film - ÕRÜLT SZENTIVÁNÉJ

  • - szabóágnes -
  • 2009. április 30.

Zene

"Baltic, baltic, but not the same" - mondja Tobias Moretti mint lett taxisofőr a Rigába koporsóval érkező furcsa francia párnak, amikor kiderül, hogy azok nem Lettországba, hanem Litvániába készültek temetni, csak összekeverték a foglalást - Latvia, Litauen, mint két tojás. Az osztrák rendező, Alexander Hahn öt párhuzamos történetet lő ki startpisztolyából a rigai reptéren, hogy aztán a hősök furcsa véletlenek folytán újra egy helyen, a kórház ügyeletén találkozzanak az év legrövidebb éjszakáján.
"Baltic, baltic, but not the same" - mondja Tobias Moretti mint lett taxisofõr a Rigába koporsóval érkezõ furcsa francia párnak, amikor kiderül, hogy azok nem Lettországba, hanem Litvániába készültek temetni, csak összekeverték a foglalást - Latvia, Litauen, mint két tojás. Az osztrák rendezõ, Alexander Hahn öt párhuzamos történetet lõ ki startpisztolyából a rigai reptéren, hogy aztán a hõsök furcsa véletlenek folytán újra egy helyen, a kórház ügyeletén találkozzanak az év legrövidebb éjszakáján. Az õsök hiedelme szerint varázslatos éj ez, bármi megtörténhet ilyenkor, pláne egy filmben. A testvérvárosi látogatáson tartózkodó két liverpooli tûzoltó egymásba szeret a telihold alatt egy tóban lubickolva. A csupán blowjobért ideruccanó osztrák üzletemberekrõl kiderül, hogy szélhámosok. Az amerikai Curt megtalálja féltestvérét, és feleségül veszi. A gyászoló franciák elütnek egy kengurut az erdõben. Lett lúzerék pedig úszva a hosszú nap nyújtotta fényárban, megfúrják a pipeline-t a nagypapa eszkábálta fúrófejjel. Közben zeng a balti etnosramli, ropják a népviseletbe öltözött népek, ugrálják át a tûzrakásokat, folyik a lett sör, habzsolják a köményes sajtot meg az erdei gombát; a telihold meg jót mulat, ahogy mi is - akár el is hiszem, hogy a végefõcím után sincs ez másként arra. A filmes focipályán csak néhanap labdába rúgó lettek egy vicces, abszurd, ámde kedves kelet-közép-európai filmet dobtak össze az osztrákokkal, angolokkal és az oroszokkal (!) kalákában. Külön hála a zéró oberonkodásért meg puckoskodásért.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

****

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.