Metal

A Jedi visszatér

  • Vincze Ádám
  • 2009. augusztus 6.

Zene

Az idei Szigeten metálfronton is (ahogyan az elektronikában) a kilencvenes évek lesznek terítéken: akár nagy visszatérőkről van szó, akár strapabíró túlélőkről, a húzónevek között feltűnően sok az igazán jelentőset még az előző évtizedben alkotó brigád. A múltidézés persze nem feltétlenül egyenlő a bágyadt nosztalgiázással.

Hiszen ha csupán erről volna szó, akkor a San Franciscó-i

Faith No More

újjáalakuló és augusztus 16-án szerencsére Magyarországot is elérő turnéját biztos nem neveznék oly sokan az idei nyár egyik legnagyobb könnyűzenei szenzációjának. És a legváratlanabbnak is, hiszen az 1998-ban feloszlott zenekar tagjai az elmúlt tíz évben olyannyira kategorikusan elzárkóztak mindenféle közös munka elől, hogy még a legoptimistábbak sem reménykedhettek abban, hogy valaha is láthatják még élőben a csapatot. 2009-re viszont megtört a jég, és az egykori stílusalapítók nemhogy egy-két fellépést, de komplett világ körüli turnét vállaltak be The Second Coming néven. Hogy új anyag is lesz-e, az persze kérdéses, de legyen ez a legkisebb probléma.

A Faith No More története onnan vált érdekessé, amikor a kamaszkorból épphogy kilépett Mike Patton, az akkor már működő Mr. Bungle énekese került az első két lemezt (We Care a Lot, 1985; Introduce Yourself, 1987) feléneklő, a legenda szerint kezelhetetlen frontember, Chuck Mosley helyére. A zenekar már akkor sem volt ismeretlen: a We Care A Lotból ugyanis, amelyet a biztonság kedvéért mindkét albumra feltettek, kisebbfajta sláger született, ugyanakkor mégis Patton érkezésével és a 89-es The Real Thing lemezzel indult be iszonyatosan a szekér. Nem is feltétlenül azért, mert Patton tökéletesen eladható volt akár tinibálványnak is - a korai időkben, lásd az Epic klipjét, amúgy konkrét Anthony Kieidis-epigonnak nézett ki, és nagyjából úgy is énekelt -, hanem mert a játékos és kísérletező kedvű lemez,amelyen az obligát metálhatások mellett ott volt az akkoriban rockkörökben is rohamosan terjedő funk, a pszichedélia, a soul és a hiphop, egyszerre volt képes problémátlanul fogyasztható, dúdolható slágerekkel (Epic, From Out Of Nowhere, Fallen To Pieces) megfogni az MTV-n szocializálódott ifjúságot, ugyanakkor megvolt benne a kellő elborultság ahhoz is, hogy a sokadik hallgatásra se forduljon unalomba. A The Real Thing egy teljes generáció alaplemeze lett: ettől az albumtól (és mondjuk a debütáló Rage Against The Machine-lemeztől) eredeztethető a komplett nu-metal hullám, hatása az olyanoktól kezdve, mint például a Korn vagy a Deftones (akik képesek voltak valami újszerűbb, világrengető trendet elindítani a Faith No More-örökség nyomán) egészen a szolgai másolókig kimutatható. Utóbbiak közül a Disturbed mutatta meg nemrégiben, hogyan nem lenne szabad eljátszani a Midlife Crisist.

Ez a dal a még kísérletezőbb és bizarrabb Angel Dust egyik klipnótája volt: ezen a nagyszerű anyagon (melyet a Guns 'n Roses előzenekaraként nekünk is bemutattak 92-ben a Népstadionban, hatvanezer brutálisan passzív honfitársunk füle hallatára) Patton már a zeneírásból is kivette a részét, és talán az ő experimentális zenékhez való bevallott vonzódása (itt érdemes megjegyezni, hogy a 91-es Mr. Bungle-lemez producere John Zorn volt) is hatással lehetett a lemez hangvételére. A mindent elsöprő gigasláger viszont itt sem maradhatott el: a lemezre vett Commodores-feldolgozás, az Easy lett a Faith No More azon dala, amitől később az istennek sem tudtak megszabadulni. Sajnálatos módon az Easyt rengetegen komolyan vették, annak ellenére, hogy mind a dalhoz készült videoklip - amelyben traszvesztitákkal színesített öltözői jelenetek, és az andalgó tempóra őrjöngő zenészek és közönség látható -, mind a feldolgozás hangneméből süt a vegytiszta szarkazmus. Jim Martinnál, a zenekar emblematikus (szakállas, hoszszú hajú, állandóan piros keretes szemüveget viselő) gitárosánál, aki a csapat vérbeli metálarcaként volt ismert (és a számos turné a Metallicával is elsősorban neki volt köszönhető), itt telhetett be a pohár, ugyanis az Angel Dust volt az utolsó vele készült lemez. A fanatikus Faith No More-rajongók szerint véget is ért a csapat aranykora, hiszen hiába kísérleteztek különböző zenészekkel, egyik sem volt képes sem zenében, sem fazonban pótolni Big Jimet, aki azóta tököt termeszt a kaliforniai Castro Valleyben, és magasról tojik a zenebizniszre. A Faith No More újjáalakult felállásában most az a Jon Hudson játszik, aki a zenekar feloszlás előtti utolsó éveiben fungált gitárosként.

