kiállítás - Etnomobil 2.0

  • - kyt -
  • 2011. szeptember 8.

Zene

Először is van egy lassan tízéves múzeumközi együttműködési program (a Néprajzi Múzeum szervezésében), a MaDok projekt, amely a kortárs tárgyi világ megőrzését, dokumentálását célozza. Van továbbá egy lakókocsi, múzeumokhoz vontatják, hogy megmutassák a látogatóknak: 1.
Elõször is van egy lassan tízéves múzeumközi együttmûködési program (a Néprajzi Múzeum szervezésében), a MaDok projekt, amely a kortárs tárgyi világ megõrzését, dokumentálását célozza. Van továbbá egy lakókocsi, múzeumokhoz vontatják, hogy megmutassák a látogatóknak: 1. a múzeum nem poros tárgyak halott világa, 2. a megõrzött tárgyak nem önmagukban értékesek és érdekesek, hanem összefüggéseik, használatuk, a hozzájuk fûzõdõ történetek töltik meg õket jelentéssel.

Önmagában is furcsa tárgy az az éjjeliedény, amelyet még a MÁV Utasellátó importált nagy mennyiségben Spanyolországból a hálókocsik utasainak - kissé talán régimódian vizionált - kedvét keresve. De máris elvontabb tartalommal töltõdik fel a kissé esetlenre dizájnolt termék, ha azt is megtudjuk, hogy a hálókocsi-kalauzok testületileg megtagadták az edényürítés viszolyogtató feladatának elvégzését, így a bilik örökre raktárban maradtak - eltekintve attól a példánytól, amely most a mozgó tárlaton látható egy tucat további, meglehetõsen hétköznapi, de kontextusában mégis különleges objektum társaságában. Ilyen például a vasúton ingázók körében egy idõben elterjedt ruhavédõ ülõkendõ, a gimnazisták által buherált vízipipa, vagy a vörösiszap-katasztrófa után egy lakásból kimentett igazolványok és fényképek.

Korokhoz, élethelyzetekhez - és valamilyen értelemben a mozgáshoz, helyváltoztatáshoz - kötõdõ vágyak, igények kielégítésének eszközeit látjuk tehát, amelyeket aztán a látogatók fantáziája további jelentésekkel ruházhat fel. Ezt szemlélteti "a nap mûtárgya" - esetünkben egy fejét ingató, szende kis napelemes nyuszilány. Az értelmezését az EtnoMobil 2.0 (azért 2.0, mert volt már egy ilyen) kétfõs, vidám és lelkes személyzete préseli ki a látogatókból okos, fantáziabirizgáló kérdéseivel, és ezáltal maga a látogatásunk is dokumentálható múltként marad utánunk.

Október 30-ig, változó helyszíneken (lásd: http://etnomobil2pont0.blogspot.com)

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.