A szerk.

Teljes elsötétítés

A szerk.

Jánd falujának és az ország 4113. sz. útjának a szélére a korábbi „Isten hozott” vagy valami hasonló szöveget mutató tábla helyére kiraktak egy újat, amelyre ékes külföldi nyelven a következőket pingálták: „No Migration, No Gender, No War” – számolt be az ATV híradója.

A szöveget nem kell értelmezni, nem kell megfejteni, a jelentését magyarázni, helyességén vagy épp helytelenségén őrlődni, hisz’ már akkor is pontosan tudta mindenki, hogy mit jelent, amikor mindezt Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke papírra vetette. Egy jelszó vagy jelmondat, plakátra lehet írni, azt jelenti, hogy gyűlölünk mindenkit, félnetek jó lesz. Jánd esetében azért ez a jelentés fordított sorrendben érvényes: a felirat itt azt hirdeti az érkezőnek, hogy a falu népe fél (és félelmében gyűlölködik).

Elsősorban is fél a menekültektől. Jánd 10 kilométerre fekszik az ukrán határtól, tehát minden bizonnyal az ukrán menekültektől félnek. Nyilván azoktól a jóval messzebbről érkező menekültektől is félnek, akik közül még a mondott híradóban tett önvallomásuk szerint sem láttak egy szálat sem, de jobb is ez így, ezért szólnak előre már a falu szélén, hogy nem kérnek belőlük – már azokból, akik Berlin vagy a kies Molenbeek helyett Jándot választanák migránskodásuk célállomásának.

Jánd főként mezőgazdaságból élő népe fél továbbá a gendertől, legyen az bármi is, de nem tévedünk nagyot, ha úgy fordítjuk, hogy félnek az óvodásaikra leselkedő nemátalakító műtétektől, félnek a női napszemüveget viselő férfiaktól, mindközönségesen a buziktól.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.