A Faith No More utolsó két lemeze (King For A Day, Fool For A Lifetime, 1995; Album Of The Year, 1997) már közel sem kavart akkora vihart, mint annak idején a The Real Thing, ugyanakkor méltatlanság lenne mostohagyerekként kezelni őket, hiszen mindkettő kiváló alkotás, sőt megkockáztatnám, hogy a musicalszerű daloktól a kétperces, punkos kirohanásokig mindent magába sűrítő, mégis könnyen emészthető King For A Day... minden további nélkül mellétehető a 89-es lemeznek. Az azt követő turné hazánkat is elérte (a szemtanúk állítása szerint elég gyenge koncert volt), majd két évvel később a 97-es Szigeten láthattuk ismét a csapatot (az viszont baromi jó buli volt), az egy évre rá bekövetkezett feloszlás előtt. Az azóta eltelt tizenegy évben Mike Patton teljesen alámerült az experimentális zenében: a kivételesen jó próbálkozások (Fantomas, Tomahawk, Mondo Cane) mellett gyakran túl is lőtt a célon, amire a hazai közönség is láthatott példát a tavalyi, A38-as szólókoncertjén. Mike Bordin Ozzy Osbourne-nal zenélt együtt, Roddy Bottum billentyűs az Imperial Teen nevű zenekarában frontemberkedett, az alapító Billy Gould pedig szintén zeneközeli dolgokkal foglalta el magát, többek közt a Koolarrow Records beindításával. Tizenegy évvel a feloszlás után a Faith No More megkerülhetetlen zenekarnak tűnik. A négy, Mike Pattonnal készült album besorolható a rocktörténet örök érvényű klasszikusai közé - ennyi idő elteltével sem tűnik porosnak egyik sem. Ráadásul a csapat nem csak a már emlegetett nu-metal hullám elindításáért volt felelős: a különböző könnyűzenei műfajok egybeolvasztása, a stílusok fölötti, experimentális megközelítés olyan, friss zenekarokat is megihletett, mint például a The Mars Volta. A weben követhető fesztiválos fellépések tanúsága szerint a zenekar cseppet sincs rosszabb formában, mint a feloszlás idején - még az újjáalakulás elől sokáig a leginkább elzárkózó Patton is vidám kölyökkutyaként csetlik-botlik a színpadon, mintha el sem telt volna tizenegy év, úgyhogy nyugodtan mondhatom, hogy a Faith No More-koncert az idei Sziget kötelező programja.(Nagyszínpad, augusztus 16., 21.30)

*

A Sziget jóval undergroundabb, de legalább ugyanennyire kultikus fellépőjének, a Brujeriának is van Faith No More-os kötődése. Annak idején a fél metálvilág kapta fel a fejét erre a mogorva death-grind hatásokat mutató bandára - debütáló lemezük, a Matando Gueros (vagyis szabad fordításban Öld a fehéreket) 1993-ban jelent meg -, amelyről akkoriban az a hír járta, hogy mexikói drogkereskedők játszanak benne, és pontosan azért takarják el az arcukat a fotókon, illetve nem adnak interjút egyáltalán, nehogy a törvény a nyomukra bukkanjon. Csak két lemezzel később, a 2000-es Brujerizmónál derült ki, hogy mindez Billy Gouldnak, a Faith No More basszusgitárosának zseniálisan hülye vicce, aki néhány haverjával (többek közt Dino Cazaresszel és Raymond Herrerával a Fear Factoryből, Shane Emburyvel a Napalm Death-ből) évekre gyönyörűen hintába ültette a komplett metálszakmát. A Brujeria egyszerre képes polgárpukkasztóan primitív és hihetetlenül vicces lenni - és a legnagyobb ászuk még csak nem is az elhíresült Los Del Rio-feldolgozás (a diszkókból unalomig ismert Macarenát alakították Marijuanává), hanem a komplett Brujerizmo lemez, amely után a kreatív magnak számító Gould és Cazares (művésznevükön Güero Sin Fe és Asesino) a jól sikerült médiahacket követően el is hagyta a zenekart. De a rejtélyes frontember, Juan Brujo még kitart, és mivel mostanában olyan metálcelebritások zenélnek vele, mint a Carcass-frontember, Jeff Walker vagy az egykori At The Gates-ütős, Adrian Erlandsson (a hihetetlen rajzfimfigura-hangú Gaby Dominiguezről vagyis Pititisről nem is beszélve), feltételezhetjük, hogy nem csak a kuriózumérték miatt érdemes megnézni őket. (MTV Headbangers Ball - Rock Színpad, augusztus 14., 21.30)

