A Turul-G szobor alkotója: Szerettem volna, ha a szobor gondolatokat ébreszt, esetleg látják az iróniáját

Megkérdeztük Horváth Csaba Árpád szobrászt, mit szimbolizált műve a Ferenc téren, és mit szólt ahhoz, hogy megrongálták, ledöntötték a szobrát.

Idén a Turul-G elnevezésű szobor nyerte a kerület Public Art pályázatát a Ferencvárosban. Csakhogy hétfő reggel már arról írt Baranyi Krisztina polgármester, hogy a szobrot megrongálták. Ezt követően beszélgettünk az alkotóval, Horváth Csaba Árpáddal a mű keletkezéséről, és arról, mit gondol a reakciókról, a szobordöntésről.

magyarnarancs.hu: Milyen ötletet adtál be a ferencvárosi Public Art pályázatra?

Horváth Csaba Árpád: A pályázatra a Turul-G című szobor kompozíciónak a tervét adtam be, amely akkor még csak makettban volt meg.

 
Fotók: Facebook/Baranyi Krisztina

magyarnarancs.hu: A pályázati kiírás szerint “a Public Art művek kíséreljenek meg a kortárs művészet eszközeinek segítségével közérdeklődésre igényt formáló kérdéseket felvetni, a nem művészet-orientált közönségréteget a művek által teremtett szituációk révén elgondolkodtatni. Törekedjenek a párbeszéd ösztönzésére, amelynek segítségével a helyi társadalom különböző szegmenseit véleményformálásra és együttgondolkodásra késztethetik." Miért épp ezzel a szoborral pályáztál?

HCsÁ: A vizuális jelekkel és impulzusokkal túlterhelt kortárs köztereken nagyon nehéz olyan munkát kihelyezni, ami vonzza a néző tekintetét, vagy csak egyáltalán észreveteti magát. A magam eszközeivel törekedtem arra, hogy ilyesmi sikerüljön.

magyarnarancs.hu: Mit akartál szimbolizálni a Turul-G alkotásoddal?

HCsÁ: Két számomra ambivalens és egyébként nem összeillő elemet, a Turult és a Mercedes G osztályú terepjárót próbáltam összekapcsolni úgy, hogy egy ne 100 százalékosan lezárt történet kerekedjen ki belőle.

magyarnarancs.hu: Miért ambivalensek ezek az elemek számodra?

HCsÁ: Mert egyszerre vonzanak és taszítanak, ezáltal foglalkoztatnak.

magyarnarancs.hu: Volt előképed? 

HCsÁ: Az egyik kedvenc brit képzőművészem Jeremy Deller 2013-as velencei Biennálé szereplő English Magic című munkájának egy részét parafrazálja a munka, más médiumban és arányokban, kompozícióval.

magyarnarancs.hu: A NER kedvelt és foglalkoztatott alkotójának, Szőke Gábor Miklósnak is ott van a Fradi-sas szobra, vagy egy hasonló Atlantában is, amihez legalább egy fénykép erejéig hasonlóan G Mercedeseket állítottak.

HCsÁ: Szőke Gábor Miklós fotóját is láttam, sőt, egy időben minden héten elsétáltam a Fradi-sas mellett. Hatott még az első világháborús emlékművek turulos motívuma, a historikus szobrászat, a monumentális amerikai pop art és az oligarchagiccs világa is.

magyarnarancs.hu: Számítottál arra, hogy kritika éri a szobrot, esetleg a korábbi ferencvárosi Public Art-nyertes Szalay Péter Black Lives Matter szobrához, a Prizmához hasonlóan megrongálják?

HCsÁ: A magam szakmai eszközeivel próbáltam kizárni a helyzetet, amit teljesen természetesen nem lehetett. De nem vagyok naiv, benne volt a pakliban.

 

 

magyarnarancs.hu: Mit szólsz ahhoz, hogy csak néhány napig állt a mű, és vasárnapról hétfőre virradó éjjel egy hatfős társaság összetörte, ledöntötte?

HCsÁ: Értem hogy ők így kommunikáltak, de a kommunikációnak ez a formája egyrészt nem legális, másrészt számomra nem is legitim. Az én sztenderdeim szerint más eszközök vannak a nemtetszés kifejezésére.

magyarnarancs.hu: Milyen eszközre gondolsz például?

HCsÁ: Például ellenszobrot állítani, vagy szimplán mémként kigúnyolni, ami mondjuk, nem egyszerű egy eleve ironikus szobor esetében, viszont nem is lehetetlen. Bár kétségkívül nem vasököl, hanem agymunka és kreativitás, esetleg humorérzék szükséges hozzá. Amúgy szintén nem legális, de a ledöntéshez képest az átfestés is civilizáltabb megoldás. De nem feladatom ötleteket adni.

magyarnarancs.hu: Hogy képzeled, mi zavarhatta az elkövetőket?

HCsÁ: Vannak sejtéseim, de nem érdekel.

magyarnarancs.hu: Szándékodban állt provokálni?

HCsÁ: Ez nehéz kérdés. Szerettem volna, ha a szobor gondolatokat ébreszt másokban, esetleg látják az iróniáját.

magyarnarancs.hu: A szobor megalkotásával politikai üzenetet is választottál?

HCsÁ: Nem hiszem, hogy konkrétat választottam volna, az a politikai plakát műfaja. De nem zavar az ilyen jellegű értelmezés, mint ahogy az ennél meredekebb sem. Egy szobor általában ennél jóval összetettebb... Például tegyük fel, hogy a sajtóban megjelenő interpretáció szerint egy oligarcha terepjárót ábrázoltam. Ez esetben mit jelent, hogy a mitikus madár elragadja? Ha egyáltalán elragadja, és nem leteszi a Mercedest.

magyarnarancs.hu: Mit szólt a szakma a Turul-G szoborhoz? Milyen visszajelzéseket kaptál?

HCsÁ: Alapvetően pozitív visszajelzéseket kaptam. Tulajdonképpen pályázaton nyerni is pozitív visszajelzés.

magyarnarancs.hu: Milyennek tartod egyébként a magyar köztéri szobrászatot?

HCsÁ: Elképesztően zsúfoltak a közterek. Felesleges sok szobor van, ráadásul legtöbször teljesen koncepció híján, vagy ami még rosszabb, téves koncepció mentén elhelyezve. Nem véletlenül csináltam két hétig kint lévő szobrot. Szerintem éppen elég ennyi ideig egy szobornak köztéren állnia. A rongálóknak is csak ennyit kellett volna kibírniuk.

  

Horváth Csaba Árpád

1980-ban született. 2000-2006 között a  Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán szobrászművészként tanult, majd diplomázott. 2006- 2010 között ugyanitt a Képzőművészeti Mesteriskola DLA képzésén vett részt. Majd 2012-ben szerzett DLA fokozatot a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán. Disszertációját Public art, avagy a köztéri művészet demokratizálódása címmel írta. Munkáiról, díjairól és kiállításairól itt lehet tájékozódni.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.