Film

Apád, anyád idejöjjön!

Arkasha Stevenson: Az első ómen

Kritika

Amikor 1976-ban megjelent az eredeti Ómen-film (az azóta tetemes hosszúságúra nyúlt széria első installációja), az mind témaválasztását, mind megvalósítását tekintve tisztes elismerést és közben jeles közönségsikert aratott.

Hát hogy is lett volna másként, amikor a film témája a Gonosz, sőt az Antikrisztus eljövetele – ráadásul egy kisgyerek képében. Mekkora ötlet, csaphat mindenki a homlokára, mikor először látja a mozivásznon vagy képernyőn: a római amerikai nagykövetség vezetője saját halva született fia helyébe örökbe fogad egy gyermeket, akiről később kiderül, hogy nem csak eredendően és természeténél fogva gonosz (ezt a motívumot magában számos horrorfilmben láthattuk A védtelen gyermektől Az árváig), de ezzel kezdetben maga sincs tisztában. Ki kell találnia, némi sugallatot sem nélkülözve, hogy ő maga a kiválasztott, a földre szállt sátánivadék, akit kakukkfiókaként pottyantottak a nagypolgári fészekbe, hogy gondos munkával kitúrjon mindenkit, amíg egymaga nem lesz a hatalmas vagyon, s vele a befolyás jogos örököse. S ha azt gondolnánk, hogy Richard Donner 1976-os filmje pusztán afféle János jelenései parafrázis, merőben tévednénk: ettől elrugaszkodva megteremti a maga nagyon sajátos lidércnyomásos, jellegzetes lényekkel telerakott paranoid panoptikumát. Benne démoni kutyával (sőt: kutyákkal), Sátán szalasztotta nörsszel, renegát pappal, elkárhozott apácával és megannyi sétáló halottal, akik a rosszul exponált fényképükről ismerhetik meg, milyen kemény tárgy által fognak szigorúan erőszakos halált halni. Talán nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a film végi mini Armageddont pont a kis Anti­krisztus éli túl – a folytatások hosszú sorát ismerve ez senki számára sem tűnhet spoilernek. Nagyobb probléma, hogy az Ómen-széria, amely ekképpen felfogható afféle ördögi, képes Bildungsromannak is, a cseperedő Damien életének egy-egy korszakát filmesíti meg. Ez egy idő után határozottan unalmas lesz – mondjuk, az Ómen III.-ban pont Sam Neillt láthatjuk a már kifejlett, krisztusi korú pernahajder számára nemzetközi áttörést hozó szerepében. Sajnos, az Ómen-széria előbb fulladt ki, mintsem hogy eljuthattunk volna a várva várt fináléhoz, amikor az elaggott Antikrisztus az öregek otthonában várja, hogy a kedves papa postás képében kihozza végre a 13. havi nyugdíjat. Ehelyett 2006-ban a kor szellemének engedelmeskedve elkészült a balvégzetű Ómen-remake. Nem is az volt a probléma, hogy Liev Schreiber rosszabb választás lenne a csőbe húzott, sátánkeltetőnek használt nagykövet szerepére, mint egykor Gregory Peck. Csak éppen minek még egyszer megcsinálni egy filmet – ezúttal kicsit rosszabbul?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.