1961, Twickenham, London - Lone Scherfig: Egy lányról

  • - köves -
  • 2010. április 8.

Zene

A fájdalom és a humor keverékét keresem - mondta volt a közelmúltban Nick Hornby ezeken az oldalakon (Mancs, 2010. február 4.), s hogy ez mennyire így van, és a szerző nem szokott át a hátunk mögött például a "pátosz és a vízibalett" keverékére, azt ez a film is bizonyítja. Nagyon úgy fest, az Egy lányról az utóbbi idők talán legjobban sikerült Hornby-műve, még ha nem is Hornby írta, csak adaptálta (s ilyen minőségben került karnyújtásnyira az Oscartól).

A fájdalom és a humor keverékét keresem - mondta volt a közelmúltban Nick Hornby ezeken az oldalakon (Mancs, 2010. február 4.), s hogy ez mennyire így van, és a szerző nem szokott át a hátunk mögött például a "pátosz és a vízibalett" keverékére, azt ez a film is bizonyítja. Nagyon úgy fest, az Egy lányról az utóbbi idők talán legjobban sikerült Hornby-műve, még ha nem is Hornby írta, csak adaptálta (s ilyen minőségben került karnyújtásnyira az Oscartól). Humor és fájdalom - mindkettőből jól vizsgázik a dán érzékenységet immár angol környezetben is meggyőzően demonstráló Lone Scherfig filmje, és jól vizsgázik abból a természetes, naprakész nyelvből, ami ugyancsak Hornby fennhatósága. Ez az aktuális nyelv történetesen a hatvanegyben, Twickenhamban beszélt angol, melyben szépen keverednek a kispolgári fóbiák - pl. a minden belföldi (zsidó) és külföldi (francia) idegentől való idegenkedés - és a konzervatív nevelési elvek szakszavai. Utóbbiakból egyenesen következik, hogy a 16 éves, Oxfordra ítélt Jennynek a latinra és a csellóra kell koncentrálnia, és nem a franciára, a legkevésbé pedig egy sportkocsis ügyeskedőre, aki Ravelt hallgat, és régiségeket lovasít meg. De mit van mit tenni, ha zuhog a londoni eső, s Jenny a csellóját szorongatva, ázott verébként álldogál a buszra várva - épp az ilyen látványra buknak az éltes világfiak. Autó fékez, ablak leteker, magabiztos helóóóó, némi szellemesség, és a csitri már bent is ül a férfi sportos Bristoljában (patinás brit márka). Jenny pont annyira üt el újdonsült udvarlója nagyvilágian vonzó, léha és félművelt köreitől, mint a sportos Bristol az ázott diákcsellótól, de persze a leányzó hamar kiismeri a járást - a hozzá hasonló filmes teremtmények mindig hamar kiismerik. Az esőben ázó, bájos kiskacsákból és az életükbe betoppanó sármos idegenekből olyan sokat hordott már hátán a mozivászon (a nemrég bemutatott Akvárium ugyanezt nyújtja ötven évvel későbbi, lakótelepi kiszerelésben), hogy a lányos filmek anyányi rendezői rendszerint jobbnak látják, ha valami merőben eredetivel vagy finom művészkedéssel bizonyítják alkalmasságukat. Az Egy lányról viszont nem bizonyít semmit, s még csak nem is egy szép kivétel, hanem maga a szabályt erősítő szabályosság. A szabály pedig annyi, hogy Hornby "humor és fájdalom" receptje mértéktartó rendezés és színvonalas színészi játék esetén igen kedvező hatást kelt a mozikban is.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.