Kiállítás - Divathullámok - Martin Munkácsi: Think While You Shoot

Zene

A LuMú kiállításának címadó képén (Gondolkodj, mielőtt exponálsz) maga Munkácsi Márton (1896-1963) látható: a harminckilenc éves fotóművész a korszak divatos férfiúszódresszében egy matracon fekve lebeg a vízen, rajta elmaradhatatlan szemüvege, jobb kezében pedig egy fényképezőgépet szorongat. A kép akkor készült, amikor ugyanezen a címen cikket jelentetett meg az amerikai divatlapban, a Harper's Bazaarban - amelynek 1934 és 1949 között dolgozott -, s ahová éppen azért került, mert a tengerparton vállkendőben és fürdőruhában futó híres modellről, Lucile Brokaw-ról készült képével forradalmasította a műteremben készült statikus, leginkább a női szépséget hangsúlyozó és a ruhák egészét bemutatni kívánó divatfotók világát.

A LuMú kiállításának címadó képén (Gondolkodj, mielőtt exponálsz) maga Munkácsi Márton (1896-1963) látható: a harminckilenc éves fotóművész a korszak divatos férfiúszódresszében egy matracon fekve lebeg a vízen, rajta elmaradhatatlan szemüvege, jobb kezében pedig egy fényképezőgépet szorongat. A kép akkor készült, amikor ugyanezen a címen cikket jelentetett meg az amerikai divatlapban, a Harper's Bazaarban - amelynek 1934 és 1949 között dolgozott -, s ahová éppen azért került, mert a tengerparton vállkendőben és fürdőruhában futó híres modellről, Lucile Brokaw-ról készült képével forradalmasította a műteremben készült statikus, leginkább a női szépséget hangsúlyozó és a ruhák egészét bemutatni kívánó divatfotók világát.

Pedig Munkácsi nem divatfotósnak indult. Amikor tizenhat évesen a saját lábára állt, a bogyógyűjtés, a szobafestés és más efféle kétkezi munkák mellett az Est, a Pesti Napló és a Színházi Élet mindenes újságírója lett: autóversenyekről és focimeccsekről tudósított, interjúkat készített és pletykákról számolt be, sőt verseket is írt. A legendárium szerint azért készített magának fényképezőgépet, hogy riportjait, cikkeit illusztrálja. Néhány év alatt kiváló fotóriporter lett belőle, aki mindig úton van, és nem rest létrákra és falakra mászni egy-egy szokatlan kép reményében. Elsősorban a sportesemények érdekelték - 1927-ben majdnem meghalt, amikor fényképezés közben kizuhant egy mozgó versenyautóból -, és sportfotósként igen tehetséges volt; ezt mindenki lemérheti például a focimeccsek "döntő pillanatairól" készült felvételein. Úgy tűnik, szinte minden érdekelte, és fénykorában, 1928 és 1936 között a hétköznapiban a különöst éppúgy meglátta a pesti bérkaszárnyák udvarában, mint egy német gyermekotthonban, a sípályákon, az uszodákban, a kolbászpiacon vagy a csendőrök által vigyázott tiszazugi arzénes asszonyok környezetében. 1928-tól számos német újságnak dolgozott - többek közt a naponta háromszor (!) megjelenő Tempo című berlini napilapnak -, és sokat utazott. Járt Afrikában - itt készült a Henri Cartier-Bresson művészetét meghatározó híres fényképe az önfeledten a hullámokba rohanó fekete kamaszokról -, de ő tudósított arról is, amikor Hindenburg 1933. március 21-én formálisan átadta a hatalmat Hitlernek (érdemes megnézni, hogy az akkor még alázatosnak mutatkozó vezér arcán mennyire látszik, hogy két nappal később már ő lesz a teljhatalmú diktátor). Mindemellett jó portréfotós volt, s olyan ikonikus, világszerte ismert képek fűződnek a nevéhez, mint Frida Kahlo és Diego Rivera kettőse, a Hepburn nővérek portréja, de láthatjuk a kiállításon a fürdőruhában síelő Leni Riefenstahlt, a táncoló Fred Astaire-t, a behajózásra váró, poggyászai között üldögélő Greta Garbót, vagy a táncfotók készítése közötti "szünetben" magasba ugró - több német és magyar filmben is szereplő - Tibor von Halmayt. (Érdekes, hogy még macskákról, kutyákról is készített "portrékat".) A harmincas évek második felére annyira befutott, hogy három műtermet tartott fenn Manhattanben, és évi százezer dolláros fizetéséből arra is tellett, hogy házat építsen Long Island legelegánsabb részében, nem messze például a dúsgazdag Guggenheim család birtokától.

Világhírét kétségkívül divatfotói alapozták meg - az a természetes, lezser, mégis tűpontosan előre elgondolt, megkomponált és életörömet sugárzó hatás, amely például Richard Avedont is lenyűgözte. A LuMú komoly reklámkampányt folytatott, hogy meggyőzze a közönséget Munkácsi nagyságáról: júniusban három napig nyitva tartó "ízelítőt" mutattak be munkáiból (Intro), szeptemberben pedig - még a kiállítás megnyitása előtt - egy sajátos magazint is létrehoztak, melyben hat magyar fényképész reflektált Munkácsi egy-egy munkájára. Mindenesetre furcsa, hogy a magyar származású művész 2005 óta utaztatott kiállítása csak most jutott el hozzánk - s míg a San Franciscóban megrendezett tárlat meghívóján a táncoló Bársony Rózsi volt látható, a budapesti kiállítás "arca" egy 1936-ben készült divatfotó (Peignoir könnyű szélben). Persze, ha a LuMúban korábban már bemutatott Robert Capát elsősorban haditudósítóként pozicionálták, akkor Munkácsi művészete is "leszűkíthető" a divatfotókra. S még a párhuzam is adja magát: Capa háborús körülmények között halt meg, Munkácsi életét pedig saját védjegye, könynyen elsajátítható stílusa tette tönkre. Nemcsak azért, mert "utánzók" serege lépett a helyére, hanem mert ő maga sem volt képes megújítani képi nyelvét, nem tudott "haladni a divattal". Sőt ítélőereje is csökkent - legalábbis erről árulkodnak a művészi örökségének szánt, itt néhány darabbal képviselt album (Munkácsi csodálatos világa) didaktikus fotópárjai. Voltaképpen már az ötvenes években elfelejtették - legendás teherbírását szívinfarktusa törte meg, anyagi lecsúszását pedig vélhetően válása okozta -, és csak néhány éve került vissza a köztudatba. A kiállítás által sugallt Munkácsi-képet még árnyalhatja az a 2007-ben, az eBayen feltűnt négyezer darabos üvegnegatív-gyűjtemény, amelyet egy amerikai intézmény vásárolt meg.

A LuMúban több mint 250 művet (leginkább utólagosan nagyított ún. vintázskópiát) láthatunk, sok helyen az eredeti fotóból kiemelendő képkivágatot jelző vonalakkal, nem egy korai munkán a retus nyomaival. S bár jók a divatfotók, Munkácsi fotóművészetét fölösleges ennyire beskatulyázni. Művei lenyomatai korának, miközben sok közülük máig érvényes - legalábbis ami a különleges látószöget, a dinamizmust, a természetességet és a mozgás megragadását illeti.

Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, nyitva: 2011. január 9-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.