A szerk.

Teljes elsötétítés

A szerk.

Jánd falujának és az ország 4113. sz. útjának a szélére a korábbi „Isten hozott” vagy valami hasonló szöveget mutató tábla helyére kiraktak egy újat, amelyre ékes külföldi nyelven a következőket pingálták: „No Migration, No Gender, No War” – számolt be az ATV híradója.

A szöveget nem kell értelmezni, nem kell megfejteni, a jelentését magyarázni, helyességén vagy épp helytelenségén őrlődni, hisz’ már akkor is pontosan tudta mindenki, hogy mit jelent, amikor mindezt Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke papírra vetette. Egy jelszó vagy jelmondat, plakátra lehet írni, azt jelenti, hogy gyűlölünk mindenkit, félnetek jó lesz. Jánd esetében azért ez a jelentés fordított sorrendben érvényes: a felirat itt azt hirdeti az érkezőnek, hogy a falu népe fél (és félelmében gyűlölködik).

Elsősorban is fél a menekültektől. Jánd 10 kilométerre fekszik az ukrán határtól, tehát minden bizonnyal az ukrán menekültektől félnek. Nyilván azoktól a jóval messzebbről érkező menekültektől is félnek, akik közül még a mondott híradóban tett önvallomásuk szerint sem láttak egy szálat sem, de jobb is ez így, ezért szólnak előre már a falu szélén, hogy nem kérnek belőlük – már azokból, akik Berlin vagy a kies Molenbeek helyett Jándot választanák migránskodásuk célállomásának.

Jánd főként mezőgazdaságból élő népe fél továbbá a gendertől, legyen az bármi is, de nem tévedünk nagyot, ha úgy fordítjuk, hogy félnek az óvodásaikra leselkedő nemátalakító műtétektől, félnek a női napszemüveget viselő férfiaktól, mindközönségesen a buziktól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.