Kiállítás - A részeg sün és társai - Kovách Gergő: Tereh

Zene

Az egyik legrégebbi, kortárs képzőművészettel foglalkozó műtárgypiaci szereplő, a Dovin Galéria az előző évek tematikus kiállítássorozatát folytatva a 2008/2009-es évadban fiatal magyar szobrászok egyéni kiállításait mutatja be a nem különösebben felrázó Társunk az alak címmel. A meghökkentő és fanyar humorú munkáiról ismert Kovách Gergő - aki az ezredforduló óta tartozik a galéria "kötelékébe", és ily módon már ötödik egyéni tárlatánál tart - most bemutatott tíz munkája kiválóan példázza a műkereskedelmi elvárások és az önkifejezés közötti feszültségeket, illetve azt, hogy ezen belül milyen egyéni stratégiákat alkalmazhat egy kortárs művész. Dékei Kriszta

Az egyik legrégebbi, kortárs képzőművészettel foglalkozó műtárgypiaci szereplő, a Dovin Galéria az előző évek tematikus kiállítássorozatát folytatva a 2008/2009-es évadban fiatal magyar szobrászok egyéni kiállításait mutatja be a nem különösebben felrázó Társunk az alak címmel. A meghökkentő és fanyar humorú munkáiról ismert Kovách Gergő - aki az ezredforduló óta tartozik a galéria "kötelékébe", és ily módon már ötödik egyéni tárlatánál tart - most bemutatott tíz munkája kiválóan példázza a műkereskedelmi elvárások és az önkifejezés közötti feszültségeket, illetve azt, hogy ezen belül milyen egyéni stratégiákat alkalmazhat egy kortárs művész.

Kovách kiállítása a Mátyás király és az okos lány esetére, a "hoztam is, meg nem is" példázatára emlékeztet. Már az utcáról is feltűnik, hogy a galéria terét egy három méter magas, két lábon álló medve uralja; komor tekintetét és mogorvaságát pedig alighanem az okozza, hogy az egyik mancsát gipsz borítja. A monumentális szobor nem hagyományos szobrászati alapanyagból, hanem műanyag habból készült, akárcsak az ugyan lényegesen kisebb, mégis nagyméretű, nyakát lehajtó és fejét egy serlegbe dugó gólya, továbbá a felfordított háromlábú "székre" simuló üstököscsoport. A nagy méret és a "szegényes" anyag miatt e művek mintegy ellene mennek a magánvásárlói preferenciáknak; feltehető, hogy akik képesek lakásukban/házukban tárolni e munkákat, azok inkább nemesebb anyagból készült műveket kívánnak birtokolni. Míg e szobrok inkább egy nonprofit kiállítóhely vagy egy állandó kiállítótermekkel rendelkező nyilvános gyűjtemény számára lehetnek érdekesek, a Dovinban látható többi munka nemcsak arasznyi méretű, hanem bronzból is készült; a kandeláberszerű, festett hungarocell posztamensre helyezett, talányos jeleneteket bemutató, festett szobrocskák első látásra megfelelnek a piaci elképzeléseknek. Ha eltekintünk attól a kérdéstől, hogy a szobrokhoz készített egységes talapzat mennyiben része a műveknek, feltűnő, hogy a munkák többségében fellelhető gunyoros és ironikus utalásrendszer sokkal inkább kötődik a magyar kultúrához, mint az egyetemes műveltséghez. Kovách a műveiben korábban is fel- és átdolgozott, mintegy megszemélyesített közmondásokat és szólásokat (így egy tavalyi kiállításon szörnyű és véres jelenetben foglalta össze a "kecskére bízni a káposztát" mondásban megjelenő veszélyeket), a most látható két ismert Ezópus-mese-parafrázis (a hegedülő tücsök, illetve a rókás történetből kiemelt gólya) mellett igen erősek a művek címeiben felbukkanó, magyar irodalmi szövegekre vonatkozó célzások. Míg a kiállítás címe, a Tereh (amely azonos a sebesült medve címével) A walesi bárdokra, a Rőzsedalok fedőnéven szereplő repülő üstökös csoport pedig Ady költeményére (Párisban járt az ősz) utal, a részeg sünt megjelenítő szobor címe (Disznófog vetemény) az egyébként egy antik történetet felhasználó Vörösmarty-vers (Emberek) költői képét fordítja ki. Mégsem állítható, hogy Kovách műveihez az egyetlen és némileg zárt út a magyar nyelv ismeretén keresztül vezetne - bár kíváncsi lennék, miként lehet lefordítani bármely idegen nyelvre a két ellentétes irány felé integető, heregolyót formázó, Tök mindegy című munkát -, hiszen a szobrok semmiképpen sem illusztrálják a címükben sejtetett tartalmakat. A szóviccek kitágulnak, nehezen megfejthető gunyoros fricskákká válnak, mintegy kényszerítve a befogadót, hogy az első döbbenet vagy önfeledt kacaj után jobban elmélyedjen az antropomorfizált lények világában. Jó, érthető, hogy miért bámulja bambán a majom a farkára kötött csomót, és miért tart a széken üldögélő, kifordított zsebű tücsök a kezében egy hegedűt. De miért tartja a hangszert úgy, mintha a Ciriperc című műsort hallgatná egy táskarádióban? S ha egy sündisznótól talán nem meglepő, hogy maradéktalanul kiitta, hiszen hiába rázogatja a kezében tartott üveget, az már egyáltalán nem világos, hogy miért szorongat egy felfújt papírzacskót a kezében a szemlátomást egy chihuahua és egy elhízott pocok kereszteződéséből létrejött, dülledt szemű Kicsi mókus? És még ha ismert is, hogy a hím egerek az emberi fül számára hallhatatlan szerenáddal "kedveskednek" a nőstényeknek, a farkincáján üldögélő és gitározó egérke vajon miként jutott el az önazonosság-vesztés vagy a szereptévesztés oly súlyos fokára, hogy ősi ellenségének hangján énekelget (Miauuú)?

Jól látható, hogy bár a szobrászművész a műtárgypiacnak tett bizonyos technikai és méretbeli engedményeket, a másik kezével vissza is vette őket: a kódolt és humoros jelentés egyértelműsítése helyett fenntartotta a nyitott, lezárhatatlan értelmezések lehetőségét. S e művek nemcsak a piac és a "tiszta" művészet között egyensúlyoznak, hanem a patetikus és blaszfém, az édeskedő és a nyomasztó határán is. Az viszont végképp nem állítható, hogy teher volna őket nézegetni.

Dovin Galéria, Budapest V., Galamb u. 6. Nyitva: május 6-ig, kedd-péntek 12-18, szombaton 11-14 óra között.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.