Kiállítás - Kis magyar dzsungel - Paizs Goebel Jenő (1896-1944)

  • Kürti Emese
  • 2009. augusztus 6.

Zene

Mindig lesz a művészettörténetben olyan "félig elfeledett festő", akinek az életművéről azt gondolják majd a kurátorok, galeristák, örökösök, muzeológusok, hogy vissza kell vezetni a köztudatba. A "köztudat" persze jelentheti a piacot, amely készségesen szippantja föl a másod- és harmadrangú festői hagyatékot, ha egyszer olyan kicsi, mint a miénk, és jelenti a magyar művészet történetének nyilvánosság előtt zajló, minél teljesebb rekonstrukcióját. Az érdekek a nagy monografikus kiállításokban találkoznak. Most éppen Paizs Goebel Jenő van soron, akinek ugyan 1966-ban volt utoljára nagy emlékkiállítása a Magyar Nemzeti Galériában, de ahogy monográfusa, Verba Andrea fölsorolja, munkái szinte kihagyások nélkül szerepeltek azóta is különféle kiállításokon. Paizs Goebel tehát nem igazán sorolható az "elfeledett" művész kategóriájába, és nem valószínű, hogy a magángyűjteményekből előkerült lappangó festmények jelentősen meg tudnák változtatni a róla kialakult képet. A Budapesti Történeti Múzeum kiállításának az a pragmatikus hozadéka lehet, hogy esetleg kiderül: Paizs Goebel festészete eddig sem volt érdemtelenül alul- vagy túlértékelve, hanem pontosan azt a helyet tölti be a magyar művészettörténetben, ami jár neki.

Mindig lesz a művészettörténetben olyan "félig elfeledett festő", akinek az életművéről azt gondolják majd a kurátorok, galeristák, örökösök, muzeológusok, hogy vissza kell vezetni a köztudatba. A "köztudat" persze jelentheti a piacot, amely készségesen szippantja föl a másod- és harmadrangú festői hagyatékot, ha egyszer olyan kicsi, mint a miénk, és jelenti a magyar művészet történetének nyilvánosság előtt zajló, minél teljesebb rekonstrukcióját. Az érdekek a nagy monografikus kiállításokban találkoznak. Most éppen Paizs Goebel Jenő van soron, akinek ugyan 1966-ban volt utoljára nagy emlékkiállítása a Magyar Nemzeti Galériában, de ahogy monográfusa, Verba Andrea fölsorolja, munkái szinte kihagyások nélkül szerepeltek azóta is különféle kiállításokon. Paizs Goebel tehát nem igazán sorolható az "elfeledett" művész kategóriájába, és nem valószínű, hogy a magángyűjteményekből előkerült lappangó festmények jelentősen meg tudnák változtatni a róla kialakult képet. A Budapesti Történeti Múzeum kiállításának az a pragmatikus hozadéka lehet, hogy esetleg kiderül: Paizs Goebel festészete eddig sem volt érdemtelenül alul- vagy túlértékelve, hanem pontosan azt a helyet tölti be a magyar művészettörténetben, ami jár neki.

Az életmű lokalizációs kérdései mellett arra volna jó még választ kapni, hogy miért sikeredett olyan rövidre az 1930-35 közötti periódus, Paizs Goebel magára találásának időszaka, amelyből a legtöbb ismert mű - az Aranykor (képünkön) vagy a Rákos csendélet - származik. Erre nagyon nehéz válaszolni a monográfus ikonográfiai összehasonlító módszerével, mert nem biztos, hogy gond nélkül lineárisan párhuzamba állíthatók teljesen különböző szándékú művek pusztán az ábrázolás primer formái szerint. Nekem sose jutna eszembe Vajda Lajos Párduc és liliomát összehasonlítani Paizs Goebel egyéb párducos témájú képeivel, és nem valamiféle képzeletbeli hierarchia miatt, hanem mert olyannyira nyilvánvaló a művészi világok különbözősége. Az analógiák tehát nem biztos, hogy közelebb visznek, de az sem segít, hogy a kiállítás egyáltalán nincs tagolva, és a sűrűn beterített falakat csak a művész verssorai bontják meg, azt bizonyítva, hogy a lélek (vagy az ösztön) erősebb, mint bármely racionális igyekezet. Paizs Goebelt a lelki alkata tette azzá, aki volt, mondják, és ehhez képest kor, tradíció, csoportmunka csak általános körülmény, amely nem képes érdemben befolyásolni a végzetet.

