Kiállítás: Fehérben, fényben (József Attila-emlékhely)

  • - kovácsy -
  • 2005. február 24.

Zene

Nem lesz nagy, látványos és átfogó József Attila-kiállítás az emlékévben, pedig tobzódni lehetne a tartalmakban. A századfordulós proletár-Budapest. Diákélet a húszas évek Magyarországán. Pszichoanalízis, baloldali munkáskultúra, bármi és minden együtt. Dokumentumhegyek, enteriõrök, szellemes rekonstrukciók, élettõl duzzadó korabeliség, tomboló interaktivitás, mindez nem lesz. Talán jobb is, mert még az volna a címe: "Költõnk és Kora"? És átitatná az álpolitikai méricskélés szánalmas huzavonázása? Marad hát, ami volt: az aprócska emlékhely a szülõházban.

Fél évszázaddal korábban gát húzódott a közelben, a Haller utca helyén, a Ferencváros peremén még akkoriban. Aztán vasút épült, gyárak települtek, itt talált munkát Temes megyébõl József Áron is. Gát utca 3. Bontás elõtti pusztulás, építkezések közel-távol: Lenhossék, Márton, Thaly Kálmán utca. Ezen a környéken költözött albérletbõl albérletbe a család. A szülõház a függõfolyosóval derûsen sárga a téli napsütésben, az aprócska ikerudvar - vajon száz éve még fal választotta ketté? - rendezett. Emléktábla kívül és a kapualjban.

Szoba-konyha

Tárgyi emlékekre ne számítsunk. Aki vizet árult a Világ moziban, aki színes papírforgókat csinált, eladni a jobb sorsban élõ gyerekeknek, azt nem vette körül állandóságot nyújtó tárgyi világ. Ahol folyvást hurcolkodnak egyik szoba-konyhából a másikba, ott csak a legszükségesebb dolgok foglalják a helyet. Így aztán az egykori szülõhely tágas szinte, ahová nyirkos félhomályt képzelnénk, fehér falak, függönyök világítanak. Dokumentumok tökéletes digitális másolatai a fali tárlókban. Román nyelvû görögkeleti egyházi születési anyakönyvi kivonat Féregyházáról, keltezése: 1939, akkor már Firiteaz. Vajon kinek és miért jutott eszébe két évvel a halála után megkérni Romániából ezt a papírt, ugyanúgy, ahogy a szülõk házassági anyakönyvi kivonatát? Fényképek: az a híres parókás-jelmezes, a fegyencnek öltözött Makai Ödönnel és a két nõvérrel. Szappangyári munkások a századfordulón. Akár a munkatársuk is lehetett az utóbb felszívódó József Áron, akinek aztán az új családját is megszemlélhetjük, sõt még a költõ járdán ülve kolduló féltestvérének a képét is az ötvenes évekbõl.

Harmadik éve látható már ez a korábbi évtizedest leváltó kiállítás. Eszmélet a címe ennek is, ahogy a Petõfi Irodalmi Múzeumban lát-ható, majd pedig országos vándorútra induló másiknak (Fölvezetés a semmihez, Magyar Narancs, 2005. február 10.), és az ugyanott dolgozó H. Bagó Ilona rendezte - érthetetlen az átfedés.

Könyvek

Körben a falakon decens szürkével idézetek a Curriculum vitae-bõl. Az Attila név létezését kétségbe vonó öcsödi nevelõszülõk, a napszámoskodás Kiszomborban, a hivatalnokidõk a Mauthner-féle bankházban. Irodabelsõ képe. Aztán a diákévek, egyesületi igazolvány, be-advány, leckekönyv, bécsi, párizsi dokumentumok. Könyvtárának darabjai. Rimbaud franciául, Juhász Gyulától a dedikált Késõ szüret, Marx Tõkéje franciául, magyarul, aztán Lessing, Burns, Euripidész, Ipolyi Arnold népmesegyûjteménye - vajon melyik mikor lelkesítette, nyûgözte le? A második terem (az egykori szoba) sarkában egy képernyõn rákattinthatunk a kronológiai egyenes egy-egy pontjára: fényképek, adatok, ferencvárosi térképrész-letek. A legbelsõ helyiség (ez már a szomszéd lakás volt) közepén az egyetlen tárgy: zsebóra hallgat sejtelmesen. Sajátos szellemi kavalkád erõvonalai sugallnak szeszélyes rendet: barátokkal, pályatársakkal látjuk csoportképeken, költészetének felvillanó mozzanatai, tanulmánytöredékek, példás egységben a nagyok színe-java az 1932-es statárium- és halálbüntetés-ellenes röpiraton. Bóklászni, elidõzni, emlékezetbõl elõidézni valók. És végül persze Szárszó. Utolsó üzenetek. Jegyzõkönyv, helyszínrajz, egybehangzó tanúvallomások. A tehervonatnak fél órát sem kellett vesztegelnie.

- kovácsy -

Nyitva: kedd-péntek, 10.00-18.00; szombat, 10.00-14.00

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.