Interjú

"Ki ez a fickó?"

George Benson gitáros, énekes

Zene

Az On Broadway és a Give Me The Night R&B-t, soult és dzsesszt egymásba hullámoztató előadója hétévesen kezdett gitározni - az azóta eltelt időben pedig több mint hatvan lemezt és tíz Grammy-díjat toldhatott életrajzához. Tavaly megjelent albumán, a Guitar Manen sztenderdeket és pop-rock feldolgozásokat játszik. Július 18-án a Veszprémfesten lépett fel zenekarával, a Narancs még előtte beszélgetett vele.

Magyar Narancs: Azért választott a Guitar Manre egy Michael Jackson-számot is (The Lady In My Life), mert jó barátok voltak?

George Benson: A kettőnek semmi köze egymáshoz. A producerem ötlete volt, hogy próbáljuk meg új hangzásba csomagolni ezt a remek dalt. Mire azt feleltem neki, egye fene, adok neki egy sanszot. Kitaláltunk hozzá egy jó kis szofisztikált hangzást.

MN: Ez a 35. stúdióalbuma. Van olyan lemeze, amit kivételesen sikerültnek tart?

GB: A változatosság gyönyörködtet. Szving, blues, bop, R&B, funky, soul, pop, smooth jazz - édesmindegy nekem, csak jó zene legyen. Noha a Breezin' hozta meg az áttörést a hetvenes évek végén, mégis a Living Inside Your Love az, ami a legjobban kifejezi az életérzésemet. A fél világot végigturnéztam vele. Szimfonikus zenekari kísérettel készült, és talán egyik albumomnál sem sikerült annyira eltalálni az egyensúlyt a hangom és a nagyzenekari hangzás között. Ráadásul a dalok egy részét én magam írtam. Minden téren kielégített az eredmény: mint szerzőt, mint gitárost és mint előadót is.

MN: Hat évvel ezelőtti közös lemeze Al Jarreau-val igencsak sikeres volt. Milyen emlékei vannak a Givin' It Up felvételéről?

GB: Kölcsönösen rajongunk egymásért, bár tűz és víz természet vagyunk. Szó se róla, furcsa párt alkottunk, én a magam vehemenciájával, ő pedig a lakonikus nyugalmával. A híd, ami összeköt minket, a hit. Nincs közöttünk nézeteltérés abban, hogy azért vagyunk itt a Földön, hogy a szeretetet közvetítsük a zene nyelvén.

MN: Hogyan gondol ma vissza hajdani önmagára, a pittsburghi gyerekre, aki a szegénységből küzdötte fel magát?


GB: Megértő mosollyal. Rettenetesen csórók voltunk. Anyám az anyatejjel oltotta belém az éneklést, s a mostohaapámtól kaptam életem első gitárját, aki amatőr zenész volt. A templomi kórusban gospeleket énekeltem, az iskolában hálaadó énekeket. Később bárokban gitároztam, és alig múltam tíz, amikor megjelent az első kislemezem. Egy razzia során bevittek a rendőrőrsre. Szegény anyám annyira megijedt, hogy el akart tiltani a zenéléstől. Jobbnak látta, ha iskoláztatja a fiát. Így kerültem New Yorkba, ahol aztán magával ragadott a dzsessz áramlata.

MN: Kik hatottak önre akkor?

GB: Sokan, Benny Goodman big bandjén át Charlie Parkerig. Django Reinhardt gitárjátékát csak később fedeztem fel. Sosem felejtem el az első találkozásomat Miles Davisszel. Hihetetlen megtiszteltetés volt, hogy ellátogatott szerény otthonomba. A gyerekeim a nappaliban hancúroztak, miközben én a My Funny Valentine-t pengettem neki. Annyira zavarta a gyerekzsivaj, hogy menekülőre vette. Távozóban csak annyit mondott: "Magából soha nem lesz igazi dzsesszzenész." Évekkel később mégis felkért, hogy játsszak vele a Miles In The Skyon.

MN: Úgy tudom, az a titkos vágya, hogy kamarazenekarral lépjen fel.

GB: Valóban. Imádom a kamarazenekarokat. Két albumot készítettem kamarazenei kísérettel. Hihetetlenül intim a hangzása. Amúgy pedig odavagyok a vonósokért. Ha második hangszert választhatnék, mindenképpen a hegedű lenne az. Az Ibanez gitárok hangzásához szokott fülemnek felemelő érzés, amikor megszólal valahol egy Stradivari.

MN: A zenésztársadalomban tapasztalja még, hogy van bármiféle különbség a feketék és a fehérek küszködése között?

GB: A közelmúltból Michael Jackson vagy Whitney Houston példáját említhetném. Mindketten fantasztikus tehetségek voltak, súlyos önértékelési problémával. A siker és a hírnév rabszolgái. A zeneipar nagy daráló, főként a feketék számára. Minél messzebbről jöttél ugyanis, annál nagyobb megfelelési vágy szorul beléd. És ezt maximálisan kihasználják a lemezstúdiók, a producerek, a menedzserek. A nagy szenzibilitással rendelkező művészek könnyen elvéreznek a siker vagy a sikertelenség oltárán. Michael közeli barátom volt, és ahányszor csak beszélgettünk, mindig próbáltam őt meggyőzni arról, hogy ne akarjon mindenáron number one lenni.

MN: Önt mi mentette meg attól, hogy bedarálja a gépezet?

GB: Szerencsére soha nem akartam mindenképp első lenni. Senkihez nem méregettem magam, és senkinek nem akartam megfelelni. Mindig a belső értékrendemet követtem, függetlenül az aktuális divattól, elvárásoktól. Persze én is kaptam pofonokat az élettől, de nem feküdtem le senkinek.

MN: Olyan vádak érték, hogy elárulta a dzsesszt.

GB: A dzsessz legnagyobb árulójának Charlie Parkert tartották, amikor partikra hangolt szórakoztatásból művészetté emelte a műfajt. Lerombolta a korlátokat, megváltoztatta a paramétereket. És nem utolsósorban bebizonyította, hogy nemcsak ösztönből lehet zenélni, hanem kell hozzá éberség, szellemi, értelmi tőke is.

MN: Az éneklés vagy a gitározás a fontosabb magának?

GB: Ezt a kérdést mindig felteszik nekem. Egyikről sem tudnék lemondani. Igaz, jóval korábban kezdtem gitározni, mint énekelni. Azt tapasztalom, hogy sokan zavarban vannak velem kapcsolatban. Ki ez a fickó, akit a dzsessz köreiben érzelmes énekesként, a popsztárok sorában pedig pengető emberként tartanak számon? A legnagyobb megtiszteltetés számomra, ha egyszerűen muzsikusként maradok meg a közönség emlékezetében.


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.