Kiállítás - Pezsgő és kaviár - PowerGames / Hatalmi játszmák

Zene

A dán művészeti ágak közül mindenképpen a filmé az elsőség. Ha azonban a Ludwig Múzeum kiállítását a sikermozik felől nézzük - gondoljunk csak Lars von Trier egyetlen dogmás Dogma-filmjére (Idióták), Anders Thomas Jensen szarkasztikus humorú munkáira (Ádám almái, Zöld hentesek, Gengszterek fogadója) vagy Lone Scherfig emberi történeteire (Wilbur öngyilkos akar lenni, Olasz nyelv kezdőknek) -, csalódni fogunk. A kedvelt abszurd irónia, a váratlan meglepetések helyett hideg, távolságtartó, néhol üres világokkal találkozhatunk, konfrontáció helyett felmutatással, provokatív kérdésfelvetések híján a témák óvatos körüljárásával.

A dán művészeti ágak közül mindenképpen a filmé az elsőség. Ha azonban a Ludwig Múzeum kiállítását a sikermozik felől nézzük - gondoljunk csak Lars von Trier egyetlen dogmás Dogma-filmjére (Idióták), Anders Thomas Jensen szarkasztikus humorú munkáira (Ádám almái, Zöld hentesek, Gengszterek fogadója) vagy Lone Scherfig emberi történeteire (Wilbur öngyilkos akar lenni, Olasz nyelv kezdőknek) -, csalódni fogunk. A kedvelt abszurd irónia, a váratlan meglepetések helyett hideg, távolságtartó, néhol üres világokkal találkozhatunk, konfrontáció helyett felmutatással, provokatív kérdésfelvetések híján a témák óvatos körüljárásával.

A tárlat szándéka szerint a művészet és a társadalmi-politikai erők kapcsolatára fókuszál, kiemelve olyan jelenségeket, melyek egyaránt - bár különböző módon - érintik a két ország lakóit: az erősödő nacionalizmust, a nemzeti szimbólumokkal kapcsolatos feszültségeket, a kisebbségek elnyomását, a neoliberális kapitalizmus térnyerését és persze a gazdasági válságot. Bár ha egy magyar nézőnek van elég türelme, hogy majd tíz percen keresztül végignézze, hogyan ég ki egy felgyújtott autó, akkor feltehetően nem egy három évvel ezelőtti koppenhágai eseményre gondol. A Superflex videója, továbbá Jens Haaning egyik, a dán közelmúlt eseményeit feldolgozó képeslapja az Európa legrégebbi foglalt házaként számon tartott ifjúsági ház kiürítésekor kitört zavargásokra reflektál. A közösségi házat - egyben az alternatív kultúra kultuszhelyét - egy erősen bigott keresztény felekezet vásárolta meg, a tiltakozó fiatalok pedig többek közt gyújtogatással fejezték ki nemtetszésüket. Magyarországról nézve mindenképpen szokatlan, hogy a majd hétszáz anarchista és baloldali őrizetbe vételével végződő zavargás mégiscsak elérte a célját, egy új ifjúsági ház felépítését. Haaning másik sorozata, a 33 lány a 9. oldalról már ismerősebb. Bizonyára Magyarországon is sok olyan fiatal lány van, akinek céljai között előkelő helyen szerepel, hogy meztelen/félmeztelen testét viszontlássa egy újságban. Az Ekstra Bladet kilencedik oldalán napról napra bemutatott, erotikusan pózoló szépségek (?) rövid interjúban vallanak arról, hogy melyik a szerintük legszexisebb testrészük, ki álmaik pasija, és miként is randevúznának vele (a pezsgő kötelező), továbbá - sajátos visszacsatolásként - arról, hogy mennyire tetszik nekik a napilap új dizájnja: giccses vágyak és kőkemény üzleti számítás keveredik itt a testkép/identitás kiárusításával. A műalkotás itt nem több, mint a kontextus megváltoztatása.

