kiállítás - ANDY WARHOL 3D

  • - legát -
  • 2010. szeptember 2.

Zene

Egyszer már láthattunk kamu Andy Warhol 3D-t: az Akácfa utcai, egykori Gorkij moziban (jelenleg a Jehova tanúinak temploma) a kilencvenes évek közepén nem a szokásos vurstlidarabokat, a Tenger titkait, a Csattogó gördeszkákat vagy a Száguldó hullámvasutat vetítették, hanem az Andy Warhol's Frankenstein című térhatású rémfilmet. A lejárt szavatosságú - és teljes joggal hatalmasat bukó - 1973-as produkcióhoz Warhol csak a nevét adta a haverok kérésére (a rendező Paul Morrissey, a főszereplő Joe Dallesandro és Udo Kier volt). Mindezt azért érdemes felidézni, mert a Szépművészeti Múzeum pár napos kiállításán újabb kamu részesei lehettek a látogatók.
Egyszer már láthattunk kamu Andy Warhol 3D-t: az Akácfa utcai, egykori Gorkij moziban (jelenleg a Jehova tanúinak temploma) a kilencvenes évek közepén nem a szokásos vurstlidarabokat, a Tenger titkait, a Csattogó gördeszkákat vagy a Száguldó hullámvasutat vetítették, hanem az Andy Warhol's Frankenstein címû térhatású rémfilmet. A lejárt szavatosságú - és teljes joggal hatalmasat bukó - 1973-as produkcióhoz Warhol csak a nevét adta a haverok kérésére (a rendezõ Paul Morrissey, a fõszereplõ Joe Dallesandro és Udo Kier volt).

Mindezt azért érdemes felidézni, mert a Szépmûvészeti Múzeum pár napos kiállításán újabb kamu részesei lehettek a látogatók. Noha a múzeum oszlopaira feszített molinó láttán világos volt, hogy a Samsung szerepe sokkal több puszta szponzorációnál, a kiállítás címe, a nagyméretû Warhol-arckép mind-mind arra utalt, hogy a mûvész 3D-s kísérleteit tekinthetjük meg: filmet, rajzot, bármit. Hiszen ahogy Paul Morrissey vagy bárki más, miért ne készíthetett volna akár Warhol is filmet a korabeli térhatású technikával? Vagy képeket - amik aztán speciális (akkor még piros/zöld) szemüveggel élvezhetõk.

Lehet, hogy készültek ilyen darabok, ám a Szépmûvészeti Múzeumban ezeket nem lehetett látni. A látogatók egy termékbemutatón vehettek részt, ahol a mûszaki cég újdonságát csodálhatták meg. Az "ultravékony" háromdimenziós televíziót, amirõl elképzelhetõ, hogy már az idén, bár inkább jövõre, a karácsonyi vásár - és az áruvásárlási hitelek - sztárja lesz.

És hogy került ide Warhol? Hát úgy, hogy közismert mûveit a tévére hangolták, és a bejáratnál kapott speciális szemüveggel nézhettük meg. Kétségtelenül jól néztek ki így is, de ezzel az erõvel lehetett volna Leonardo, Monet vagy Egry József is a készülékekben. Bárminek a másolata, ahogy azt a vásári látványosságoknál megszokhattuk.

Szépmûvészeti Múzeum, augusztus 27.-szeptember 1.

*

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.