Kiállítás - Divathullámok - Martin Munkácsi: Think While You Shoot

Zene

A LuMú kiállításának címadó képén (Gondolkodj, mielőtt exponálsz) maga Munkácsi Márton (1896-1963) látható: a harminckilenc éves fotóművész a korszak divatos férfiúszódresszében egy matracon fekve lebeg a vízen, rajta elmaradhatatlan szemüvege, jobb kezében pedig egy fényképezőgépet szorongat. A kép akkor készült, amikor ugyanezen a címen cikket jelentetett meg az amerikai divatlapban, a Harper's Bazaarban - amelynek 1934 és 1949 között dolgozott -, s ahová éppen azért került, mert a tengerparton vállkendőben és fürdőruhában futó híres modellről, Lucile Brokaw-ról készült képével forradalmasította a műteremben készült statikus, leginkább a női szépséget hangsúlyozó és a ruhák egészét bemutatni kívánó divatfotók világát.

A LuMú kiállításának címadó képén (Gondolkodj, mielőtt exponálsz) maga Munkácsi Márton (1896-1963) látható: a harminckilenc éves fotóművész a korszak divatos férfiúszódresszében egy matracon fekve lebeg a vízen, rajta elmaradhatatlan szemüvege, jobb kezében pedig egy fényképezőgépet szorongat. A kép akkor készült, amikor ugyanezen a címen cikket jelentetett meg az amerikai divatlapban, a Harper's Bazaarban - amelynek 1934 és 1949 között dolgozott -, s ahová éppen azért került, mert a tengerparton vállkendőben és fürdőruhában futó híres modellről, Lucile Brokaw-ról készült képével forradalmasította a műteremben készült statikus, leginkább a női szépséget hangsúlyozó és a ruhák egészét bemutatni kívánó divatfotók világát.

Pedig Munkácsi nem divatfotósnak indult. Amikor tizenhat évesen a saját lábára állt, a bogyógyűjtés, a szobafestés és más efféle kétkezi munkák mellett az Est, a Pesti Napló és a Színházi Élet mindenes újságírója lett: autóversenyekről és focimeccsekről tudósított, interjúkat készített és pletykákról számolt be, sőt verseket is írt. A legendárium szerint azért készített magának fényképezőgépet, hogy riportjait, cikkeit illusztrálja. Néhány év alatt kiváló fotóriporter lett belőle, aki mindig úton van, és nem rest létrákra és falakra mászni egy-egy szokatlan kép reményében. Elsősorban a sportesemények érdekelték - 1927-ben majdnem meghalt, amikor fényképezés közben kizuhant egy mozgó versenyautóból -, és sportfotósként igen tehetséges volt; ezt mindenki lemérheti például a focimeccsek "döntő pillanatairól" készült felvételein. Úgy tűnik, szinte minden érdekelte, és fénykorában, 1928 és 1936 között a hétköznapiban a különöst éppúgy meglátta a pesti bérkaszárnyák udvarában, mint egy német gyermekotthonban, a sípályákon, az uszodákban, a kolbászpiacon vagy a csendőrök által vigyázott tiszazugi arzénes asszonyok környezetében. 1928-tól számos német újságnak dolgozott - többek közt a naponta háromszor (!) megjelenő Tempo című berlini napilapnak -, és sokat utazott. Járt Afrikában - itt készült a Henri Cartier-Bresson művészetét meghatározó híres fényképe az önfeledten a hullámokba rohanó fekete kamaszokról -, de ő tudósított arról is, amikor Hindenburg 1933. március 21-én formálisan átadta a hatalmat Hitlernek (érdemes megnézni, hogy az akkor még alázatosnak mutatkozó vezér arcán mennyire látszik, hogy két nappal később már ő lesz a teljhatalmú diktátor). Mindemellett jó portréfotós volt, s olyan ikonikus, világszerte ismert képek fűződnek a nevéhez, mint Frida Kahlo és Diego Rivera kettőse, a Hepburn nővérek portréja, de láthatjuk a kiállításon a fürdőruhában síelő Leni Riefenstahlt, a táncoló Fred Astaire-t, a behajózásra váró, poggyászai között üldögélő Greta Garbót, vagy a táncfotók készítése közötti "szünetben" magasba ugró - több német és magyar filmben is szereplő - Tibor von Halmayt. (Érdekes, hogy még macskákról, kutyákról is készített "portrékat".) A harmincas évek második felére annyira befutott, hogy három műtermet tartott fenn Manhattanben, és évi százezer dolláros fizetéséből arra is tellett, hogy házat építsen Long Island legelegánsabb részében, nem messze például a dúsgazdag Guggenheim család birtokától.

