Könyv

A szédülésig

Jaume Cabré: Fénykeringő

  • Pálos György
  • 2024. május 1.

Kritika

A szerző e kisregény megjelenése idején, 2021-ben már befutott író, megkerülhetetlen irodalmárnak számít Katalóniában, és talán a világban is. Katalán identitása is közismert, ami szintén hozzájárul helyi nimbuszához.

E műve látszólag könnyed mese, kortárs, de mégis inkább időtlen szereplőkkel. Barcelona a háttérdíszlet, itt él a főhős, Ismael, a határozatlan és a külvilágból keveset ismerő, naiv fiatalember, akinek a családi háttere lélekromboló. Gyerekkorától azzal nyomasztja az apja, hogy ő minden rossznak az okozója, az ő születése miatt halt meg az anyja is. Igaz, ez a haláleset már később történik, amikor Ismael 9 éves, de e tény nem zavarja az apát. Ő ugyanis ön- és közveszélyes tébolyult, akit később elmeintézetbe zárnak. Ismael ennek ellenére a maga módján integrálódni tud a társadalomba, egyetemi tanulmányai után tanárként dolgozik egy iskolában.

A történet realista értelmezése szerint ezek a gyerekkori élmények, az indokolatlan bűntudat és az őrületbe menekülés adják a fő cselekményszálat. Ismael neve Melville Moby Dick című regényének hősét idézi fel – bár már az eredeti, ószövetségi név is árva, számkivetett személyre utal –, s egyéb karakterek névadása is irodalmi vagy filmes inspirációjú: feltűnik a történetben Madame Bovary, Hans Castorp, Marlene Dietrich is, s a híres Lili Marleen-dalból is vissza-visszatérnek motívumok. Ismael túlél egy komoly autóbalesetet, amelynek következményeként elveszíti az emlékezetét, a múltját, a lakhelyét, a nevét, azaz az identitását. Meg sem lepődünk, amikor a kórházi ágyon, a felépülés folyamatában a főhős önmagát marcangolja: valójában minden miatta történt, ő a főbűnös. A személyiség visszanyerésére irányuló erőfeszítés azonban nem pszichológiai, belső útkeresés során zajlik, hanem külső események, fordulatok, jó- vagy rosszakarók ösztönzésére vagy ellenében. E ponton a Fénykeringő stiláris kanyart vesz, és átigazol a krimi műfajába. A főhős hiába próbál elfutni sötét múltja elől, a végzete beteljesedik, megégeti magát, mint a lámpa izzóján elporladó éjszakai lepkék. Nem Ismael önismerete gazdagodik e nyomozás során, csupán a balesetet megelőző körülményekről jut eszébe egyre több részlet. Az önváddal párhuzamosan egyre erősebb paranoid gondolatok gyötrik, akár egy Hitchcock-film alapja is lehetne ez a „senkiben nem bízhatok” életérzés. A realista és film noiros elemeket álomszerű jelenetek tagolják, s ebben a zűrzavaros világban senkinek nem lehet hinni. Még a főhősünknek sem. Felfogható ez a történet egyetlen nagy (rém)álomregényként is, első látszatra nem feltétlenül illeszkedő jelenetek, szereplők váltogatják egymást, s az olvasó dolga végső megfejtést kreálni magának. Cabré ugyanis nem szálazza szét a mesélés során összegabalyodott futamokat, poétikus megoldatlanságban engedjük el a szereplőket, Ismaelt és hőn vágyott szerelmét, Leót. Az emlékezetét visszanyerő Ismael nem tudja egyértelműen leleplezni a drámai események okozóját sem. Még abban sem lehetünk teljesen bizonyosak, megtörtént-e bármi.

A cselekményszálak mögött másik, mélyebb rétege is van a történetnek. Ismael, az árva gyerek nevelőotthonban, mesterséges nevelőházban nő fel, ahol az egyik sorstársának köszönhetően könyvolvasásba fog, irodalmi ismeretei napról napra gyarapodnak. Az irodalom a megmentője, és a végzete is egyben. Megmenti a családi örökségtől, de ettől még nem tájékozódik otthonosan az irodalom határain túl. Ismael egyre nehezebben különbözteti meg a reális világot az irodalmi fikciótól, s a szerző is elkövet mindent, hogy az olvasó azt se tudja, mikor hol jár. Csak kapkodjuk a fejünket az események sodrásában.

Ismaelt majdnem úgy engedjük el a könyv végén, ahogyan megismertük. Nem ment keresztül személyiségfejlődésen, nem lett életképesebb. Mintha a szerző sem törődött volna a történet lezárásával, csak élvezte az írás, a gondolatáramlás szabadságát. Esetleg megelégedett azzal, hogy Leóhoz hasonlóan ő sem tudja elengedni Barcelona látképét: „Milyen szép ez a táj, ugye, Leo? Csak a tiéd.” S bár a hagyományosabb történetmesélés kedvelői szemérmes, visszafogott szerelmi történetet kapnak a főhős és gyerekkori idolja, Leo között, arról már nincs szó, hogy beteljesedett szerelmükben boldogan éltek, amíg meg nem haltak. A fátum ugyanis végzi a dolgát: „Keringünk az éjszakában, és a tűz martalékává leszünk. Akkor is, ha nem akarjuk.”

 
 
 

Fordította: Tomcsányi Zsuzsanna. Jelenkor, 2024, 155 oldal, 4299 Ft

 

A lapszám további cikkei itt érhetőek el >>>

Heti hírlevelünkre itt tud feliratkozni >>>

Neked ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.