresen hagyott felületek - tehát az eszközök - "készletével" állította dialektikus viszonyba a megfestett síkot, a tartalmat. Ez végeredményben a helyet jelentette - a virtuális, nem fizikai helyet -, ami a van és a nincs, a fedés (a festék), a fedendő (a vászon), a fedő (a kép) és a fedett (az üres sík) között létezhet. Tolvaly Ernő ekkortájt készült képeinek további értelmezési lehetőséget a felületek érzékisége, kvázi-látványelvűsége adott. A művek egyszerre szóltak a fedőréteg világszerűségéről, a jelenség és lényeg egymásba csúszásáról, a tények tényvalóságáról, s megmutatták a dolgok együttélésének folyamatát, de legalábbis a folyamat döntő stációit.

Az elmúlt hét-nyolc évben festészete sajátos módon "archaizálódott". Képei mintha a francia impresszionizmus - elsősorban az említett s a nyolcvanas évektől világszerte új fénybe állt Claude Monet - műveinek festészetfilológiai (ha van ilyen) analízisét végezték volna el: virtuális optika- és léptékváltással a színviszonyok, színmegfelelések és a nyom, nyomhagyás mozdulatait, mozzanatait vizsgálták. Később ragyogó, majd az idők folyamán

egyre halálosabban

szikkadt fűzöld lombsátrakba, lombesőkbe, lombzuhatagokba rejtette a szeretett Monet-tól megidézett gesztusokat, melyeknek az eredetükhöz-eredetihez már csak a delejes áttétel folytán volt közük.

Most e két út keresztezi egymást Tolvaly Ernő képein s a valóban montázsszerű szintézisben. Nem az ismétlés-ismétlődés monotóniája szomorodik elő a korábbi formák és érzetek megidézésében: azzal (is), hogy új és "váratlan" színek, már-már Van Gogh-os sárga és vörös festékpászmák villannak fel a már ismert törött rózsaszín, fűzöld vagy homokszürke ecsetnyomok között, inkább az eltökélt fokozás érződik az egymást fedő, egyben erősítő síkokon, melyek átjárhatók - erre utal valószínűleg a kiállítás címe is - a szó szoros és átvitt, mondjuk fontoskodva, vizuálszimbolikus módján is.

Hajdu István

Dovin Galéria, július 3-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.