Színház: Pályamű (Háy János: A Senák)

  • Csáki Judit
  • 2004. május 27.

Zene

Háy János csupa "istendrámát" ír, eddig hármat. Azt mondja, a királydrámák mintájára találta ki a szót, de amazokban van király, emezekben nincs isten. Vagy hát nem igazán.

Háy János csupa "istendrámát" ír, eddig hármat. Azt mondja, a királydrámák mintájára találta ki a szót, de amazokban van király, emezekben nincs isten. Vagy hát nem igazán.

Drámaírói karrierje gyors sikerekből állt eddig: A Gézagyereket ország- és szakmaszerte ünnepelték, a Herner Ferike faterját egyszerre két színházban is bemutatták, a legutóbbit meg díjjal - igaz, nem elsővel, mert olyan nem is volt - jutalmazták a Nemzeti Színház drámapályázatán. Meg azzal, hogy bemutatták a stúdiószínpadon Balikó Tamás rendezésében.

Aki látta már valahol Háy bármelyik drámáját, annak ismerős A Senák világa. Aki nem, annak is: harminc-negyven-ötven éve jó és rossz darabok szóltak a paraszti lét problémáiról és figuráiról, meglehet, afféle abszurd elrajzolás nélkül, mint amilyeneket Háy darabjában láthatni. A "belépni vagy nem belépni", mármint a téeszbe - ez a témája A Senáknak -, már csak azért sem bírná ki az elrajzolás nélküli tálalást, mert a nézőtér fele nem értené, miről van szó. A másik fele meg azt nem értené, hogy kerül ez most ideÉ

Ha komolyan venném Háy "istendráma" definícióját, a színmű egyik alakjára, Rák Janira, aki nem akar belépni a téeszbe, ráhúznám Krisztus figuráját, a pénzért-állásért a beléptető agitátorokhoz csatlakozó részeges Senákra pedig Júdásét - és akkor velem együtt mindenki még rosszabbul járna, mert nem jutnánk sehová. Ha pedig komolyan venném a téeszvonalat, és beleélném magam az egykor oly súlyos, de mára súlyosan

történeti jellegű

konfliktusba, akkor elnézhetném az egymás után sorakozó falusi életképeket, és szintén nem jutnánk sehová. Ez utóbbit tette a Nemzeti Színház stúdiójában Balikó Tamás, akinek alighanem a világon semmi affinitása nem volt Háy darabjához, ezért egy avítt téesz-tragédiát rendezett.

A díszlet ismerős is meg nem is: annak idején A Gézagyerekhez tervezett hasonló, fülkékből álló játékteret Debrecenben Pinczés István rendezéséhez Gyarmathy Ágnes. A Senák díszletét Horesnyi Balázs készítette, itt is a váltakozó helyszíneknek megfelelő fülkék állnak egymás mellett, csak éppen mindegyik el van rajzolva, az arányok túlzottak, a vonalak elnyúlnak - ennyiben tehát mindenképpen igazodik a játéktér a dráma szelleméhez. A baj csak az, hogy az előadás, a játék már tudomásul sem veszi, a színészek úgy használják a teret, mintha abban nem állna majd' minden tótágast. A kocsmafülkében például ott a hatalmas vaskályha, az obligát ragasztós légyfogó - és a ferde kocsmapult, amelyen azonban kis ügyességgel egészen jól lehet italt tölteni a poharakba, csak hát ily módon afféle akadályverseny a játék, melyben a díszlet az akadály. A hálófülke óriásira növesztett és ferdére állított ágyába tüchtig módon belefekszik a házaspár - jó kényelmetlen lehet. És ne higgye senki, hogy esetleg nem "vettem" azt az üzenetet, miszerint az itt élők számára ez az elrajzoltság maga a sültrealizmus, ezért tesznek úgy, mintha nem lenne - ilyen üzenet ugyanis nem volt.

Pilinyi Márta jelmezei már nem követik Horesnyi stílusát: a téesz-szervezők egyikén a kék ing, piros nyakkendő a valahai funkcimunkaruhát idézi, mondjuk, ironikusan (?), Senák viharkabátja például viszont semmit, amiképpen a nyakas parasztember fehér inge is szimpla közhely.

A dráma nem kevés erényéből igen kevés jön át a rivaldán. Olvasva sokkal meggyőzőbb Háy János dramaturgiai tehetsége, érzékeny figurateremtése, jó ritmusérzéke. Némileg szűkösnek látszó világa, közege minden bizonnyal tágulni fog, mert A Senákkal mintha kimeríteni látszana lassacskán e világ amúgy nem kicsi raktárkészletét.

Az előadás kevés erénye a színészi munkából fakad. Nem az összmunkából ugyan, mert ennek nemigen lehetett nyomát látni (igaz, ehhez összeforrott társulaton kívül erőteljesebb rendezés is szükséges lett volna), de egyes alakításokban, egy-egy színészi pillanatban azért kedvét lelheti az ember.

A pöttyszerűen szétszóródó

jó színészi megoldások mellett egy olyan szerepformálás is akad, amelyik a figura egészét hatásosan és mélyen bírja: a Rák Janit játszó László Zsolté. Ez az egyszerű (bár a kliséhez képest kicsit elrajzolt, azaz érzékenyebbre vett) parasztember úgy adja be a derekát (és a lovait a téeszbe), hogy megőrzi emberi méltóságát. László Zsolt takarékosan bánik az eszközökkel (a mozdulatokkal is), éppen ezzel ad hangsúlyt a figurának. Az ismétlődő helyzetekben és dialógusokban remekül érzékelteti a megváltozott lelkivilágot, kevés szóba képes belesűríteni indula-tait, eltökéltségét.

Tetszett még - miért is ne tetszett volna - Molnár Piroska rendezőileg magára hagyott anyós-figurája; ezt persze szöveg nélkül, pusztán mimikával, egy-egy apró gesztussal hihetetlenül kerekre formálja a színésznő, belesűrítve sok fapados gonoszságot és kiszolgáltatottságot is. A feleséget játszó Varga Mari azokban a pillanatokban a legjobb, amikor a férjéhez fűződő elemi szenvedélyt mutatja. Spindler Béla A Senák alkoholista árulójában - ő szegődik ugyanis a téeszszervezők mellé - a szerep kliséjét játssza, igaz, azt hatásosan. Szarvas József a dramaturgiai oszlop, a cselekményt kérdéseivel, meséivel megsegítő szomszéd szerepében egyszerűen túl sok, túl más, túlÉ

Újvári Zoltán a kocsmáros, Vida Péter és Orosz Róbert pedig a két agitátor szerepében igyekszik tapadni a szöveghez és a sablonokhoz, ekként sajnos elvész az, amiért Háy a sablonokhoz fordul: a szimbolikus réteg, ha úgy tetszik, maga az istendráma. Van még két ló is, körülöttük forog a történet, őket sajnálja igazán Rák Jani, őket kapja meg - mintegy árulása jutalmául - a Senák, és ők lesznek a végzet, a megoldás, a büntetés és a jutalom is. Játékuk szelíd, ezért ők hoznak valamit a dráma mélyebb rétegeiből is: Barna Lajos és Barna Béla mint lóikerpár a lírai felhang.

Csáki Judit

Nemzeti Színház, Stúdió, 2004. május 2.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.