A Turul-G szobor alkotója: Szerettem volna, ha a szobor gondolatokat ébreszt, esetleg látják az iróniáját

Megkérdeztük Horváth Csaba Árpád szobrászt, mit szimbolizált műve a Ferenc téren, és mit szólt ahhoz, hogy megrongálták, ledöntötték a szobrát.

Idén a Turul-G elnevezésű szobor nyerte a kerület Public Art pályázatát a Ferencvárosban. Csakhogy hétfő reggel már arról írt Baranyi Krisztina polgármester, hogy a szobrot megrongálták. Ezt követően beszélgettünk az alkotóval, Horváth Csaba Árpáddal a mű keletkezéséről, és arról, mit gondol a reakciókról, a szobordöntésről.

magyarnarancs.hu: Milyen ötletet adtál be a ferencvárosi Public Art pályázatra?

Horváth Csaba Árpád: A pályázatra a Turul-G című szobor kompozíciónak a tervét adtam be, amely akkor még csak makettban volt meg.

 
Fotók: Facebook/Baranyi Krisztina

magyarnarancs.hu: A pályázati kiírás szerint “a Public Art művek kíséreljenek meg a kortárs művészet eszközeinek segítségével közérdeklődésre igényt formáló kérdéseket felvetni, a nem művészet-orientált közönségréteget a művek által teremtett szituációk révén elgondolkodtatni. Törekedjenek a párbeszéd ösztönzésére, amelynek segítségével a helyi társadalom különböző szegmenseit véleményformálásra és együttgondolkodásra késztethetik." Miért épp ezzel a szoborral pályáztál?

HCsÁ: A vizuális jelekkel és impulzusokkal túlterhelt kortárs köztereken nagyon nehéz olyan munkát kihelyezni, ami vonzza a néző tekintetét, vagy csak egyáltalán észreveteti magát. A magam eszközeivel törekedtem arra, hogy ilyesmi sikerüljön.

magyarnarancs.hu: Mit akartál szimbolizálni a Turul-G alkotásoddal?

HCsÁ: Két számomra ambivalens és egyébként nem összeillő elemet, a Turult és a Mercedes G osztályú terepjárót próbáltam összekapcsolni úgy, hogy egy ne 100 százalékosan lezárt történet kerekedjen ki belőle.

magyarnarancs.hu: Miért ambivalensek ezek az elemek számodra?

HCsÁ: Mert egyszerre vonzanak és taszítanak, ezáltal foglalkoztatnak.

magyarnarancs.hu: Volt előképed? 

HCsÁ: Az egyik kedvenc brit képzőművészem Jeremy Deller 2013-as velencei Biennálé szereplő English Magic című munkájának egy részét parafrazálja a munka, más médiumban és arányokban, kompozícióval.

magyarnarancs.hu: A NER kedvelt és foglalkoztatott alkotójának, Szőke Gábor Miklósnak is ott van a Fradi-sas szobra, vagy egy hasonló Atlantában is, amihez legalább egy fénykép erejéig hasonlóan G Mercedeseket állítottak.

HCsÁ: Szőke Gábor Miklós fotóját is láttam, sőt, egy időben minden héten elsétáltam a Fradi-sas mellett. Hatott még az első világháborús emlékművek turulos motívuma, a historikus szobrászat, a monumentális amerikai pop art és az oligarchagiccs világa is.

magyarnarancs.hu: Számítottál arra, hogy kritika éri a szobrot, esetleg a korábbi ferencvárosi Public Art-nyertes Szalay Péter Black Lives Matter szobrához, a Prizmához hasonlóan megrongálják?

HCsÁ: A magam szakmai eszközeivel próbáltam kizárni a helyzetet, amit teljesen természetesen nem lehetett. De nem vagyok naiv, benne volt a pakliban.

 

 

magyarnarancs.hu: Mit szólsz ahhoz, hogy csak néhány napig állt a mű, és vasárnapról hétfőre virradó éjjel egy hatfős társaság összetörte, ledöntötte?

HCsÁ: Értem hogy ők így kommunikáltak, de a kommunikációnak ez a formája egyrészt nem legális, másrészt számomra nem is legitim. Az én sztenderdeim szerint más eszközök vannak a nemtetszés kifejezésére.

magyarnarancs.hu: Milyen eszközre gondolsz például?

HCsÁ: Például ellenszobrot állítani, vagy szimplán mémként kigúnyolni, ami mondjuk, nem egyszerű egy eleve ironikus szobor esetében, viszont nem is lehetetlen. Bár kétségkívül nem vasököl, hanem agymunka és kreativitás, esetleg humorérzék szükséges hozzá. Amúgy szintén nem legális, de a ledöntéshez képest az átfestés is civilizáltabb megoldás. De nem feladatom ötleteket adni.

magyarnarancs.hu: Hogy képzeled, mi zavarhatta az elkövetőket?

HCsÁ: Vannak sejtéseim, de nem érdekel.

magyarnarancs.hu: Szándékodban állt provokálni?

HCsÁ: Ez nehéz kérdés. Szerettem volna, ha a szobor gondolatokat ébreszt másokban, esetleg látják az iróniáját.

magyarnarancs.hu: A szobor megalkotásával politikai üzenetet is választottál?

HCsÁ: Nem hiszem, hogy konkrétat választottam volna, az a politikai plakát műfaja. De nem zavar az ilyen jellegű értelmezés, mint ahogy az ennél meredekebb sem. Egy szobor általában ennél jóval összetettebb... Például tegyük fel, hogy a sajtóban megjelenő interpretáció szerint egy oligarcha terepjárót ábrázoltam. Ez esetben mit jelent, hogy a mitikus madár elragadja? Ha egyáltalán elragadja, és nem leteszi a Mercedest.

magyarnarancs.hu: Mit szólt a szakma a Turul-G szoborhoz? Milyen visszajelzéseket kaptál?

HCsÁ: Alapvetően pozitív visszajelzéseket kaptam. Tulajdonképpen pályázaton nyerni is pozitív visszajelzés.

magyarnarancs.hu: Milyennek tartod egyébként a magyar köztéri szobrászatot?

HCsÁ: Elképesztően zsúfoltak a közterek. Felesleges sok szobor van, ráadásul legtöbször teljesen koncepció híján, vagy ami még rosszabb, téves koncepció mentén elhelyezve. Nem véletlenül csináltam két hétig kint lévő szobrot. Szerintem éppen elég ennyi ideig egy szobornak köztéren állnia. A rongálóknak is csak ennyit kellett volna kibírniuk.

  

Horváth Csaba Árpád

1980-ban született. 2000-2006 között a  Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán szobrászművészként tanult, majd diplomázott. 2006- 2010 között ugyanitt a Képzőművészeti Mesteriskola DLA képzésén vett részt. Majd 2012-ben szerzett DLA fokozatot a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán. Disszertációját Public art, avagy a köztéri művészet demokratizálódása címmel írta. Munkáiról, díjairól és kiállításairól itt lehet tájékozódni.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.