kiállítás - SZOLIDARITÁS. ELLENZÉK ÉS KULTÚRA LENGYELORSZÁGBAN (1980-1989)

  • - dck -
  • 2009. január 29.

Zene

Kérdés, hogy miként mutathatók be három aprócska teremben a lengyel ellenállás történetének dokumentumai, kezdve a gdanski hajógyári sztrájktól a hadiállapoton át egészen az első szabad választásokig - tudva, hogy a szovjet blokk más országaival ellentétben itt a korhadt rendszer eltűnését hatalmas tömegek követelték. Ebből is következik, hogy a kurátoroknak irdatlan mennyiségű szamizdat anyagból kellett válogatniuk - szem előtt tartva azt is, hogy felnőtt egy olyan nemzedék, amely még csak elképzelni sem tudja, milyen volt az élet a vasfüggöny mögött.
Kérdés, hogy miként mutathatók be három aprócska teremben a lengyel ellenállás történetének dokumentumai, kezdve a gdanski hajógyári sztrájktól a hadiállapoton át egészen az elsõ szabad választásokig - tudva, hogy a szovjet blokk más országaival ellentétben itt a korhadt rendszer eltûnését hatalmas tömegek követelték. Ebbõl is következik, hogy a kurátoroknak irdatlan mennyiségû szamizdat anyagból kellett válogatniuk - szem elõtt tartva azt is, hogy felnõtt egy olyan nemzedék, amely még csak elképzelni sem tudja, milyen volt az élet a vasfüggöny mögött. Száraz történelmi adalékok helyett így a lengyel események vizuális lecsapódására fókuszálnak. Joggal, hiszen a Szolidaritás mozgalom tudatosan használt mindenféle képhordozót, legyen az plakát, bélyeg, röplap, képeslap, naptár, kitûzõ, karácsonyi üdvözlõlap, "új" papírpénz (30 ezüst Jaruzelski tábornok képmásával, vagy az elsõ kísérleti orosz dollár), nem beszélve az olyan látványos demonstrációról, mint amikor Waleþsa egy II. János Pál képmásával díszített óriási golyóstollal írta alá az 1980-as sztrájkot lezáró megállapodást. Megtudhatjuk, hogy mire utal a röplapokon feltûnõ holló, a 13-as szám és a CDN betûcsoport, miként emelték vissza a vizuális kultúrába a lengyel történelem korábbi jelképeit (a koronás sast és a czeþstochovai Fekete Madonnát), milyen szerepe volt az ellenzéki mozgalomban a katolikus egyháznak. A Szolidaritás mediatizált képe kétarcú volt. Míg az egyház képi nyelve gyakran leragadt a közhelyes propagandánál, a humoros és kreatív megoldások csúcspontját a Narancs Alternatíva akciói jelentették - a kiállításon a vidám "törpék forradalmát" többek közt egy kétszemélyes, fejen hordható "Segítsd a rendõrséget! Verd össze magad!" feliratú papírtank képviseli. A Szolidaritás 1989-es választási plakátján pedig a westerncsizmás Gary Cooper indul a szabad jövõ felé.

Szentendrei Képtár, megtekinthetõ január 31-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.