Kiállítás - Önnön farkába - Helyszíni szemle - A múzeum a múzeumról

Zene

Ha valaki eddig nem sejtette, a LuMúban megrendezett csoportos kiállítást látva most már egészen biztos lehet benne: a művészek életcélja nem az, hogy meg nem értett tehetségük terhe alatt görnyedve mélyszegénységben tengődjenek egy padlásszobában, hanem hogy bekerüljenek a legmagasabb szintű kanonizációt biztosító intézménybe, a múzeumba.

Ha valaki eddig nem sejtette, a LuMúban megrendezett csoportos kiállítást látva most már egészen biztos lehet benne: a művészek életcélja nem az, hogy meg nem értett tehetségük terhe alatt görnyedve mélyszegénységben tengődjenek egy padlásszobában, hanem hogy bekerüljenek a legmagasabb szintű kanonizációt biztosító intézménybe, a múzeumba. Míg Goran Trbuljak 1969-ben beérte azzal, hogy egy kaput ábrázoló fénykép alá a következő szöveget írja: "Időről időre bedugom az ujjam egy modern művészeti galéria ajtaján levő lyukba a gondnokság tudta nélkül", mára már "radikálisabb" megoldásokra van szükség. Legtöbbször elég, ha a mű címe Múzeum, de lehet az intézmény a projekt megvalósításának megkerülhetetlen partnere, mint a Kis Varsó esetében, amikor Nofertiti "teste" csak a múzeumban egyesülhetett a fejével, de a leghatásosabb, ha magát az intézményt egyszerűen használati tárgynak, megdolgozandó anyagnak tekintjük. Katarzyna Kozyra Pomponlány című klipjében például lelkesen danolászott a varsói Zacheþta igazgatónője és kurátori kara, s most sorra kerültek a Ludwig Múzeum dolgozói is. Dalibor Martinis - felelevenítve 2009-es projektjét - arra kérte az alkalmazottakat, hogy munkakörülményeik alapján osztályozzák az intézményt. A LuMú csak közepes eredményt ért el ugyan, de ez mit sem változtatott azon, hogy a kérdőívet kitöltő munkatársak fotói felkerültek a kiállítás falára - nyilván mindnyájuk nagy örömére.

Nemcsak a Függetlenek Szalonja a XIX. század közepén, majd a szecesszió, később pedig a futurista mozgalom tűzte zászlajára egy új típusú ellenkánon elfogadását, s iparkodott megalapítani saját intézményrendszerét, hanem a hatvanas évek közepén fellépő neoavantgárd művészek is. A különbség talán csak annyi, hogy helyzetüket a túltermelési válság határozta meg. A műtárgyat fetisizáló, gyakran megrendelőként fellépő piac ellenében a fluxus, a mail art és a konceptuális művészet a műtárgyat elanyagtalanító stratégiát dolgozott ki. Ebben a "második nyilvánosságban" nem meglepő módon a művek nagy része magára az intézményrendszerre fókuszált. Így vált a múzeumi kartotékforma művé, kezdve az 1969-70-ben megrendezett amerikai kartotékkiállításoktól a Lumúban is látható, óriásira nagyított és hiperrealistán megfestett kartotékon át (Lakner László: Suba, 1970) egészen Pauer Gyula - pár éven belül sokadszorra bemutatott - csupán műleírásokat tartalmazó kartotékokból álló "gyűjteményéig" (1971). Osztódással szaporodtak a művészetre vagy a társadalmi helyzetre reflektáló, ironikus "művészetek" - a hetvenes évek elején alakult ki többek közt Pauer pszeudoművészete, HarasztØ István play-artja, Legéndy Péter Fellebbezés művészete vagy Lakner László Magyarországon most először bemutatott, 1970-es Foot-artja, egy alaposan dokumentált terv, mely az 1972-es kasseli Dokumenta idején egy, a múzeumi termekben híres festők művei között tartott, magyar és külföldi művészek által játszott focimeccsre tesz javaslatot. Reneszánszukat élték - Duchamp 1941-es, szintén látható Doboz a bőröndben című, életművének miniatürizált reprodukcióit tartalmazó munkája nyomán - az évente megjelentetett fluxusdobozok vagy a magyarországi hordozható "minimúzeumok" (Halász Károly befőttesüvegekbe zárt "emlékei", Szentjóby Tamás csak később, 2003-ban összeállított, a második nyilvánosságon belül is egyedülálló pozíciót betöltő, egy egész termet elfoglaló Hordozható Intelligencia Fokozó Múzeuma). Talán a sors fintora, talán kései igazságszolgáltatás, de ezek az intézménykritikus művek bekerültek a múzeumokba. Ezzel mintegy láthatóvá is tették, hogy a következő generáció egy része újra és újra feltalálja a spanyolviaszt.

Így nehéz nem észrevenni, mennyivel "kevesebb", esztétizáló és unalmas Ivan Moudov múzeumokból összelopkodott töredékeket tartalmazó bőröndje, mint Ulay 1976-os akciója (Van valami bűn a művészetben), melynek során ellopta a berlini Nationalgalerie-ből Carl Spitzweg híres, egy padlásszobában betegeskedő poétát ábrázoló festményét, amit - miután körbehordozta a városban - egy török vendégmunkás otthonában helyezett el. (Az akció után feljelentette magát, mire kiutasították Németországból.) S ha végigtekintjük Birkás Ákos hetvenes évek elején készült munkáit, nyilvánvaló, hogy számos későbbi mű az itt már meglévő ötletet ismétli. Ilyenek az üveg mögé zárt, ezért tükröződő festmények és a múzeum terei között létrehozható furcsa áthallások (Olga Chernysheva videója) vagy a képnézőt néző kép megalkotása (Thomas Struth: Közönség 1, 2004). De akad arra is példa, hogy nagyjából egyazon időben ugyanaz az ötlet többször realizálódik: ugyanúgy állította ki magát múzeumi tárgyként Dalibor Martinis 1976-ban, mint Kele Judit 1979-ben.

A jól felépített, sokszor izgalmas kiállítás megtekintése után a néző a LuMú Facebook-oldalán szavazhat is arra, melyik mű tetszett neki a legjobban. Esélyesnek tűnik Andrea Fraser - Jane Castleton álnéven tartott - tárlatvezetése, melyben a totálisan elfogult múzeumi dolgozót játszva az egekig magasztalja nemcsak a műveket, hanem a pormentes padlót és a mellékhelyiségeket is. Mindenképpen dobogós helyre számíthat Hubert Czerepok 2002-es (a Lengyel Intézetben 2006-ban bemutatott) Múzeum című filmje is: a tárlatvezetőként feltűnő múzeumi igazgató többek között lehülyézi a művészeket, majd ügyes kalmárként asztalos ismerősét ajánlja a vezetett figyelmébe. Becsapós, de látatlanban biztos sokan Kalin Serapionov csak felnőtteknek szánt művére szavaznának: igaz, húsz percig kell nézniük a bolgár nemzeti múzeum műveit, miután végre bepillantást nyerhetnek egy fiatal pár mellékhelyiségben abszolvált vad üzekedésébe. Én a voksomat Kolin Márk, alias Mr. Petting és Harry Benton, azaz a Spider Sense 2009-es, üdítően nem köldöknézős videójára adom (Upside down a címe, megtalálható a YouTube-on).

Ludwig Múzeum, nyitva: október 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.