kiállítás - SZELLEY LELLÉ: MEGTÖRT A VARÁZS

  • - dck -
  • 2010. július 22.

Zene

kiállítás - SZELLEY LELLÉ: MEGTÖRT A VARÁZS Huszonnyolc falra csipeszelt fehér papír - rajtuk egyetlen motívum: két pohár. Látszólag egyszerű, minimalista alapforma (három vonal, egy ovális), mégis maga az egész világ.

kiállítás - SZELLEY LELLÉ: MEGTÖRT A VARÁZS Huszonnyolc falra csipeszelt fehér papír - rajtuk egyetlen motívum: két pohár. Látszólag egyszerû, minimalista alapforma (három vonal, egy ovális), mégis maga az egész világ. Nem a látható, hanem a láthatatlan, amelyet elrejt elõlünk a valóság függönye. A pohár fókuszpont, meditációs objektum, melyen keresztülpillantva a lélek érzékeny jeleit, finom rezdüléseket, lassú elmozdulásokat figyelhetünk meg. Ismétlõdõ vonalvázak, néhol ecsetvonalak, frottázsnyomok. Két semmiben lebegõ, félig üres vagy félig teli pohár, melyek hol eltávolodnak, hol egymás felé fordulnak, összeolvadnak, örvénybe keverednek, finom szikrát, csillámport szórnak a másik felé. Mindig változó, lüktetõ, szinte észrevétlenül elmozduló kapcsolatban állnak: viszonyuk megbonthatatlan, egyedül vannak egymásnak. Az érzékien lebegõ foltok, sûrûsödõ vagy ritkuló kéznyomok egyszerûségében és lecsupaszítottságában elementáris erõ van, kín, kiszolgáltatottság, és vágy, hogy megragadhatóvá váljék, ami szavakkal elmondhatatlan.

S elbeszélhetetlenek azok a történetek is, melyeket a megfigyelõ kiolvashat e törékenyen szép, põrén õszinte rajzokból.

Belepillantani egy másik ember lelkébe felemelõ, de felelõsségteljes dolog. De belemerülve, elveszve ebben a világban nem magunkat látjuk-e, saját félelmeinket, titkolt érzéseinket? Két poharat látunk, de a kapcsolatunkban öntudatlanul eljátszott szerepekre gondolunk, arra a pókhálóra, amely láthatatlan szálakkal fonódik körénk. Ahonnan menekülnénk, de nem tudunk, kilépünk és maradunk, szenvedünk, és néha talán boldogok is vagyunk. Újra meg újra összekoccanunk, míg aztán a varázs megtörik, és elpattan az egyik pohár.

Liget Galéria, július 29-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.