kiállítás - THE RAIN BEFORE IT FALLS / AZ ESÕ, MIELÕTT ELERED

  • - dck -
  • 2009. március 12.

Zene

A kiállítás címének előképe Michael Gibbs 1993-as lemezének egyik dzsesszszáma, ezt "sajátította ki" Jonathan Coe 2007-ben megjelent regénye, amely egy idős hölgy és egy vak lány közötti, privát fényképeken keresztül kibontakozó emberi kapcsolatot mutat be. Az itt kiállított fényképek - illetve egy, a 40.
A kiállítás címének elõképe Michael Gibbs 1993-as lemezének egyik dzsesszszáma, ezt "sajátította ki" Jonathan Coe 2007-ben megjelent regénye, amely egy idõs hölgy és egy vak lány közötti, privát fényképeken keresztül kibontakozó emberi kapcsolatot mutat be. Az itt kiállított fényképek - illetve egy, a 40. Magyar Filmszemle dokumentumfilm kategóriájában fõdíjas videolevél - is intim, mert személyes kötõdéseket bemutató munkák, melyekben finoman és nagyon érzékenyen jelennek meg az emberi viszonyokban rejlõ mélységek. Nem az ármány és szerelem, a felfokozott érzelmek, hanem a mindennapok mikroszkopikus világa ez, ahol egy megszokott mozdulatsorban, egy nyakkendõkötésben ott rejlik az évtizedek alatt megõrzött, egymás iránti szeretet (Csoszó Gabriella), a szinte üres szobákban pedig a már évek óta a lineáris idõn kívül létezõ, nemrégiben meghalt nagypapa nyoma. Míg Esterházy Marcell képein a hiány jelei tûnnek fel (villanykapcsolók, csillár), Bartha Máté sorozata a jelenlét magányosságát mutatja fel az emléktárgyak és bútorok között kiszolgáltatottan és elesetten bolyongó nagymamájáról készült sorozatában. Ennél vidámabb, mégis szomorkás Somogyvári Gergõ és Feszt Judit filmje, a Csempelevél, a tíz éve Lisszabonban élõ, azulejókat (csempeképeket) készítõ, valamennyire otthonra lelt, mégis honvággyal küzdõ brazil fiatalember önvallomása.

A családi kötelékbõl kiinduló mûvek mellett kakukktojás Orbán György fotósorozata, melyben az internetes társkeresõ oldalakon megjelenõ, még eredetieskedésükben is hasonló, önjellemzõ álarckliséket alkalmazó szövegeket rendel egy-egy nem szokványos portré mellé, humorosan rámutatva, hogy az a néhány mondat mennyire átértelmezhet egy képet, hiszen a fotókon nem a párkeresõk láthatók. Bár egyben kövér lúd is, hisz nem más, mint a kisajátítás példás esete.

kArton galéria, Bp. V., Alkotmány u. 18., megtekinthetõ: március 27-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.