A kiállítás "arcát" Michael Elmgreen & Ingar Dragset műve adja. A páros nemcsak a nyugat-texasi sivatagban kiállított Prada butikjáról, azaz egy teljesen berendezett, de szoborként funkcionáló üzletről, hanem Berlinben a koncentrációs táborokban elpusztult homoszexuálisok emlékére felállított ferde betontömbjéről is ismert (az emlékműben futó film kétévente kicserélődik: két csókolózó férfit egy leszbikus pár követ, és viszont). Az Amikor egy ország szerelembe esik önmagával című fotójukon Dánia nemzeti szimbóluma, a kis hableány néz szembe saját tükörképével. Ne higgyük azonban, hogy itt egyszerűen a narcizmusról van szó, hiszen az "alkotás célzást rejt a növekvő nacionalizmus jelenségére".

A kiállításon több mű nem dán, hanem magyar vonatkozású. Tanja Nellemann Poulsen (Tanítsatok pár új trükköt a nacionalizmus nevű öreg pofának) a romagyilkosságok előzményeit járja körül, kissé didaktikus módon. A nyilvánosságot befolyásoló újságok kivágott fotóiból (kezet fogó politikusok, mutogató közszereplők) összeálló kis installáció és a magyarországi romák helyzetéről meginterjúvolt értelmiségi szereplők egymás mellé helyezése nyilvánvalóan a pártok/újságírók felelősségére utal, elkendőzve, hogy a rasszizmus megerősödését nem lehet csupán a manipulációval/nemtörődömséggel magyarázni. Tény azonban, hogy itt van a mindennapjainkban. Az egyik, nem baloldaliságáról híres napilap munkatársa kiállítási kritikának szánt írásában már a témafelvetésen is felháborodván egészen gyomorforgató mélységekig jutott el. ("Félve odébb libbenünk, mivel a képernyőn egyre több náci menetel kifelé a lejárt szavatosságú Mohácsi Viktória szájából." Persze mit várunk: a szerző a tárlatot nemes egyszerűséggel szellemi székrekedéshez hasonlítja.) Remélem, nem ez lesz a jövőben a kritikusi etalon.

A Bosch & Fjord csoport Szabad Zóna Budapest című projektje a budapesti közterek és magánterek közötti lehetséges határátlépésekre kérdez rá. Mi hiányzik a közterekről? Mit kellene engedélyezni vagy betiltani? A civil szervezetek és egyének által megválaszolt kérdések a falon sorakoznak, a kiállítótérben elhelyezett budapesti térkép-imitáción pedig az áhított tevékenység helyét jelző táblák: Csók zóna, Találkozási pont, Vigyázat, virágillat! stb. Néhány szellemes válasz mellett (legyenek közterületi hűtőszekrények, biciklipumpáló helyek) feltűnő, hogy itt egy korábbi munka átemelésével van dolgunk: számottevő magyarországi iszlám népesség híján nehéz értelmezni az Ima zóna táblát. Bár a táblák elvileg később kikerülhetnek az utcákra, ennél bátrabb volt a Téreltérítés csoport, amikor egy közparkban lévő ivókutat átalakított fürdőszobává (vö. Otthon zóna), vagy amikor kiegyenesített egy hullámos felszínű padot (lásd: Alvás zóna).

Tre Greenfort is aktualizálta Kaviár Bár című projektjét. Egy gipsz vizafej mellett az itteni zártkörű megnyitó képei láthatóak, amint a kiválasztottak kaviárt eszegetnek. A kihalófélben lévő viza mint a tokhalak óriása maga is kiváló és igen értékes kaviárforrás. Greenfort nem sokkol, de jobb, ha tudják: a kaviár akkor lesz a legfinomabb, ha a petefészket a még élő állatból kivágják. Pezsgőt ihatnak ezután is nyugodtan.

Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, nyitva: május 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.