koncert - John Scofield Piety Street Bandje a Millenárisra

  • - bbe -
  • 2008. november 20.

Zene

vidám programmal érkezett a múlt szerdán, a híres gitárművész új formációjának új albumával. (Ami még meg sem jelent.) A dalok akár ismerősek is lehettek volna, de megbízhatóan csak a Sometimes I feel like a motherless child-ot sikerült nyomban azonosítani.
vidám programmal érkezett a múlt szerdán, a híres gitármûvész új formációjának új albumával. (Ami még meg sem jelent.) A dalok akár ismerõsek is lehettek volna, de megbízhatóan csak a Sometimes I feel like a motherless child-ot sikerült nyomban azonosítani. (Egy nyomorult tracklistet nem sikerült összeszedni az egész nyomorult internetrõl.) Scofield és három társa a dzsesszt jobbról elõzte: ha, mint mondják, az egész hóbelevancnak a blues az alapja, akkor most itt ezt az alapot kaptuk telibe, különösebb formabontás, zavaró továbbgondolás és fölösleges eredetieskedés nélkül. A blues, miután - egy csöppet sem önszántából - megérkezett Nyugat-Afrikából az Újvilágba, egy darabig gyapotot szedett, majd bement a templomokba, ahol nyelvet és szöveget kapott, és aztán, mint Isten igéje a szenvedésrõl, szétáramlott a világban. Scofieldék ennek megfelelõen - és mint a mûvész interjúiból kiderült: szorgos zenei kutatómunkát követõen - játszottak gospelt, New Orleans-i utcazenét, chicagói blues-t, R&B-t, rockandrollt, rockot (sõt, egyszer még reggae-t is, de az se fájt). Miközben az egészet pompásan stílben tartották: Scofield hosszú szólói szépen artikuláltak, elmélyültek, vidámak és szomorúak voltak, néha még meg is loopolta saját magát. Az elektromos zongorán és orgonán performáló, valamint éneklõ Jon Cleryn pedig látszott, nagy kópé, és õ akar a legfeketébb hangú angol srác lenni a planétán. (A csörgõdobot ugyan elvette tõle a fõnök - egy kicsit túl késõn.) A produkciót kínosan összecsiszoltnak aligha, a koncert második felétõl elementárisnak viszont bátran nevezhetjük: mint a mûvész egy oldott pillanatában elárulta, most elõször mutogatták az anyagot közönség elõtt. Hogy ez nem holmi kamu szabadkozás volt, az is mutatta, hogy igazi ráadásra csak egyre futotta a repertoárból. A Millenáris hálás közönsége pedig csak azt sajnálta, hogy nem templomban vagy kocsmában van, következésképp himbálózni is csak ülve áll módjában.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.