Világhírét kétségkívül divatfotói alapozták meg - az a természetes, lezser, mégis tűpontosan előre elgondolt, megkomponált és életörömet sugárzó hatás, amely például Richard Avedont is lenyűgözte. A LuMú komoly reklámkampányt folytatott, hogy meggyőzze a közönséget Munkácsi nagyságáról: júniusban három napig nyitva tartó "ízelítőt" mutattak be munkáiból (Intro), szeptemberben pedig - még a kiállítás megnyitása előtt - egy sajátos magazint is létrehoztak, melyben hat magyar fényképész reflektált Munkácsi egy-egy munkájára. Mindenesetre furcsa, hogy a magyar származású művész 2005 óta utaztatott kiállítása csak most jutott el hozzánk - s míg a San Franciscóban megrendezett tárlat meghívóján a táncoló Bársony Rózsi volt látható, a budapesti kiállítás "arca" egy 1936-ben készült divatfotó (Peignoir könnyű szélben). Persze, ha a LuMúban korábban már bemutatott Robert Capát elsősorban haditudósítóként pozicionálták, akkor Munkácsi művészete is "leszűkíthető" a divatfotókra. S még a párhuzam is adja magát: Capa háborús körülmények között halt meg, Munkácsi életét pedig saját védjegye, könynyen elsajátítható stílusa tette tönkre. Nemcsak azért, mert "utánzók" serege lépett a helyére, hanem mert ő maga sem volt képes megújítani képi nyelvét, nem tudott "haladni a divattal". Sőt ítélőereje is csökkent - legalábbis erről árulkodnak a művészi örökségének szánt, itt néhány darabbal képviselt album (Munkácsi csodálatos világa) didaktikus fotópárjai. Voltaképpen már az ötvenes években elfelejtették - legendás teherbírását szívinfarktusa törte meg, anyagi lecsúszását pedig vélhetően válása okozta -, és csak néhány éve került vissza a köztudatba. A kiállítás által sugallt Munkácsi-képet még árnyalhatja az a 2007-ben, az eBayen feltűnt négyezer darabos üvegnegatív-gyűjtemény, amelyet egy amerikai intézmény vásárolt meg.

A LuMúban több mint 250 művet (leginkább utólagosan nagyított ún. vintázskópiát) láthatunk, sok helyen az eredeti fotóból kiemelendő képkivágatot jelző vonalakkal, nem egy korai munkán a retus nyomaival. S bár jók a divatfotók, Munkácsi fotóművészetét fölösleges ennyire beskatulyázni. Művei lenyomatai korának, miközben sok közülük máig érvényes - legalábbis ami a különleges látószöget, a dinamizmust, a természetességet és a mozgás megragadását illeti.

Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, nyitva: 2011. január 9-ig

Figyelmébe ajánljuk

A hazai próféta

  • - turcsányi -

Van egy jelenet James Clavell 1975-ben publikált regényének tévéváltozatában: a nagyúr táncol.

Apád, anyád idejöjjön!

Amikor 1976-ban megjelent az eredeti Ómen-film (az azóta tetemes hosszúságúra nyúlt széria első installációja), az mind témaválasztását, mind megvalósítását tekintve tisztes elismerést és közben jeles közönségsikert aratott.

A „titkosegyetem”

  • Földényi F. László

Nevek a szereplőlistáról: Dr. Bódis József, Dr. Horváth Zita, Dr. Palkovics László, Dr. Pavlik Lívia, Dr. Szarka Gábor, és a többi doktor, meg a kancellárok, a miniszterek, az államtitkárok, az államtitkárok helyettesei, meg a helyettesek helyettesei… Upor László könyvéből néznek ki az olvasóra.

A szédülésig

  • Pálos György

A szerző e kisregény megjelenése idején, 2021-ben már befutott író, megkerülhetetlen irodalmárnak számít Katalóniában, és talán a világban is. Katalán identitása is közismert, ami szintén hozzájárul helyi nimbuszához.

Gender a manézsban

A férfi és női szerepkör átalakulása lerágott csont, olyannyira, hogy a nemek szerepkörének egyik legmeghatározóbb új kihívása az, hogy újra és újra meg kell hallgatnunk az átalakulásukról szóló históriát. Nagyon nehéz olyan irányból közelíteni meg a témát, amely (legalább az egyik nemnél) ne szemforgatásba vagy köldöknézegetésbe torkollna.

Teljes elsötétítés

Jánd falujának és az ország 4113. sz. útjának a szélére a korábbi „Isten hozott” vagy valami hasonló szöveget mutató tábla helyére kiraktak egy újat, amelyre ékes külföldi nyelven a következőket pingálták: „No Migration, No Gender, No War” – számolt be az ATV híradója.

Ki vannak fizetve

A múlt kedden jelentette be Magyar Péter, hogy péntek délutánra tüntetést szervez a Belügyminisztérium elé, s azon a kormány lemondását fogja követelni, amiért máig nem kért bocsánatot a bicskei gyermekotthonban elkövetett pedofil bűncselekmények áldoza­taitól.

„Egy névtelen feljelentés miatt”

2021. február 5-én hajnalban rájuk tört a rendőrség, ezután döntöttek úgy a férjével, Szász János rendezővel, hogy Amerikába költöznek. Semmijük sem volt, mindent maguk mögött hagytak. Harminc év színészi pályafutás után egy idegen országban talált új hivatást.

Csak nyelvében élne

  • Domány András

Śląsk lengyelül, Schlesien németül, Slezsko csehül, Ślůnsk sziléziai nyelven – Lengyelország délnyugati csücskének nem csak a múltja hányatott, a jelene sem könnyű. A helyi, alapvetően lengyel tudatú kisebbség és annak nyelve körüli, több évtizedes vita újraéled, mert a szejm regionális nyelvvé nyilvánította a sziléziait. Kaczyński hülyéinek több se kellett.

Lehetnénk barátok

„Pedig barátok is lehettünk volna!” – viccelt pénzügyes kollégánk, és mindenki nevetett. A busz kikanyarodott a repülőtéri útra. A nagyjából harmincfős küldöttség, amelyben ott volt az összes minisztérium európai ügyekért felelős vezetője, elindult haza. Fáradtak voltunk, de bizakodók.