Kiállítás - Önnön farkába - Helyszíni szemle - A múzeum a múzeumról

Zene

Ha valaki eddig nem sejtette, a LuMúban megrendezett csoportos kiállítást látva most már egészen biztos lehet benne: a művészek életcélja nem az, hogy meg nem értett tehetségük terhe alatt görnyedve mélyszegénységben tengődjenek egy padlásszobában, hanem hogy bekerüljenek a legmagasabb szintű kanonizációt biztosító intézménybe, a múzeumba.

Ha valaki eddig nem sejtette, a LuMúban megrendezett csoportos kiállítást látva most már egészen biztos lehet benne: a művészek életcélja nem az, hogy meg nem értett tehetségük terhe alatt görnyedve mélyszegénységben tengődjenek egy padlásszobában, hanem hogy bekerüljenek a legmagasabb szintű kanonizációt biztosító intézménybe, a múzeumba. Míg Goran Trbuljak 1969-ben beérte azzal, hogy egy kaput ábrázoló fénykép alá a következő szöveget írja: "Időről időre bedugom az ujjam egy modern művészeti galéria ajtaján levő lyukba a gondnokság tudta nélkül", mára már "radikálisabb" megoldásokra van szükség. Legtöbbször elég, ha a mű címe Múzeum, de lehet az intézmény a projekt megvalósításának megkerülhetetlen partnere, mint a Kis Varsó esetében, amikor Nofertiti "teste" csak a múzeumban egyesülhetett a fejével, de a leghatásosabb, ha magát az intézményt egyszerűen használati tárgynak, megdolgozandó anyagnak tekintjük. Katarzyna Kozyra Pomponlány című klipjében például lelkesen danolászott a varsói Zacheþta igazgatónője és kurátori kara, s most sorra kerültek a Ludwig Múzeum dolgozói is. Dalibor Martinis - felelevenítve 2009-es projektjét - arra kérte az alkalmazottakat, hogy munkakörülményeik alapján osztályozzák az intézményt. A LuMú csak közepes eredményt ért el ugyan, de ez mit sem változtatott azon, hogy a kérdőívet kitöltő munkatársak fotói felkerültek a kiállítás falára - nyilván mindnyájuk nagy örömére.

Nemcsak a Függetlenek Szalonja a XIX. század közepén, majd a szecesszió, később pedig a futurista mozgalom tűzte zászlajára egy új típusú ellenkánon elfogadását, s iparkodott megalapítani saját intézményrendszerét, hanem a hatvanas évek közepén fellépő neoavantgárd művészek is. A különbség talán csak annyi, hogy helyzetüket a túltermelési válság határozta meg. A műtárgyat fetisizáló, gyakran megrendelőként fellépő piac ellenében a fluxus, a mail art és a konceptuális művészet a műtárgyat elanyagtalanító stratégiát dolgozott ki. Ebben a "második nyilvánosságban" nem meglepő módon a művek nagy része magára az intézményrendszerre fókuszált. Így vált a múzeumi kartotékforma művé, kezdve az 1969-70-ben megrendezett amerikai kartotékkiállításoktól a Lumúban is látható, óriásira nagyított és hiperrealistán megfestett kartotékon át (Lakner László: Suba, 1970) egészen Pauer Gyula - pár éven belül sokadszorra bemutatott - csupán műleírásokat tartalmazó kartotékokból álló "gyűjteményéig" (1971). Osztódással szaporodtak a művészetre vagy a társadalmi helyzetre reflektáló, ironikus "művészetek" - a hetvenes évek elején alakult ki többek közt Pauer pszeudoművészete, HarasztØ István play-artja, Legéndy Péter Fellebbezés művészete vagy Lakner László Magyarországon most először bemutatott, 1970-es Foot-artja, egy alaposan dokumentált terv, mely az 1972-es kasseli Dokumenta idején egy, a múzeumi termekben híres festők művei között tartott, magyar és külföldi művészek által játszott focimeccsre tesz javaslatot. Reneszánszukat élték - Duchamp 1941-es, szintén látható Doboz a bőröndben című, életművének miniatürizált reprodukcióit tartalmazó munkája nyomán - az évente megjelentetett fluxusdobozok vagy a magyarországi hordozható "minimúzeumok" (Halász Károly befőttesüvegekbe zárt "emlékei", Szentjóby Tamás csak később, 2003-ban összeállított, a második nyilvánosságon belül is egyedülálló pozíciót betöltő, egy egész termet elfoglaló Hordozható Intelligencia Fokozó Múzeuma). Talán a sors fintora, talán kései igazságszolgáltatás, de ezek az intézménykritikus művek bekerültek a múzeumokba. Ezzel mintegy láthatóvá is tették, hogy a következő generáció egy része újra és újra feltalálja a spanyolviaszt.

Így nehéz nem észrevenni, mennyivel "kevesebb", esztétizáló és unalmas Ivan Moudov múzeumokból összelopkodott töredékeket tartalmazó bőröndje, mint Ulay 1976-os akciója (Van valami bűn a művészetben), melynek során ellopta a berlini Nationalgalerie-ből Carl Spitzweg híres, egy padlásszobában betegeskedő poétát ábrázoló festményét, amit - miután körbehordozta a városban - egy török vendégmunkás otthonában helyezett el. (Az akció után feljelentette magát, mire kiutasították Németországból.) S ha végigtekintjük Birkás Ákos hetvenes évek elején készült munkáit, nyilvánvaló, hogy számos későbbi mű az itt már meglévő ötletet ismétli. Ilyenek az üveg mögé zárt, ezért tükröződő festmények és a múzeum terei között létrehozható furcsa áthallások (Olga Chernysheva videója) vagy a képnézőt néző kép megalkotása (Thomas Struth: Közönség 1, 2004). De akad arra is példa, hogy nagyjából egyazon időben ugyanaz az ötlet többször realizálódik: ugyanúgy állította ki magát múzeumi tárgyként Dalibor Martinis 1976-ban, mint Kele Judit 1979-ben.

A jól felépített, sokszor izgalmas kiállítás megtekintése után a néző a LuMú Facebook-oldalán szavazhat is arra, melyik mű tetszett neki a legjobban. Esélyesnek tűnik Andrea Fraser - Jane Castleton álnéven tartott - tárlatvezetése, melyben a totálisan elfogult múzeumi dolgozót játszva az egekig magasztalja nemcsak a műveket, hanem a pormentes padlót és a mellékhelyiségeket is. Mindenképpen dobogós helyre számíthat Hubert Czerepok 2002-es (a Lengyel Intézetben 2006-ban bemutatott) Múzeum című filmje is: a tárlatvezetőként feltűnő múzeumi igazgató többek között lehülyézi a művészeket, majd ügyes kalmárként asztalos ismerősét ajánlja a vezetett figyelmébe. Becsapós, de látatlanban biztos sokan Kalin Serapionov csak felnőtteknek szánt művére szavaznának: igaz, húsz percig kell nézniük a bolgár nemzeti múzeum műveit, miután végre bepillantást nyerhetnek egy fiatal pár mellékhelyiségben abszolvált vad üzekedésébe. Én a voksomat Kolin Márk, alias Mr. Petting és Harry Benton, azaz a Spider Sense 2009-es, üdítően nem köldöknézős videójára adom (Upside down a címe, megtalálható a YouTube-on).

Ludwig Múzeum, nyitva: október 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.