kiállítás - CSOSZÓ GABRIELLA: KÉSLELTETETT KÖZVETÍTÉS

  • - dck -
  • 2009. április 23.

Zene

Felszedett parketták, kitört ablakok, sötétbe nyíló ajtók, széthányt iratok, hámló vakolat, lepattogzott festék, törmelék és rom mindenütt. Lehetne bárhol a világon, lehetne egy magyarországi elhagyott laktanyában, felszámolt volt szovjet katonai bázison, magára hagyott ipari épületben, diákok híján réges-régen bezárt tanyasi iskolában vagy egy elnéptelenedett faluban, olyan, kapkodva vagy éppen szisztematikusan kiürített és a természet által lassan visszafoglalt helyeken, ahová legfeljebb csak kíváncsiak és kalandvágyók merészkednek be.
Felszedett parketták, kitört ablakok, sötétbe nyíló ajtók, széthányt iratok, hámló vakolat, lepattogzott festék, törmelék és rom mindenütt. Lehetne bárhol a világon, lehetne egy magyarországi elhagyott laktanyában, felszámolt volt szovjet katonai bázison, magára hagyott ipari épületben, diákok híján réges-régen bezárt tanyasi iskolában vagy egy elnéptelenedett faluban, olyan, kapkodva vagy éppen szisztematikusan kiürített és a természet által lassan visszafoglalt helyeken, ahová legfeljebb csak kíváncsiak és kalandvágyók merészkednek be. Csoszó Gabriella huszonöt fotója viszont a portugáliai Glória do Ribatejóban, a Szabad Európa Rádió 1952 és 1993 között üzemelõ legnagyobb európai (többek közt a magyar adást is sugárzó) átjátszóállomásán készült még tavaly, közvetlenül azelõtt, hogy a tizenöt éve önmaga mementójaként létezõ területet végleg felszámolták volna.

Az elrozsdásodott és óriási antenna, egy ismeretlen kisállat csontvázával és papírszeméttel borított poros iroda, a tornateremben felejtett pingpongasztal és mankó éppúgy az idõn kívül, egyfajta megdermedt pillanatban létezik, mint a magára hagyott íróasztal, az õszi erdei tájképet ábrázoló tapétát áttörõ ajtó vagy a sarokban árválkodó, rejtélyes okból ottmaradt inkubátor. Az épületen kívül a betonoszlop-töredékek és a feltört járdák körül nemcsak a gaz vette át az uralmat, hanem a békésen legelészõ tehenek is, hogy aztán az élõvilágot a terület eldózerolása/újrahasznosítása után majd újra visszaszorítsák eredeti helyére. A tárgyilagos fényképek nemcsak a technikai szempontból túlhaladott rövidhullámnak vagy a szabadságtól elzárt szovjetblokk megszûnésének állítanak emléket, hanem magát az idõt merevítik bele az öröklétbe. Akár az a görgõs szék háttámláját helyettesítõ falióra, amelyrõl hiányoznak a mutatók.

Raiffeisen Galéria, megtekinthetõ május 3-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.