Metálvonalon érdekes lehet még a norvég Satyricon koncertje, akik ugyan kezdenek igazán borzalmas lemezeket kiadni (a 2006-os Now Diabolical még kis szódával elment, de a friss The Age Of Nero már tényleg büntető), viszont a két évvel ezelőtti szigetes koncertjük tanúsága szerint még mindig nagyon erősek élőben. A klasszikus, folk inspirálta black örökségből - Satyr énekes annak idején egy folkos, nyugis anyagot is készített Wongraven néven, ami mára kultikus lemezzé érett - egyfajta rock'n'rollos, minimalista megközelítésű black metalba váltott Satyricon az elvakult blackerek szemében már régesrég kommersznek számít, ugyanakkor a szélesebb metálvilág csak az utóbbi években kezdte felfedezni magának a norvégokat. Ez a koncert még akkor is ajánlott, ha Satyriconék a koncertprogram összeállítását is gyakorta a papírformára szabják, és a legelvetemültebb darabjaikat, mint például a Rebel Extravaganza zárótételét, a zseniális, tíz perc fölötti Scorn Torrentet vagy a Volcano negyedórás Black Laváját sosem hajlandók bepréselni mondjuk az unalomig nyomott black metal "sláger" Mother North helyére.(MTV Headbangers Ball - Rock Színpad, augusztus 13., 23.00)

A hányattatott sorsú Turbonegro szintén Norvégiából érkezik, és ők azok, akik egyrészt annak idején úttörői voltak a ma skandináv rock'n'rollnak nevezet mozgalomnak, másrészt pedig a világ egyik legjobb lemezét készítették el annak idején Apocalypse Dudes címmel, amelynek elementáris szarkasztikusságát és csuklóból odakent kiváló slágereit még ők maguk sem voltak képesek megismételni később. A látványos színpadi cuccokba bújt csapat - Happy-Tom basszusgitáros jellegzetes matrózruhája és Hank von Helvete énekes dagadt, szőrös, sorozatgyilkos transzvesztitára emlékeztető fazonja védjegyszerű - a világ legfanatikusabb rajongótáborát, a Turbojugendet is maga mögött tudhatja - a többi tudnivalóért lásd interjúnkat a szemközti oldalon! (MTV Headbangers Ball - Rock Színpad, augusztus 16., 23.00)

A svéd Backyard Babies szintén a skandináv rockvonal híres képviselője, ám ők mindig is kevésbé veszélyes húrokat pengettek, mint a heroinfüggőségét egy bálnavadász-múzeum éjjeliőreként kipihenő Hank Von Helvete csapata. A legsikerültebb Backyard-lemezek (Total 13, Making Enemies Is Good) olyasmik, amelyeket a Guns `n Roses készíthetett volna el az Appetite For Destruction után, ha történetesen Európába születnek, és nem szívják magukba az anyatejjel együtt az amerikaias pozőrködést (ráadásul Nicke Borg, a Backyard Babies énekes-gitárosa nagyjából úgy néz ki, mint egy lakókocsinegyedben élő, kicsit lecsúszott Axl Rose). A legutóbbi SZIN-es és A38-as koncertjük alapján még mindig nem fáradtak meg ezek a svéd brigantik.(MTV Headbangers Ball - Rock Színpad, augusztus 12., 23.00)

Az utolsó nap hihetetlenül erős rockeresztéséhez tartozik felvezetés gyanánt a Nagyszínpadon játszó, kanadai Danko Jones: a világ egyik legenergikusabb triójaként nyomta tavaly is arcunkba minimál rock'n'rollját ugyanitt, a Szigeten. A totális undergroundból indult zenekar az utóbbi években lett igazán ismert, és bár a diehard Danko-fanatikusok szerint az utóbbi lemezeik (a Sleep Is The Enemy és a Never Too Loud) már nem annyira varázslatosak, mint a minden szempontból klasszikus Born A Lion, a Danko Jones mindenképp megérdemli, hogy végre a Nagyszínpadon bizonyíthasson. (Nagyszínpad, augusztus 16., 16.30)

A vasárnap esti Faith No More-koncert levezetéseképp pedig akinek még marad energiája, az megnézheti New York legnyomasztóbb, egyúttal legdallamdúsabb poszt-hardcore csapatát, a tavaly hazánkban már bizonyított Life Of Agonyt. Hihetetlenül fiatalon elkészített River Runs Red című debütáló lemezük tökéletes zenei lenyomata volt a kora felnőttkori kilátástalanságnak. A borzongató hangjátékokkal kiegészített anyagot azóta sem tudta megfejelni az annak idején hoszszú évekig hallgató csapat: a feloszlás előtti másik két album, az Ugly és a Soul Searching Sun könnyedebb hangvételű, amúgy remek lemezek voltak, de az újjáalakulás után készített Broken Valley egy-két kivételtől eltekintve felejthető - ám ahogy tavaly, úgy valószínűleg idén is a biztos slágerekre épül majd a program.(MTV Headbangers Ball - Rock Színpad, augusztus 16., 01.00)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."