kiállítás - Etnomobil 2.0

  • - kyt -
  • 2011. szeptember 8.

Zene

Először is van egy lassan tízéves múzeumközi együttműködési program (a Néprajzi Múzeum szervezésében), a MaDok projekt, amely a kortárs tárgyi világ megőrzését, dokumentálását célozza. Van továbbá egy lakókocsi, múzeumokhoz vontatják, hogy megmutassák a látogatóknak: 1.
Elõször is van egy lassan tízéves múzeumközi együttmûködési program (a Néprajzi Múzeum szervezésében), a MaDok projekt, amely a kortárs tárgyi világ megõrzését, dokumentálását célozza. Van továbbá egy lakókocsi, múzeumokhoz vontatják, hogy megmutassák a látogatóknak: 1. a múzeum nem poros tárgyak halott világa, 2. a megõrzött tárgyak nem önmagukban értékesek és érdekesek, hanem összefüggéseik, használatuk, a hozzájuk fûzõdõ történetek töltik meg õket jelentéssel.

Önmagában is furcsa tárgy az az éjjeliedény, amelyet még a MÁV Utasellátó importált nagy mennyiségben Spanyolországból a hálókocsik utasainak - kissé talán régimódian vizionált - kedvét keresve. De máris elvontabb tartalommal töltõdik fel a kissé esetlenre dizájnolt termék, ha azt is megtudjuk, hogy a hálókocsi-kalauzok testületileg megtagadták az edényürítés viszolyogtató feladatának elvégzését, így a bilik örökre raktárban maradtak - eltekintve attól a példánytól, amely most a mozgó tárlaton látható egy tucat további, meglehetõsen hétköznapi, de kontextusában mégis különleges objektum társaságában. Ilyen például a vasúton ingázók körében egy idõben elterjedt ruhavédõ ülõkendõ, a gimnazisták által buherált vízipipa, vagy a vörösiszap-katasztrófa után egy lakásból kimentett igazolványok és fényképek.

Korokhoz, élethelyzetekhez - és valamilyen értelemben a mozgáshoz, helyváltoztatáshoz - kötõdõ vágyak, igények kielégítésének eszközeit látjuk tehát, amelyeket aztán a látogatók fantáziája további jelentésekkel ruházhat fel. Ezt szemlélteti "a nap mûtárgya" - esetünkben egy fejét ingató, szende kis napelemes nyuszilány. Az értelmezését az EtnoMobil 2.0 (azért 2.0, mert volt már egy ilyen) kétfõs, vidám és lelkes személyzete préseli ki a látogatókból okos, fantáziabirizgáló kérdéseivel, és ezáltal maga a látogatásunk is dokumentálható múltként marad utánunk.

Október 30-ig, változó helyszíneken (lásd: http://etnomobil2pont0.blogspot.com)

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.