kiállítás - THE RAIN BEFORE IT FALLS / AZ ESÕ, MIELÕTT ELERED

  • - dck -
  • 2009. március 12.

Zene

A kiállítás címének előképe Michael Gibbs 1993-as lemezének egyik dzsesszszáma, ezt "sajátította ki" Jonathan Coe 2007-ben megjelent regénye, amely egy idős hölgy és egy vak lány közötti, privát fényképeken keresztül kibontakozó emberi kapcsolatot mutat be. Az itt kiállított fényképek - illetve egy, a 40.
A kiállítás címének elõképe Michael Gibbs 1993-as lemezének egyik dzsesszszáma, ezt "sajátította ki" Jonathan Coe 2007-ben megjelent regénye, amely egy idõs hölgy és egy vak lány közötti, privát fényképeken keresztül kibontakozó emberi kapcsolatot mutat be. Az itt kiállított fényképek - illetve egy, a 40. Magyar Filmszemle dokumentumfilm kategóriájában fõdíjas videolevél - is intim, mert személyes kötõdéseket bemutató munkák, melyekben finoman és nagyon érzékenyen jelennek meg az emberi viszonyokban rejlõ mélységek. Nem az ármány és szerelem, a felfokozott érzelmek, hanem a mindennapok mikroszkopikus világa ez, ahol egy megszokott mozdulatsorban, egy nyakkendõkötésben ott rejlik az évtizedek alatt megõrzött, egymás iránti szeretet (Csoszó Gabriella), a szinte üres szobákban pedig a már évek óta a lineáris idõn kívül létezõ, nemrégiben meghalt nagypapa nyoma. Míg Esterházy Marcell képein a hiány jelei tûnnek fel (villanykapcsolók, csillár), Bartha Máté sorozata a jelenlét magányosságát mutatja fel az emléktárgyak és bútorok között kiszolgáltatottan és elesetten bolyongó nagymamájáról készült sorozatában. Ennél vidámabb, mégis szomorkás Somogyvári Gergõ és Feszt Judit filmje, a Csempelevél, a tíz éve Lisszabonban élõ, azulejókat (csempeképeket) készítõ, valamennyire otthonra lelt, mégis honvággyal küzdõ brazil fiatalember önvallomása.

A családi kötelékbõl kiinduló mûvek mellett kakukktojás Orbán György fotósorozata, melyben az internetes társkeresõ oldalakon megjelenõ, még eredetieskedésükben is hasonló, önjellemzõ álarckliséket alkalmazó szövegeket rendel egy-egy nem szokványos portré mellé, humorosan rámutatva, hogy az a néhány mondat mennyire átértelmezhet egy képet, hiszen a fotókon nem a párkeresõk láthatók. Bár egyben kövér lúd is, hisz nem más, mint a kisajátítás példás esete.

kArton galéria, Bp. V., Alkotmány u. 18., megtekinthetõ: március 27-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.