Könyv

A szédülésig

Jaume Cabré: Fénykeringő

  • Pálos György
  • 2024. május 1.

Kritika

A szerző e kisregény megjelenése idején, 2021-ben már befutott író, megkerülhetetlen irodalmárnak számít Katalóniában, és talán a világban is. Katalán identitása is közismert, ami szintén hozzájárul helyi nimbuszához.

E műve látszólag könnyed mese, kortárs, de mégis inkább időtlen szereplőkkel. Barcelona a háttérdíszlet, itt él a főhős, Ismael, a határozatlan és a külvilágból keveset ismerő, naiv fiatalember, akinek a családi háttere lélekromboló. Gyerekkorától azzal nyomasztja az apja, hogy ő minden rossznak az okozója, az ő születése miatt halt meg az anyja is. Igaz, ez a haláleset már később történik, amikor Ismael 9 éves, de e tény nem zavarja az apát. Ő ugyanis ön- és közveszélyes tébolyult, akit később elmeintézetbe zárnak. Ismael ennek ellenére a maga módján integrálódni tud a társadalomba, egyetemi tanulmányai után tanárként dolgozik egy iskolában.

A történet realista értelmezése szerint ezek a gyerekkori élmények, az indokolatlan bűntudat és az őrületbe menekülés adják a fő cselekményszálat. Ismael neve Melville Moby Dick című regényének hősét idézi fel – bár már az eredeti, ószövetségi név is árva, számkivetett személyre utal –, s egyéb karakterek névadása is irodalmi vagy filmes inspirációjú: feltűnik a történetben Madame Bovary, Hans Castorp, Marlene Dietrich is, s a híres Lili Marleen-dalból is vissza-visszatérnek motívumok. Ismael túlél egy komoly autóbalesetet, amelynek következményeként elveszíti az emlékezetét, a múltját, a lakhelyét, a nevét, azaz az identitását. Meg sem lepődünk, amikor a kórházi ágyon, a felépülés folyamatában a főhős önmagát marcangolja: valójában minden miatta történt, ő a főbűnös. A személyiség visszanyerésére irányuló erőfeszítés azonban nem pszichológiai, belső útkeresés során zajlik, hanem külső események, fordulatok, jó- vagy rosszakarók ösztönzésére vagy ellenében. E ponton a Fénykeringő stiláris kanyart vesz, és átigazol a krimi műfajába. A főhős hiába próbál elfutni sötét múltja elől, a végzete beteljesedik, megégeti magát, mint a lámpa izzóján elporladó éjszakai lepkék. Nem Ismael önismerete gazdagodik e nyomozás során, csupán a balesetet megelőző körülményekről jut eszébe egyre több részlet. Az önváddal párhuzamosan egyre erősebb paranoid gondolatok gyötrik, akár egy Hitchcock-film alapja is lehetne ez a „senkiben nem bízhatok” életérzés. A realista és film noiros elemeket álomszerű jelenetek tagolják, s ebben a zűrzavaros világban senkinek nem lehet hinni. Még a főhősünknek sem. Felfogható ez a történet egyetlen nagy (rém)álomregényként is, első látszatra nem feltétlenül illeszkedő jelenetek, szereplők váltogatják egymást, s az olvasó dolga végső megfejtést kreálni magának. Cabré ugyanis nem szálazza szét a mesélés során összegabalyodott futamokat, poétikus megoldatlanságban engedjük el a szereplőket, Ismaelt és hőn vágyott szerelmét, Leót. Az emlékezetét visszanyerő Ismael nem tudja egyértelműen leleplezni a drámai események okozóját sem. Még abban sem lehetünk teljesen bizonyosak, megtörtént-e bármi.

A cselekményszálak mögött másik, mélyebb rétege is van a történetnek. Ismael, az árva gyerek nevelőotthonban, mesterséges nevelőházban nő fel, ahol az egyik sorstársának köszönhetően könyvolvasásba fog, irodalmi ismeretei napról napra gyarapodnak. Az irodalom a megmentője, és a végzete is egyben. Megmenti a családi örökségtől, de ettől még nem tájékozódik otthonosan az irodalom határain túl. Ismael egyre nehezebben különbözteti meg a reális világot az irodalmi fikciótól, s a szerző is elkövet mindent, hogy az olvasó azt se tudja, mikor hol jár. Csak kapkodjuk a fejünket az események sodrásában.

Ismaelt majdnem úgy engedjük el a könyv végén, ahogyan megismertük. Nem ment keresztül személyiségfejlődésen, nem lett életképesebb. Mintha a szerző sem törődött volna a történet lezárásával, csak élvezte az írás, a gondolatáramlás szabadságát. Esetleg megelégedett azzal, hogy Leóhoz hasonlóan ő sem tudja elengedni Barcelona látképét: „Milyen szép ez a táj, ugye, Leo? Csak a tiéd.” S bár a hagyományosabb történetmesélés kedvelői szemérmes, visszafogott szerelmi történetet kapnak a főhős és gyerekkori idolja, Leo között, arról már nincs szó, hogy beteljesedett szerelmükben boldogan éltek, amíg meg nem haltak. A fátum ugyanis végzi a dolgát: „Keringünk az éjszakában, és a tűz martalékává leszünk. Akkor is, ha nem akarjuk.”

 
 
 

Fordította: Tomcsányi Zsuzsanna. Jelenkor, 2024, 155 oldal, 4299 Ft

 

A lapszám további cikkei itt érhetőek el >>>

Heti hírlevelünkre itt tud feliratkozni >>>

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."