Könyv

A szédülésig

Jaume Cabré: Fénykeringő

  • Pálos György
  • 2024. május 1.

Kritika

A szerző e kisregény megjelenése idején, 2021-ben már befutott író, megkerülhetetlen irodalmárnak számít Katalóniában, és talán a világban is. Katalán identitása is közismert, ami szintén hozzájárul helyi nimbuszához.

E műve látszólag könnyed mese, kortárs, de mégis inkább időtlen szereplőkkel. Barcelona a háttérdíszlet, itt él a főhős, Ismael, a határozatlan és a külvilágból keveset ismerő, naiv fiatalember, akinek a családi háttere lélekromboló. Gyerekkorától azzal nyomasztja az apja, hogy ő minden rossznak az okozója, az ő születése miatt halt meg az anyja is. Igaz, ez a haláleset már később történik, amikor Ismael 9 éves, de e tény nem zavarja az apát. Ő ugyanis ön- és közveszélyes tébolyult, akit később elmeintézetbe zárnak. Ismael ennek ellenére a maga módján integrálódni tud a társadalomba, egyetemi tanulmányai után tanárként dolgozik egy iskolában.

A történet realista értelmezése szerint ezek a gyerekkori élmények, az indokolatlan bűntudat és az őrületbe menekülés adják a fő cselekményszálat. Ismael neve Melville Moby Dick című regényének hősét idézi fel – bár már az eredeti, ószövetségi név is árva, számkivetett személyre utal –, s egyéb karakterek névadása is irodalmi vagy filmes inspirációjú: feltűnik a történetben Madame Bovary, Hans Castorp, Marlene Dietrich is, s a híres Lili Marleen-dalból is vissza-visszatérnek motívumok. Ismael túlél egy komoly autóbalesetet, amelynek következményeként elveszíti az emlékezetét, a múltját, a lakhelyét, a nevét, azaz az identitását. Meg sem lepődünk, amikor a kórházi ágyon, a felépülés folyamatában a főhős önmagát marcangolja: valójában minden miatta történt, ő a főbűnös. A személyiség visszanyerésére irányuló erőfeszítés azonban nem pszichológiai, belső útkeresés során zajlik, hanem külső események, fordulatok, jó- vagy rosszakarók ösztönzésére vagy ellenében. E ponton a Fénykeringő stiláris kanyart vesz, és átigazol a krimi műfajába. A főhős hiába próbál elfutni sötét múltja elől, a végzete beteljesedik, megégeti magát, mint a lámpa izzóján elporladó éjszakai lepkék. Nem Ismael önismerete gazdagodik e nyomozás során, csupán a balesetet megelőző körülményekről jut eszébe egyre több részlet. Az önváddal párhuzamosan egyre erősebb paranoid gondolatok gyötrik, akár egy Hitchcock-film alapja is lehetne ez a „senkiben nem bízhatok” életérzés. A realista és film noiros elemeket álomszerű jelenetek tagolják, s ebben a zűrzavaros világban senkinek nem lehet hinni. Még a főhősünknek sem. Felfogható ez a történet egyetlen nagy (rém)álomregényként is, első látszatra nem feltétlenül illeszkedő jelenetek, szereplők váltogatják egymást, s az olvasó dolga végső megfejtést kreálni magának. Cabré ugyanis nem szálazza szét a mesélés során összegabalyodott futamokat, poétikus megoldatlanságban engedjük el a szereplőket, Ismaelt és hőn vágyott szerelmét, Leót. Az emlékezetét visszanyerő Ismael nem tudja egyértelműen leleplezni a drámai események okozóját sem. Még abban sem lehetünk teljesen bizonyosak, megtörtént-e bármi.

A cselekményszálak mögött másik, mélyebb rétege is van a történetnek. Ismael, az árva gyerek nevelőotthonban, mesterséges nevelőházban nő fel, ahol az egyik sorstársának köszönhetően könyvolvasásba fog, irodalmi ismeretei napról napra gyarapodnak. Az irodalom a megmentője, és a végzete is egyben. Megmenti a családi örökségtől, de ettől még nem tájékozódik otthonosan az irodalom határain túl. Ismael egyre nehezebben különbözteti meg a reális világot az irodalmi fikciótól, s a szerző is elkövet mindent, hogy az olvasó azt se tudja, mikor hol jár. Csak kapkodjuk a fejünket az események sodrásában.

Ismaelt majdnem úgy engedjük el a könyv végén, ahogyan megismertük. Nem ment keresztül személyiségfejlődésen, nem lett életképesebb. Mintha a szerző sem törődött volna a történet lezárásával, csak élvezte az írás, a gondolatáramlás szabadságát. Esetleg megelégedett azzal, hogy Leóhoz hasonlóan ő sem tudja elengedni Barcelona látképét: „Milyen szép ez a táj, ugye, Leo? Csak a tiéd.” S bár a hagyományosabb történetmesélés kedvelői szemérmes, visszafogott szerelmi történetet kapnak a főhős és gyerekkori idolja, Leo között, arról már nincs szó, hogy beteljesedett szerelmükben boldogan éltek, amíg meg nem haltak. A fátum ugyanis végzi a dolgát: „Keringünk az éjszakában, és a tűz martalékává leszünk. Akkor is, ha nem akarjuk.”

 
 
 

Fordította: Tomcsányi Zsuzsanna. Jelenkor, 2024, 155 oldal, 4299 Ft

 

A lapszám további cikkei itt érhetőek el >>>

Heti hírlevelünkre itt tud feliratkozni >>>

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.