1961, Twickenham, London - Lone Scherfig: Egy lányról

  • - köves -
  • 2010. április 8.

Zene

A fájdalom és a humor keverékét keresem - mondta volt a közelmúltban Nick Hornby ezeken az oldalakon (Mancs, 2010. február 4.), s hogy ez mennyire így van, és a szerző nem szokott át a hátunk mögött például a "pátosz és a vízibalett" keverékére, azt ez a film is bizonyítja. Nagyon úgy fest, az Egy lányról az utóbbi idők talán legjobban sikerült Hornby-műve, még ha nem is Hornby írta, csak adaptálta (s ilyen minőségben került karnyújtásnyira az Oscartól).

A fájdalom és a humor keverékét keresem - mondta volt a közelmúltban Nick Hornby ezeken az oldalakon (Mancs, 2010. február 4.), s hogy ez mennyire így van, és a szerző nem szokott át a hátunk mögött például a "pátosz és a vízibalett" keverékére, azt ez a film is bizonyítja. Nagyon úgy fest, az Egy lányról az utóbbi idők talán legjobban sikerült Hornby-műve, még ha nem is Hornby írta, csak adaptálta (s ilyen minőségben került karnyújtásnyira az Oscartól). Humor és fájdalom - mindkettőből jól vizsgázik a dán érzékenységet immár angol környezetben is meggyőzően demonstráló Lone Scherfig filmje, és jól vizsgázik abból a természetes, naprakész nyelvből, ami ugyancsak Hornby fennhatósága. Ez az aktuális nyelv történetesen a hatvanegyben, Twickenhamban beszélt angol, melyben szépen keverednek a kispolgári fóbiák - pl. a minden belföldi (zsidó) és külföldi (francia) idegentől való idegenkedés - és a konzervatív nevelési elvek szakszavai. Utóbbiakból egyenesen következik, hogy a 16 éves, Oxfordra ítélt Jennynek a latinra és a csellóra kell koncentrálnia, és nem a franciára, a legkevésbé pedig egy sportkocsis ügyeskedőre, aki Ravelt hallgat, és régiségeket lovasít meg. De mit van mit tenni, ha zuhog a londoni eső, s Jenny a csellóját szorongatva, ázott verébként álldogál a buszra várva - épp az ilyen látványra buknak az éltes világfiak. Autó fékez, ablak leteker, magabiztos helóóóó, némi szellemesség, és a csitri már bent is ül a férfi sportos Bristoljában (patinás brit márka). Jenny pont annyira üt el újdonsült udvarlója nagyvilágian vonzó, léha és félművelt köreitől, mint a sportos Bristol az ázott diákcsellótól, de persze a leányzó hamar kiismeri a járást - a hozzá hasonló filmes teremtmények mindig hamar kiismerik. Az esőben ázó, bájos kiskacsákból és az életükbe betoppanó sármos idegenekből olyan sokat hordott már hátán a mozivászon (a nemrég bemutatott Akvárium ugyanezt nyújtja ötven évvel későbbi, lakótelepi kiszerelésben), hogy a lányos filmek anyányi rendezői rendszerint jobbnak látják, ha valami merőben eredetivel vagy finom művészkedéssel bizonyítják alkalmasságukat. Az Egy lányról viszont nem bizonyít semmit, s még csak nem is egy szép kivétel, hanem maga a szabályt erősítő szabályosság. A szabály pedig annyi, hogy Hornby "humor és fájdalom" receptje mértéktartó rendezés és színvonalas színészi játék esetén igen kedvező hatást kelt a mozikban is.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?