könyv - DUNAKAVICS

  • - d. magyari -
  • 2010. július 22.

Zene

Ki tudja, hogy egy gazdaságszervezéssel és tőkebefektetéssel foglalkozó zrt. miért épp a Duna ihlette versekből és képekből összeállított albummal - a szerkesztő Bíró Katalin - akar kedveskedni ügyfeleinek, de semmi kifogásunk nem lehet e szándék ellen.
Ki tudja, hogy egy gazdaságszervezéssel és tõkebefektetéssel foglalkozó zrt. miért épp a Duna ihlette versekbõl és képekbõl összeállított albummal - a szerkesztõ Bíró Katalin - akar kedveskedni ügyfeleinek, de semmi kifogásunk nem lehet e szándék ellen. Szép a Molnár Attila tervezte kötet, a szövegek válogatója, Katona Zsuzsa szintén alapos munkát végzett. Igaz, nem volt nehéz dolga, a kilenc országot érintõ, 2860 km-es folyó sok mûvet ihletett, verset és prózát egyaránt. Lám, csak a magyar irodalomból vett alkotásokból meg lehetett tölteni egy karcsú könyvet! Természetesen itt van Vörösmartytól A buvár Kund, Eötvöstõl a Búcsú, Aranytól a Híd-avatás, Adytól A Duna vallomása s József Attilától, naná, A Dunánál. Vannak kevésbé ismert szövegek is Szép Ernõtõl, Szerb Antaltól. Az pedig külön és hangsúlyosan üdvözlendõ, hogy a válogatásban kortársak is szerepelnek, például Csoóri Sándor, Dobai Péter, Esterházy Péter, Határ Gyõzõ, Kántor Péter, Tóth Krisztina. (Hiányzók például: Bächer, Györe, Parti Nagy - ám tudjuk azt is, mindenki nem lehet itt.) De mindettõl még nem jönnénk lázba, hisz' "csak" egy ajándéknak szánt, sikerült vállalati kiadványt tartanánk kézben.

Itt vannak azonban Frankl Aliona gyönyörû fotói, amik révén az öszszeállítás megemelkedik. Harmincegy fekete-fehér és három színes kép. Legtöbbjükön az az idõtlen nyugalom, ami annyira hiányzik belõlünk és körülöttünk, s ami, lám, megtalálható. A hullámok játékában, a vízre hajló faágban, abban, ahogy a láncszemeken megcsillan a fény. Ezeken a fotókon még Budapest is szép, a város, aminek eltûnõ, múlttá váló, múlttá málló lakóit, helyeit, boltjait és temetõit, presszóit és kávéházait épp Frankl Aliona örökítette-örökíti meg ritka empátiával. Most talán csak a Duna-parti fémcipõk figyelmeztetnek a világra, amiben élünk.

Tiara Zrt., 2010, 84 oldal, ármegjelölés nélkül

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.