kiállítás - SZELLEY LELLÉ: MEGTÖRT A VARÁZS

  • - dck -
  • 2010. július 22.

Zene

kiállítás - SZELLEY LELLÉ: MEGTÖRT A VARÁZS Huszonnyolc falra csipeszelt fehér papír - rajtuk egyetlen motívum: két pohár. Látszólag egyszerű, minimalista alapforma (három vonal, egy ovális), mégis maga az egész világ.

kiállítás - SZELLEY LELLÉ: MEGTÖRT A VARÁZS Huszonnyolc falra csipeszelt fehér papír - rajtuk egyetlen motívum: két pohár. Látszólag egyszerû, minimalista alapforma (három vonal, egy ovális), mégis maga az egész világ. Nem a látható, hanem a láthatatlan, amelyet elrejt elõlünk a valóság függönye. A pohár fókuszpont, meditációs objektum, melyen keresztülpillantva a lélek érzékeny jeleit, finom rezdüléseket, lassú elmozdulásokat figyelhetünk meg. Ismétlõdõ vonalvázak, néhol ecsetvonalak, frottázsnyomok. Két semmiben lebegõ, félig üres vagy félig teli pohár, melyek hol eltávolodnak, hol egymás felé fordulnak, összeolvadnak, örvénybe keverednek, finom szikrát, csillámport szórnak a másik felé. Mindig változó, lüktetõ, szinte észrevétlenül elmozduló kapcsolatban állnak: viszonyuk megbonthatatlan, egyedül vannak egymásnak. Az érzékien lebegõ foltok, sûrûsödõ vagy ritkuló kéznyomok egyszerûségében és lecsupaszítottságában elementáris erõ van, kín, kiszolgáltatottság, és vágy, hogy megragadhatóvá váljék, ami szavakkal elmondhatatlan.

S elbeszélhetetlenek azok a történetek is, melyeket a megfigyelõ kiolvashat e törékenyen szép, põrén õszinte rajzokból.

Belepillantani egy másik ember lelkébe felemelõ, de felelõsségteljes dolog. De belemerülve, elveszve ebben a világban nem magunkat látjuk-e, saját félelmeinket, titkolt érzéseinket? Két poharat látunk, de a kapcsolatunkban öntudatlanul eljátszott szerepekre gondolunk, arra a pókhálóra, amely láthatatlan szálakkal fonódik körénk. Ahonnan menekülnénk, de nem tudunk, kilépünk és maradunk, szenvedünk, és néha talán boldogok is vagyunk. Újra meg újra összekoccanunk, míg aztán a varázs megtörik, és elpattan az egyik pohár.

Liget Galéria, július 29-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.