kiállítás - I. Nemzetközi Építészeti Makett Fesztivál

  • - kyt -
  • 2008. november 20.

Zene

A Szervita tér közepén lebontásra váró parkoló- és irodaház öt emeletén látható ez a különleges bemutató, amely szó szerint kézközelbe hozza a kortárs építészeti törekvéseket - bár fogdosni csak egyetlen darabot, egy látását vesztett portugál építész makettjét szabad. Van minden az egymásba nyíló szobákban: ravatalozó és luxusház, templom és trópusi gyümölcsfák háza (mely utóbbi a Népligetben épülne föl), óvoda és konferenciaközpont, többszintes sétatér és világkiállítási pavilon - felerészben magyar, felerészben külföldi építészek és irodák munkái.
A Szervita tér közepén lebontásra váró parkoló- és irodaház öt emeletén látható ez a különleges bemutató, amely szó szerint kézközelbe hozza a kortárs építészeti törekvéseket - bár fogdosni csak egyetlen darabot, egy látását vesztett portugál építész makettjét szabad. Van minden az egymásba nyíló szobákban: ravatalozó és luxusház, templom és trópusi gyümölcsfák háza (mely utóbbi a Népligetben épülne föl), óvoda és konferenciaközpont, többszintes sétatér és világkiállítási pavilon - felerészben magyar, felerészben külföldi építészek és irodák munkái. Némelyiket inkább öncélú mûalkotásként szemlélhetjük, mintsem megvalósítható elképzelésként, de a legtöbbjük klasszikus, gyerek módra bámulni való játékvilág, kicsi autókkal, papírbiciklikkel, fácskákkal, apró emberkékkel. A kiállítás az "egy szoba - egy makett" elv alapján örvendetesen szellõs, és kétségkívül van egyfajta feszültség a befogadó épület rideg fegyelmezettsége és az objektumok játékos ötletzuhataga között. Némelyik (megvalósult) elképzelés, például egy karintiai magánmúzeum vagy egy tallinni lépcsõsor makettjét látva emelkedett sóvárgást érez a látogató. Lenyûgözõ a felhasznált anyagok sokasága a kivágott orvosságosdoboztól kezdve a hullámkartonon, farostlemezen át a krómacélig és lézergravírozott üvegkockáig. Kár, hogy a kiállítók közül kevesen éltek a lehetõséggel, hogy kihasználják a rendelkezésükre bocsátott teret, csak néhányan kényeztetik el a látogatót a tervezett épületekre vonatkozó részletes információkkal vagy valami prezentációs többlet-ötlettel. A rendezõ Kortárs Építészeti Központ (KÉK) mindenesetre civil szervezõdés lévén már azzal is a lehetõségei határait feszegette, hogy ennyi külföldi munkát el tudott hozni erre a kiállításra, amelyet dicséretes hagyományteremtõ szándékkal, egy biennále kiindulópontjaként rendezett meg.

Budapest V., Szervita tér 8., november 30-ig, p.: 17.00-20.00, szo.-v.: 13.00-17.00

*****

Neked ajánljuk

Kártyaszámolás

A film felér egy szerencsejáték-mesterkurzussal, amennyiben nemcsak egy black jack- vagy egy pókerparti lefolyásának logikáját mutatja be és érteti meg már-már tudományos alapossággal, de a nagy tétekben folyó és nagy közönséget vonzó bajnokságok álságos világába is hasonlóan leleplező attitűddel avat be. Viszont a film nem erről szól.

Prága romokban

Lehet szó bármilyen titokban kiszivárgó kódról, nemzetközi összeesküvésről vagy világot fenyegető veszélyről, ha a főhőst nem James Bondnak hívják, a büdzsé aligha érheti el a több száz millió dollárt. 

Halandó érzékiség

A galériák nyári kiállításai sokszor az úgynevezett „könnyed” témákra fókuszálnak – a fő sláger a növényvilág. Az idén három ilyen kiállítással is találkozhattunk, de mind különböző módon közelítette meg a tárgyát.

Bartóki billentés

Ha volna időgépem, biztos visszamennék, hogy halljam Bach orgonajátékát, Beethovent és Lisztet a zongoránál, na meg Bartók Bélát. Utóbbi – ha nem is élőben való – meghallgatásához elég egy egyszerűbb masina is: a nevezetes „barna lemezeken” ugyanis bárki megismerkedhet azzal, hogyan billentett a mester: az 1982-ben megjelent tizenhárom korongon Scarlattitól Beethovenen át Kodályig és persze a saját műveiig végigzongorázza a zenetörténet tetemes részét.