kiállítás - SZELLEY LELLÉ: MEGTÖRT A VARÁZS

  • - dck -
  • 2010. július 22.

Zene

kiállítás - SZELLEY LELLÉ: MEGTÖRT A VARÁZS Huszonnyolc falra csipeszelt fehér papír - rajtuk egyetlen motívum: két pohár. Látszólag egyszerű, minimalista alapforma (három vonal, egy ovális), mégis maga az egész világ.

kiállítás - SZELLEY LELLÉ: MEGTÖRT A VARÁZS Huszonnyolc falra csipeszelt fehér papír - rajtuk egyetlen motívum: két pohár. Látszólag egyszerû, minimalista alapforma (három vonal, egy ovális), mégis maga az egész világ. Nem a látható, hanem a láthatatlan, amelyet elrejt elõlünk a valóság függönye. A pohár fókuszpont, meditációs objektum, melyen keresztülpillantva a lélek érzékeny jeleit, finom rezdüléseket, lassú elmozdulásokat figyelhetünk meg. Ismétlõdõ vonalvázak, néhol ecsetvonalak, frottázsnyomok. Két semmiben lebegõ, félig üres vagy félig teli pohár, melyek hol eltávolodnak, hol egymás felé fordulnak, összeolvadnak, örvénybe keverednek, finom szikrát, csillámport szórnak a másik felé. Mindig változó, lüktetõ, szinte észrevétlenül elmozduló kapcsolatban állnak: viszonyuk megbonthatatlan, egyedül vannak egymásnak. Az érzékien lebegõ foltok, sûrûsödõ vagy ritkuló kéznyomok egyszerûségében és lecsupaszítottságában elementáris erõ van, kín, kiszolgáltatottság, és vágy, hogy megragadhatóvá váljék, ami szavakkal elmondhatatlan.

S elbeszélhetetlenek azok a történetek is, melyeket a megfigyelõ kiolvashat e törékenyen szép, põrén õszinte rajzokból.

Belepillantani egy másik ember lelkébe felemelõ, de felelõsségteljes dolog. De belemerülve, elveszve ebben a világban nem magunkat látjuk-e, saját félelmeinket, titkolt érzéseinket? Két poharat látunk, de a kapcsolatunkban öntudatlanul eljátszott szerepekre gondolunk, arra a pókhálóra, amely láthatatlan szálakkal fonódik körénk. Ahonnan menekülnénk, de nem tudunk, kilépünk és maradunk, szenvedünk, és néha talán boldogok is vagyunk. Újra meg újra összekoccanunk, míg aztán a varázs megtörik, és elpattan az egyik pohár.

Liget Galéria, július 29-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.