A szerk.

Ki vannak fizetve

A szerk.

A múlt kedden jelentette be Magyar Péter, hogy péntek délutánra tüntetést szervez a Belügyminisztérium elé, s azon a kormány lemondását fogja követelni, amiért máig nem kért bocsánatot a bicskei gyermekotthonban elkövetett pedofil bűncselekmények áldoza­taitól.

A demonstráció napján reggel 5-kor a Blikk honlapján megjelent egy cikk, amelyben a belügy sajtóosztálya megerősítette azt az információt, hogy a „Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság kilenc fővel kötött peren kívüli egyezségi megállapodást, akiknek mindösszesen 154 millió forintot fizetett ki”. Az áldozatok, ahogyan a lap fogalmaz, „szabad szemmel is jól látható összeget” kaptak kártérítésként, a legtöbbet az az immár fiatal férfi, akinek a feljelentése nyomán derült ki idővel ország-világ számára, milyen szörnyű gaztetteket követtek el velük szemben egyes nevelőik és az intézmény igazgatója.

Az állami fenntartó peren kívül egyezett meg az áldozatokkal, a kártérítést mindannyian megkapták. Megjegyeznénk, hogy az elkövetett pedofil bűncselekmények megtörténtét jogerősen is kimondó bírósági ítélet után az áldozatok hiába fordultak kártérítésért az illetékes hivatalokhoz, mindenhonnan elhajtották őket. Feljelentés kellett ahhoz, hogy – a teljes történet nyilvánosságra kerülését alighanem megakadályozandó – az állam peren kívül oldja meg a helyzetet. Az áldozatoknak titoktartási kötelezettséget kellett vállalni – amit mindannyian meg is tettek.

Most viszont „valakik” a kormányban vagy annak tájékán úgy látták jónak, hogy megállapodás meg titoktartás ide vagy oda, itt az ideje a szivárogtatásnak. Az Orbán-kormányok és mindenkori környezetük amúgy sem arról ismertek, hogy amennyiben a pillanatnyi érdekük azt diktálja, bármilyen kölcsönös megállapodást magukra nézve is kötelezőnek tartsanak. Márpedig a bicskei pedofilügyet, mely azok után vált a nyilvánosságban fő témává, hogy az egyik bűnsegédnek kegyelmet adott Orbán köztársasági elnöke, a Fidesz február eleje óta képtelen levakarni magáról, tegyük hozzá, érdeme szerint.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.