Kétségkívül nehéz elvonatkoztatni a sok testi bajtól, amely a festő életét megnehezítette, és amelyekről a kortársak - Barcsaytól Czimra Gyuláig - sorra említést tettek. A kis Jenci skarlát következtében szinte teljesen elvesztette a hallását, bicegett és rosszul beszélt, ezért kötik imbolygó alakjához az introvertált kifejezést. Az is igaz, hogy ugyancsak ő volt, aki fantáziatörténeteivel elszórakoztatta a szentendrei művésztelep "humoros jelenetek" megkomponálására fogékony tagjait. Paizs Goebel tehát olyan, szellemes, jó humorú értelmiségi volt, aki a beteg emberek eszességével rájött arra, hogyan kell kompenzálnia a társadalmat és saját magát. Zárkózott konzervativizmusához ez az egy tényező azonban kevés vagy el is hanyagolható. Paizs Goebel életműve a Tanácsköztársaság utáni kor mind agresszívabb nacionalista kultúrpolitikájának idején keletkezett, a "békanyálas piktúra" fokozott termelődése közben, amikor ősmagyar tehetségkutatás folyt, és központilag irányított művészetet szponzoráltak Rómában. Vajon mennyire volt meghatározó ez a konzervatív közeg az 1848-ban magyarosított ősére büszke Paizs Goebel abbéli szándékában, hogy ő majd Paál László utóda lesz Barbizonban, 1924-ben? Nyilván jelentősen. Barbizon szimbolikusan a XX. századi modern művészet kezdete, de őt a komolyan gondolt tradíció vonzotta oda, és a bámulatosan őszinte kortársi érzéketlenség, amely észrevehetetlenné tette számára a progresszív tendenciákat. Azért néha kifakadt ellenük, és nagyjából 1930-ig kínlódott a barbizoni barnával. Közben Szőnyi hatására egészséges árkádiai aktokat festett, sovány, kicsit groteszk figuráját ironikus ellenpózba állítva a pompázatos aktmodellel, és önarcképek sorát, mert - mint bátyjának írja egyik levelében - saját magának legalább nem kell fizetnie. Kritikusa ekkoriban legfeljebb azt jegyezte meg (jövőbelátóan), hogy páratlan színérzéke mellől csak a kompozíciós készség hiányzik. Erre kevésbé volt szüksége a szentendrei korszakban, amikor kollégái egyházművészeti pályázatokra küldték a képeket, ő pedig a csodált vámos Rousseau és a saját fantáziájának szétbogozhatatlan együtteseként síkban tartott vadállatokkal töltötte meg a festményeit. Szentendre nem a konstruktivista arcát mutatta neki, hanem a színekre való rátalálásban segíthette, de az álnaiv trecentojelleghez szükség lehetett a római iskolás kollégák tapasztalatára is. Mindenesetre ez a néhány év jelenti majd a kiállítás után is a Paizs Goebel-i festészetet, az egyre áttetszőbb, vékonyodó figurákkal, a kései szimbolista költészet és a keresztény festészet állatszereplőivel, a türelmes vonalkázás és pöttyögetés módszerével.

Aztán amilyen gyorsan jött, úgy el is tűnt ez a koherens világ, és az 1944-ig tartó hátralévő időben az agyondolgozott felületek és az abbahagyhatatlan, mániás vonalrendszerek árulkodnak a visszafordíthatatlan süllyedésről.

Budapesti Történeti Múzeum - Vármúzeum, megtekinthető szeptember 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.