kiállítás - SZOLIDARITÁS. ELLENZÉK ÉS KULTÚRA LENGYELORSZÁGBAN (1980-1989)

  • - dck -
  • 2009. január 29.

Zene

Kérdés, hogy miként mutathatók be három aprócska teremben a lengyel ellenállás történetének dokumentumai, kezdve a gdanski hajógyári sztrájktól a hadiállapoton át egészen az első szabad választásokig - tudva, hogy a szovjet blokk más országaival ellentétben itt a korhadt rendszer eltűnését hatalmas tömegek követelték. Ebből is következik, hogy a kurátoroknak irdatlan mennyiségű szamizdat anyagból kellett válogatniuk - szem előtt tartva azt is, hogy felnőtt egy olyan nemzedék, amely még csak elképzelni sem tudja, milyen volt az élet a vasfüggöny mögött.
Kérdés, hogy miként mutathatók be három aprócska teremben a lengyel ellenállás történetének dokumentumai, kezdve a gdanski hajógyári sztrájktól a hadiállapoton át egészen az elsõ szabad választásokig - tudva, hogy a szovjet blokk más országaival ellentétben itt a korhadt rendszer eltûnését hatalmas tömegek követelték. Ebbõl is következik, hogy a kurátoroknak irdatlan mennyiségû szamizdat anyagból kellett válogatniuk - szem elõtt tartva azt is, hogy felnõtt egy olyan nemzedék, amely még csak elképzelni sem tudja, milyen volt az élet a vasfüggöny mögött. Száraz történelmi adalékok helyett így a lengyel események vizuális lecsapódására fókuszálnak. Joggal, hiszen a Szolidaritás mozgalom tudatosan használt mindenféle képhordozót, legyen az plakát, bélyeg, röplap, képeslap, naptár, kitûzõ, karácsonyi üdvözlõlap, "új" papírpénz (30 ezüst Jaruzelski tábornok képmásával, vagy az elsõ kísérleti orosz dollár), nem beszélve az olyan látványos demonstrációról, mint amikor Waleþsa egy II. János Pál képmásával díszített óriási golyóstollal írta alá az 1980-as sztrájkot lezáró megállapodást. Megtudhatjuk, hogy mire utal a röplapokon feltûnõ holló, a 13-as szám és a CDN betûcsoport, miként emelték vissza a vizuális kultúrába a lengyel történelem korábbi jelképeit (a koronás sast és a czeþstochovai Fekete Madonnát), milyen szerepe volt az ellenzéki mozgalomban a katolikus egyháznak. A Szolidaritás mediatizált képe kétarcú volt. Míg az egyház képi nyelve gyakran leragadt a közhelyes propagandánál, a humoros és kreatív megoldások csúcspontját a Narancs Alternatíva akciói jelentették - a kiállításon a vidám "törpék forradalmát" többek közt egy kétszemélyes, fejen hordható "Segítsd a rendõrséget! Verd össze magad!" feliratú papírtank képviseli. A Szolidaritás 1989-es választási plakátján pedig a westerncsizmás Gary Cooper indul a szabad jövõ felé.

Szentendrei Képtár, megtekinthetõ január 31-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.