kiállítás - Etnomobil 2.0

  • - kyt -
  • 2011. szeptember 8.

Zene

Először is van egy lassan tízéves múzeumközi együttműködési program (a Néprajzi Múzeum szervezésében), a MaDok projekt, amely a kortárs tárgyi világ megőrzését, dokumentálását célozza. Van továbbá egy lakókocsi, múzeumokhoz vontatják, hogy megmutassák a látogatóknak: 1.
Elõször is van egy lassan tízéves múzeumközi együttmûködési program (a Néprajzi Múzeum szervezésében), a MaDok projekt, amely a kortárs tárgyi világ megõrzését, dokumentálását célozza. Van továbbá egy lakókocsi, múzeumokhoz vontatják, hogy megmutassák a látogatóknak: 1. a múzeum nem poros tárgyak halott világa, 2. a megõrzött tárgyak nem önmagukban értékesek és érdekesek, hanem összefüggéseik, használatuk, a hozzájuk fûzõdõ történetek töltik meg õket jelentéssel.

Önmagában is furcsa tárgy az az éjjeliedény, amelyet még a MÁV Utasellátó importált nagy mennyiségben Spanyolországból a hálókocsik utasainak - kissé talán régimódian vizionált - kedvét keresve. De máris elvontabb tartalommal töltõdik fel a kissé esetlenre dizájnolt termék, ha azt is megtudjuk, hogy a hálókocsi-kalauzok testületileg megtagadták az edényürítés viszolyogtató feladatának elvégzését, így a bilik örökre raktárban maradtak - eltekintve attól a példánytól, amely most a mozgó tárlaton látható egy tucat további, meglehetõsen hétköznapi, de kontextusában mégis különleges objektum társaságában. Ilyen például a vasúton ingázók körében egy idõben elterjedt ruhavédõ ülõkendõ, a gimnazisták által buherált vízipipa, vagy a vörösiszap-katasztrófa után egy lakásból kimentett igazolványok és fényképek.

Korokhoz, élethelyzetekhez - és valamilyen értelemben a mozgáshoz, helyváltoztatáshoz - kötõdõ vágyak, igények kielégítésének eszközeit látjuk tehát, amelyeket aztán a látogatók fantáziája további jelentésekkel ruházhat fel. Ezt szemlélteti "a nap mûtárgya" - esetünkben egy fejét ingató, szende kis napelemes nyuszilány. Az értelmezését az EtnoMobil 2.0 (azért 2.0, mert volt már egy ilyen) kétfõs, vidám és lelkes személyzete préseli ki a látogatókból okos, fantáziabirizgáló kérdéseivel, és ezáltal maga a látogatásunk is dokumentálható múltként marad utánunk.

Október 30-ig, változó helyszíneken (lásd: http://etnomobil2pont0.blogspot.com)

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.