Kiállítás - Az érem két oldala - Taiwan Calling

Zene

Noha van némi felszínes hasonlóság is Magyarország és Tajvan történelmében - a szigetországban évtizedeken át, egészen 1987-ig statárium volt (csak itt nem vörös színű volt az elnyomó hatalom), az első demokratikus parlamenti választást 1992-ben tartották -,Tajvan sokkal inkább, szó szerint el volt szigetelve a külvilágtól. Mégis, miközben mi még mindig nem igazán tudunk kitörni lokális diskurzusainkból, s művészetünket sehol sem jegyzik, mára a tajvani kortárs művészet az egyik legsikeresebb a nemzetközi porondon.

Noha van némi felszínes hasonlóság is Magyarország és Tajvan történelmében - a szigetországban évtizedeken át, egészen 1987-ig statárium volt (csak itt nem vörös színű volt az elnyomó hatalom), az első demokratikus parlamenti választást 1992-ben tartották -,Tajvan sokkal inkább, szó szerint el volt szigetelve a külvilágtól. Mégis, miközben mi még mindig nem igazán tudunk kitörni lokális diskurzusainkból, s művészetünket sehol sem jegyzik, mára a tajvani kortárs művészet az egyik legsikeresebb a nemzetközi porondon.

A kínaiak a 2000-es évek elején harsány, a pop art formanyelvét a szocreál művészetre utaló fricskákkal ötvöző munkáikkal lerohanták és elkábították a művészeti piacot, ugyanakkor a visszafogott és elmélyült tajvani művészet elsősorban attól erőteljes, ahogyan a helyi, tradicionális és közben nagyon is modern világ lenyomataiból egy globálisan "érthető", idegen, mégis ismerős művészeti "nyelvet" hozott létre.

A LuMúban és a Műcsarnokban párhuzamosan megrendezett grandiózus kiállítás többek között rámutat a két legjelentősebb kortárs művészeti intézmény eltérő koncepciójára is. A Ludwig Múzeum kurátora, Kopeczky Róna elsősorban a kurrens, nemzetközi szinten már "bejáratott", mondhatni divatos témákat állította a középpontba. Az installációk és a videoalapú munkák olyan visszatérő témák köré rendeződnek, mint a "bevándorlás-kivándorlás, az integráció, az interkulturális kommunikáció", a nők helyzete, illetve az urbanizmus hatása. Ez a gyakorlatban a néhol kissé steril projektművek dominanciáját jelenti. Ilyen például az a munka, melyben a művész különböző kifőzdék által kínált ételekről készült fotókat helyezett el egy-egy világítódobozban, majd ki is állította őket a boltok előtt - a látogatók az utóbbi állapotot dokumentáló fotókkal, s a kisebb méretben elkészített dobozkákkal szembesülhetnek. Kissé mesterkéltnek tűnik az az installáció, amely egy tradicionális, a hatóság önkényével küzdő falu történetét dolgozza fel, kiegészítve a bennszülött asszonyokról készült "vágyteljesítő" fotókkal és a nők monológjából szőtt hangfüggönynyel. S a nyugati kontextusban ugyancsak könnyedén dekódolható az a projekt is, amely egy olyan hálózsák, egyszemélyes open-air hotel "vándorlását" dokumentálja, amelyet a legmeglepőbb helyzetekben (állványzaton, úttest szélén), pihenésre alkalmatlan területeken lehetne használni. A válogatásba kifejezetten szellemes munkák is kerültek. Yu Cheng-Ta Tajpei utcáin mandarinul beszéltet külföldi turistákat oly módon, hogy a hátuk mögé rejtőzik a kamera elől, a delikvensek pedig megismétlik a művész által kitalált, sztereotip bemutatkozó szöveget - de a hibás kiejtések abszurd és humoros módon eltorzítják az eredeti mondatok jelentését -, s ilyen az az akció is, amikor a művész hóembert épít, egyfajta alternatív valóságot kreál egy teljesen átlagos, tropikus éghajlatú falusi utcán.

A Műcsarnokban látható anyag jóval nagyobb és nagyságrendekkel jobb is. A múzeum (most már csak volt) igazgatója, Petrányi Zsolt sokkal személyesebben nyúlt a kérdéshez, visszafogott, elmélyült, meditatív és reflexív munkákat helyezett a középpontba, s olyan kérdések köré csoportosította az alkotásokat, mint az önmeghatározás, az érzékenység és az önkritika. A művek mögött épp úgy érződik az eltérő kulturális hagyományok keveredése - a japán képregények, a mangák stílusát követve, de óriásira növelve bukkan fel Alice Csodaországból és Dorothy is az "zból -, mint a tradíció újraírása: a gyász és az emlékezés buddhista szertartásait követve Chen Shun-Chu például műanyag virágokról készült fotónagyításokat mint megannyi mahjongkövet "ültetett" rokonai sírjára. A tárlaton finom, valós idejű halál is megfigyelhető: a sötét helyiségben a halkan pattogó, duruzsoló, az emberi jelenlétre felizzó, majd elsötétedő neoncsövek ugyanis az állandó kapcsolódástól az alkotói szándék szerint tönkremennek.

A sok érdekes mű közül kiemelhető az a játékos film, melyben egy megnagyobbodott Tajvan mintegy identitását keresve ide-oda kapcsolódik más-más földrészekhez és országokhoz, vagy az a mű, ahol a szerző új nemzeti címerekre tesz javaslatot, szabadon kombinálva az elcsépelt heraldikai megoldásokat és a meglepően-viccesen földhözragadt motívumokat.

A 25 tajvani művészből négy mindkét kiállításon szerepel, ebből kettő teljesen jogosan. Mia Liu Wen-Hsuan képzeletbeli tájakra, hatalmas virágokra emlékeztető különös papírszobrai egy furcsa médiumból, lyukasztott, bevagdosott és hajtogatott belépőjegyekből készültek (amelyekhez akkor jutott hozzá, amikor jegyárusként dolgozott a New York-i Guggenheim Múzeumban). De az igazán lenyűgöző művek Wu Chi-Tsung nevéhez köthetők. A LuMúban bemutatott szobányi installáció, a Kristályváros a valós és a virtuális tér együttállását mutatja: a látszólag véletlenszerűen elszórt műanyag hasábok közt előre-hátra mozgó kicsiny vetítőmozdony fénye egy hatalmas város épületeit és tereit írja fel a falakra, hipnotikus módon belevonva a nézőt a mindig változó látványba. A Műcsarnokban kiállított egyik munkája még ennél is visszafogottabb eszközökkel él: a monitor elé helyezett kamera szinte a semmit vetíti a néző elé, a levegőben szálló, parányi porszemeket. A végtelenül lassú, alig észrevehető mozgás nem csupán pszichedelikus élményt okoz, hanem visszavezet a totális kiürülésre törekvő buddhizmushoz, s végső soron önmagunk, eltitkolt belső szigeteink megfigyeléséhez is. S ez nem kevés.

A szabadság fantomja, Műcsarnok, nyitva: február 13-ig; Határtalan sziget, LuMú, nyitva: március 6-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.