Kiállítás: Az első alternatív sztár (Kassák Békásmegyeren)

  • Szőnyei György
  • 2003. március 6.

Zene

Egyetlen autodidakta képzőművészt ismerek, aki tevékeny és szorgalmas élete során sem tanult meg rajzolni, és akitől mégsem ráz ki a hideg, sőt imádom - ez Kassák.
Egyetlen autodidakta képzőművészt ismerek, aki tevékeny és szorgalmas élete során sem tanult meg rajzolni, és akitől mégsem ráz ki a hideg, sőt imádom - ez Kassák.

Mit összegyötörték a festőnövendékeket a múlt század eleji "művészeti laktanyákban" a szigorú, kék köpenyes tanárok a kompozíció, a tónusok, a klasszikus anatómia törvényszerűségével! Ki gondolta volna akkor, hogy egy festmény nonfiguratív is lehet, és a legfontosabb, amire egy művésznek szüksége lesz: az arányérzék. Pedig az arányérzéket tanítani nem lehet, talán egy kicsit fejleszteni, mivel az is adottság, mint a szép énekhang, a színérzék vagy vendégségben a hazaindulás idejének pontos eltalálása.

Kassáknak remek arányérzéke volt. Amit a munkájában megkonstruált, az annyi elemből állt, amennyi a rajzi építményt stabillá tette, és pont annyi ideig készülhetett, mint amennyit az adott gondolat megérdemelt. Fürge keze nyomán nem "terhelték" meg a kivitelezést a nemes anyagok, nem fékezte óvatos műgond - élvezte és érezte, hogy amit frissen létrehoz, az saját kora legszebbik arcához hasonlít. Ez a páratlanul ideális helyzet erőt, tartást adott, és hitelesítette minden cselekedetét a kortársak előtt. Az első alternatív sztár volt. Fekete, lehajtott szélű kubikos- kalapja alól kilógó hosszú hajtincsein, gallér nélküli, ropogós orosz ingein (rubáska), szegényes ünneplőt öltő, proletárművész fazonján a Rippl bácsi piros barettjéhez szokott szalonsznobok sokat élcelődtek, de elvbarátai, elvtársai számára ő idol, próféta volt. Mellesleg

a fekete trikó, sötét zakó

összeállítást, amely ma minden haptákba vágott ezredvégi művész egyenruhája, ő már a 20-as években viselte. A Pécsi József fotóműtermében készült portrésorozatban olyan magabiztosan pihenteti lábát egy masszív, lapos hokedlin, mintha a holland De Stijl főnöke volna. A magyarországi konstruktivizmus "főnöke" volt.

Képarchitektúrájában, montázsaiban, kemény, fekete-fehér metszeteiben, a 20-as évek elején, dolgos, bécsi emigrációjában leckét adott a 20. századi progresszivitás fogalmából a hazai festőtársadalomnak. 1926-ban hazatérve tevékenysége átalakult, "az élet forradalmából az életforma szorgalmas reformja lett". A nonfiguratív, geometrikus kompozíció formai elemeit az alkalmazott grafikában használta fel (plakát, könyvcímlap, embléma-, pavilontervek). "Élni kell!" - ordította Görbe János a Talpalatnyi föld című filmben, cserbenhagyva a sztrájkoló zselléreket. Hát igen, akárcsak Bortnyik, Kassák is megpróbálta saját, hiteles kreációival kiszolgálni a 30-as évekre az avantgárd fragmentumaival elárasztott reklámipart. Kinek volt nagyobb joga tervezni, ha nem Kassáknak, az úttörőnek? (Erősen gyanítom, hogy a nagy pengők mégsem hozzá gurultak.) Két évtizeden keresztül nem is nagyon festett, csak írt, szervezett, és megpróbálta túlélni a nyomort, a nyakába akasztott pereket, a háborút.

1946-ban, az új magyar állam a kitelepített békásmegyeri sváb lakosság üresen kongó házait íróknak, képzőművészeknek ajánlotta fel. Sokan csak hétvégi pihenőhelynek, műteremnek használták, de Kassák lakásnak, mivel otthona az ostromkor megsemmisült. A ház rettenetes állapotban volt, kétkezi munkával hozta rendbe. Képzőművész szomszédai a békásmegyeri Kőbánya utcában: Borbereki Kovács Zoltán, Domanovszky Endre, Gadányi Jenő, Gyarmathy Tihamér, Hincz Gyula, Kerényi Jenő, Kontraszty László, Szondai Sándor, Vedres Márk, az írók közül Darvas József, Veres Péter. Segítőkész, baráti hangulatban teltek a nyarak, kertészkedtek, gyümölcsöst telepítettek, tervezték az új Magyarország kulturális jövendőjét. Az idill azonban csak 1949 fagyos politikai fordulatáig tartott. Kedves szomszédja, Darvas József az Írószövetség gyűlésén megtámadta. Kassák sorsa megpecsételődött. Egyetlen békásmegyeri jó barátja maradt, a szintén kiközösített és meghurcolt festő, Gadányi Jenő, aki az egyre szomorúbb hangulatú, magányos és kortársaiban csalódott Kassákot újbóli rajzolásra biztatta. Az izgalmas 20-as évek már messze járnak, a konstruktivizmus expanziója véget ért. Kassák, az újító

mindent elölről

kezd. Itt az ideje megtanulni rajzolni. A Kassák múzeumbeli kiállítás ezt az érdekes, de személyes sorsában is nehéz időszakot dokumentálja.

Az avantgárdos időkben úgy tűnt, hogy a festőmesterség elsajátítása nélkül is elboldogul, de 60 évesen azzal kellett szembesülnie, hogy ha a "látvány emlékképeit" a költészetében, prózájában jelen lévő személyes erővel és pontossággal szeretné ábrázolni, az bizony kimunkált rajzi eszközöket igényelne. A háza kertjében, a szemközti domboldalon talált ábrázolni való motívumokat, de próbálkozásait megnehezítette az a jól látható, reménytelen igyekezet, ahogyan a tónusok rajzi struktúráit próbálta létrehozni. Mintha egy zenész egy időben játszana és gyakorolna a nézők előtt. Megható látni, ahogyan a szigorú, idős harcos szűkíteni kénytelen festői eszközeit a fekete tus lazúros árnyalataira, felváltva olykor a rajztollat, amelynél nincs "árulkodóbb" szerszám. Néhány állat- és emberportrét azért remekül összehoz. Sajnos figurái, egykedvű fejei kissé Cocteau és Léger modorában készültek, és fájdalmasan mutatják az elszalasztott stúdiumok hiányát. A tárlaton bemutatott, fotográfusok által megörökített békásmegyeri mindennapok Kassákját öröm nézni - rövid gatyában fűrészel, pulival barátkozik, és szép, fehér terítős kerti asztalnál dolgozik -, de ha bravúrosan rajzolta volna meg a kertjében kapirgáló tyúkját, akkor sem cserélném el azt a Ma folyóirat címlapjára készített, gyűrött, 1921-es fotómontázsáért.

Szőnyei György

Kassák Múzeum; nyitva: március 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.