kiállítás - THE RAIN BEFORE IT FALLS / AZ ESÕ, MIELÕTT ELERED

  • - dck -
  • 2009. március 12.

Zene

A kiállítás címének előképe Michael Gibbs 1993-as lemezének egyik dzsesszszáma, ezt "sajátította ki" Jonathan Coe 2007-ben megjelent regénye, amely egy idős hölgy és egy vak lány közötti, privát fényképeken keresztül kibontakozó emberi kapcsolatot mutat be. Az itt kiállított fényképek - illetve egy, a 40.
A kiállítás címének elõképe Michael Gibbs 1993-as lemezének egyik dzsesszszáma, ezt "sajátította ki" Jonathan Coe 2007-ben megjelent regénye, amely egy idõs hölgy és egy vak lány közötti, privát fényképeken keresztül kibontakozó emberi kapcsolatot mutat be. Az itt kiállított fényképek - illetve egy, a 40. Magyar Filmszemle dokumentumfilm kategóriájában fõdíjas videolevél - is intim, mert személyes kötõdéseket bemutató munkák, melyekben finoman és nagyon érzékenyen jelennek meg az emberi viszonyokban rejlõ mélységek. Nem az ármány és szerelem, a felfokozott érzelmek, hanem a mindennapok mikroszkopikus világa ez, ahol egy megszokott mozdulatsorban, egy nyakkendõkötésben ott rejlik az évtizedek alatt megõrzött, egymás iránti szeretet (Csoszó Gabriella), a szinte üres szobákban pedig a már évek óta a lineáris idõn kívül létezõ, nemrégiben meghalt nagypapa nyoma. Míg Esterházy Marcell képein a hiány jelei tûnnek fel (villanykapcsolók, csillár), Bartha Máté sorozata a jelenlét magányosságát mutatja fel az emléktárgyak és bútorok között kiszolgáltatottan és elesetten bolyongó nagymamájáról készült sorozatában. Ennél vidámabb, mégis szomorkás Somogyvári Gergõ és Feszt Judit filmje, a Csempelevél, a tíz éve Lisszabonban élõ, azulejókat (csempeképeket) készítõ, valamennyire otthonra lelt, mégis honvággyal küzdõ brazil fiatalember önvallomása.

A családi kötelékbõl kiinduló mûvek mellett kakukktojás Orbán György fotósorozata, melyben az internetes társkeresõ oldalakon megjelenõ, még eredetieskedésükben is hasonló, önjellemzõ álarckliséket alkalmazó szövegeket rendel egy-egy nem szokványos portré mellé, humorosan rámutatva, hogy az a néhány mondat mennyire átértelmezhet egy képet, hiszen a fotókon nem a párkeresõk láthatók. Bár egyben kövér lúd is, hisz nem más, mint a kisajátítás példás esete.

kArton galéria, Bp. V., Alkotmány u. 18., megtekinthetõ: március 27-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.