Kiállítás - Handmade nihilizmus - Glenn Brown

  • Hajdu István
  • 2010. április 8.

Zene

Õszintén szólva nem érdekel, hogy Glenn Brown (1966) az affirmáció vagy a mash-up, esetleg mindkettő elkötelezettje, amint azt a róla olvasott himnuszok és bírálatok kulcsszavakként említik. Nem érdekel, hogy a képzőművészeti múlt kisajátítását és bekebelezését vagy a zenei plágium legális változatát preferálja. Ami viszont nagyon is foglalkoztat: az a meghökkentően ellenszenves festészeti praxisa, amelyhez fogható alig-alig látható, s hogy ez vajon miért tetszik olybá, mintha az elmúlt évtized egyik legfontosabb, de legalábbis legizgalmasabb képzőművészeti teljesítménye lenne. Vagyis miért az?!

Õszintén szólva nem érdekel, hogy Glenn Brown (1966) az affirmáció vagy a mash-up, esetleg mindkettő elkötelezettje, amint azt a róla olvasott himnuszok és bírálatok kulcsszavakként említik. Nem érdekel, hogy a képzőművészeti múlt kisajátítását és bekebelezését vagy a zenei plágium legális változatát preferálja. Ami viszont nagyon is foglalkoztat: az a meghökkentően ellenszenves festészeti praxisa, amelyhez fogható alig-alig látható, s hogy ez vajon miért tetszik olybá, mintha az elmúlt évtized egyik legfontosabb, de legalábbis legizgalmasabb képzőművészeti teljesítménye lenne. Vagyis miért az?!

Iszonyúan rideg technicizmusa ugyan riasztó, ugyanakkor a "legdekoratívabb", egyszerre etetősen és a legértelmesebb módon foglalja össze és szimbolizálja a posztmodern utáni korszak (Brownnal kapcsolatban posztstrukturalizmust emlegetnek) festészetének, egyáltalán: vizualitásának a lényegét. A perfekcionista módon megformált üresség hermetizmusáról van szó, vagyis a semmi titokzatos szépségéről, következésképpen a szépség önáltatás nélküli "öntökönszúrásáról".

Glenn Brown bűvészetet művel: megfesti a lefényképezett kép fotográfiáját (a reprodukciót) úgy, hogy az ismét csak nyomatnak (fényképnek) tűnjék, ám itt nemcsak a néző elbizonytalanításáról van szó, hanem egy hurokról, mondhatnánk, újratekercselt Moebius-szalagról: a festő nemcsak azzal a kérdéssel provokálja a nézőt, miszerint a tárgy, amit lát, az art craft, handmade-e vagy sem, hanem azzal is, hogy érvényes-e, érdekes-e egyáltalán a kérdés, tehát volt-e értelme feltenni (közel menni a vászonhoz az ellenőrzés érdekében).

Végeredményben már maga a kérdés is affirmáció... A hatvanas években Glenn Brown honfitársa, Malcolm Morley (1931) hatalmas, az ofszetnyomást és annak rasztereit megidéző hiperrealista festményei erős faktúrájukkal a festészetnek az illúzión túli rögvalóságára és a pigmentszemcsék keltette indulatokra utaltak vissza, Brown munkái az anyag sterilitására, hidegségére, "semmiségére". Mindezt kompozíciós módszere is erősíti. Képtárgyai többnyire - gyenge gépek optikájára grimaszolva - rossz mélységélességgel, középre fókuszálva jelennek meg, mintha a festő az optikai illuzionizmus legközhelyesebb eljárásaival zsonglőrködne - bravúrosan. Mindehhez hozzájárul a digitális képmódosítás olajba-akrilba materializált szelleme, amiről végül még azt is gondolhatjuk, hogy a házilagos, a barkács szürrealizmus lényegi animátora, amit Brown kötélen táncoltat, röpteti és kikacagja, hiszen szürrealizmusról - mint egyetlen felhasznált történeti stílusról is - képein csak kitörölt nyomok formájában van szó.

Brown ugyanis a portrékat, csendéleteket, tájkép-reminiszcenciákat bonyolult, kanyargó, tekergő, kígyózó sáv- és foltrendszerek szövedékéből szerkeszti össze, ám önmagukban, a struktúrát alkotó "helyekben" nincsen semmi. Színnel telik, de üresek. Gondolhatnánk, apró jelekből, jelenetekből, jelentésekből áll össze a festmény, közelről megnézve azonban kiderül: a tarka, színesen vibráló, szinte polírozott foltok semmit nem sugallnak, nem többek áradó, organikus patchworknél, s csak a kételyt keltik fel: kellene-e egyáltalán lennie bennük valaminek? Vagy csak jó lenne, vagy már az sem hiányzik, hiszen oly bizonyos, hogy aminek léteznie kell, az a felületen regnál. Mármint a végtelenül szigorú, illuzionista síkon, a virtualizálás és a materialitás transzparens határán.

A bámulatos technika tehát önmagát ábrázolva tükröztet tükröt önmagáról (a festett festészetről), másrészt - néhány döbbenetes cinizmussal előadott festmény igazolja ezt - Glenn Brown olykor hajlandó a témát, a szüzsét paraván gyanánt a virtuozitás elé vonni, hogy ha lehet, még nagyobbat dobjon.

A majd húsz év anyagát bemutató tárlat dramaturgiailag egyik kevéssé élénk pontján rúg a néző tekintetébe Brown (számomra) egyik legfontosabb műve, a - talán a festészet történetében is unikumnak számító - Háború békében (2009) című olajkép, egy lábfejportré, mely párjával (Az Osmond család, 2003) akár kortársi szimbolista mű is lehetne, ha a kiállítás képei és képcímei alapján addig, míg nem találkoztunk a két festménnyel, ne győződhettünk volna meg arról, hogy Brown szimbólumérzékenysége és jelképteremtő készsége milyen mély és mi módon működik. Mérhetetlen keserűsége, egyszersmind szellemes negativizmusa ugyanis éppen a szimbólumok áhítata, pátosza ellen dolgozik, így lábfejportréi sem mások, mint részint az innováció (ezt kapjátok ki!), részint a parodisztikus-paradox fétiselkötelezett ábrázolatai; a lábfej mint fej (ikon?!) nem az alpári felmagasztosítása, s nem kegyelemteljes kigúnyolása, hanem, szintézis gyanánt, a nivellálódás kiábrázolása.

Még kegyetlenebb munka, s a művelődéstörténeti nihilizmus allegóriája lehetne a Modern mozgalom (2003), mely akár válaszként is csattanhat a valaha Arthur Danto, majd Hans Belting által előidézett válságra (bevégződött-e a művészet?). A Giorgio de Chirico aktjait (is) megidéző fejetlen nőalak vaskos combjai közül a földre ürülő szürkésbarna ürülék ebben a kontextusban, mármint a kiállítás, a Ludwig Múzeum, az ezredforduló tér- és időszövetében - ahogy a lábfej sem - nem karikatúra (eszembe jutott Bortnyik Sándor tragiko-komikus Korszerűsített klasszikusok című sorozata az ötvenes évekből), hanem önfeladó leszámolási kísérlet a dialektikával, mely, Glenn Brown állításával ellentétben, máig megnyilatkozik a világban, s ami, ha a mi festőnk nem vigyáz, még lesújthat reá.

Ludwig Múzeum, megtekinthető április 11-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.