kiállítás - I. Nemzetközi Építészeti Makett Fesztivál

  • - kyt -
  • 2008. november 20.

Zene

A Szervita tér közepén lebontásra váró parkoló- és irodaház öt emeletén látható ez a különleges bemutató, amely szó szerint kézközelbe hozza a kortárs építészeti törekvéseket - bár fogdosni csak egyetlen darabot, egy látását vesztett portugál építész makettjét szabad. Van minden az egymásba nyíló szobákban: ravatalozó és luxusház, templom és trópusi gyümölcsfák háza (mely utóbbi a Népligetben épülne föl), óvoda és konferenciaközpont, többszintes sétatér és világkiállítási pavilon - felerészben magyar, felerészben külföldi építészek és irodák munkái.
A Szervita tér közepén lebontásra váró parkoló- és irodaház öt emeletén látható ez a különleges bemutató, amely szó szerint kézközelbe hozza a kortárs építészeti törekvéseket - bár fogdosni csak egyetlen darabot, egy látását vesztett portugál építész makettjét szabad. Van minden az egymásba nyíló szobákban: ravatalozó és luxusház, templom és trópusi gyümölcsfák háza (mely utóbbi a Népligetben épülne föl), óvoda és konferenciaközpont, többszintes sétatér és világkiállítási pavilon - felerészben magyar, felerészben külföldi építészek és irodák munkái. Némelyiket inkább öncélú mûalkotásként szemlélhetjük, mintsem megvalósítható elképzelésként, de a legtöbbjük klasszikus, gyerek módra bámulni való játékvilág, kicsi autókkal, papírbiciklikkel, fácskákkal, apró emberkékkel. A kiállítás az "egy szoba - egy makett" elv alapján örvendetesen szellõs, és kétségkívül van egyfajta feszültség a befogadó épület rideg fegyelmezettsége és az objektumok játékos ötletzuhataga között. Némelyik (megvalósult) elképzelés, például egy karintiai magánmúzeum vagy egy tallinni lépcsõsor makettjét látva emelkedett sóvárgást érez a látogató. Lenyûgözõ a felhasznált anyagok sokasága a kivágott orvosságosdoboztól kezdve a hullámkartonon, farostlemezen át a krómacélig és lézergravírozott üvegkockáig. Kár, hogy a kiállítók közül kevesen éltek a lehetõséggel, hogy kihasználják a rendelkezésükre bocsátott teret, csak néhányan kényeztetik el a látogatót a tervezett épületekre vonatkozó részletes információkkal vagy valami prezentációs többlet-ötlettel. A rendezõ Kortárs Építészeti Központ (KÉK) mindenesetre civil szervezõdés lévén már azzal is a lehetõségei határait feszegette, hogy ennyi külföldi munkát el tudott hozni erre a kiállításra, amelyet dicséretes hagyományteremtõ szándékkal, egy biennále kiindulópontjaként rendezett meg.

Budapest V., Szervita tér 8., november 30-ig, p.: 17.00-20.00, szo.-v.: 13.00-17.00

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.