kiállítás - THE RAIN BEFORE IT FALLS / AZ ESÕ, MIELÕTT ELERED

  • - dck -
  • 2009. március 12.

Zene

A kiállítás címének előképe Michael Gibbs 1993-as lemezének egyik dzsesszszáma, ezt "sajátította ki" Jonathan Coe 2007-ben megjelent regénye, amely egy idős hölgy és egy vak lány közötti, privát fényképeken keresztül kibontakozó emberi kapcsolatot mutat be. Az itt kiállított fényképek - illetve egy, a 40.
A kiállítás címének elõképe Michael Gibbs 1993-as lemezének egyik dzsesszszáma, ezt "sajátította ki" Jonathan Coe 2007-ben megjelent regénye, amely egy idõs hölgy és egy vak lány közötti, privát fényképeken keresztül kibontakozó emberi kapcsolatot mutat be. Az itt kiállított fényképek - illetve egy, a 40. Magyar Filmszemle dokumentumfilm kategóriájában fõdíjas videolevél - is intim, mert személyes kötõdéseket bemutató munkák, melyekben finoman és nagyon érzékenyen jelennek meg az emberi viszonyokban rejlõ mélységek. Nem az ármány és szerelem, a felfokozott érzelmek, hanem a mindennapok mikroszkopikus világa ez, ahol egy megszokott mozdulatsorban, egy nyakkendõkötésben ott rejlik az évtizedek alatt megõrzött, egymás iránti szeretet (Csoszó Gabriella), a szinte üres szobákban pedig a már évek óta a lineáris idõn kívül létezõ, nemrégiben meghalt nagypapa nyoma. Míg Esterházy Marcell képein a hiány jelei tûnnek fel (villanykapcsolók, csillár), Bartha Máté sorozata a jelenlét magányosságát mutatja fel az emléktárgyak és bútorok között kiszolgáltatottan és elesetten bolyongó nagymamájáról készült sorozatában. Ennél vidámabb, mégis szomorkás Somogyvári Gergõ és Feszt Judit filmje, a Csempelevél, a tíz éve Lisszabonban élõ, azulejókat (csempeképeket) készítõ, valamennyire otthonra lelt, mégis honvággyal küzdõ brazil fiatalember önvallomása.

A családi kötelékbõl kiinduló mûvek mellett kakukktojás Orbán György fotósorozata, melyben az internetes társkeresõ oldalakon megjelenõ, még eredetieskedésükben is hasonló, önjellemzõ álarckliséket alkalmazó szövegeket rendel egy-egy nem szokványos portré mellé, humorosan rámutatva, hogy az a néhány mondat mennyire átértelmezhet egy képet, hiszen a fotókon nem a párkeresõk láthatók. Bár egyben kövér lúd is, hisz nem más, mint a kisajátítás példás esete.

kArton galéria, Bp. V., Alkotmány u. 18., megtekinthetõ: március 27-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.