Kiállítás: Fehérben, fényben (József Attila-emlékhely)

  • - kovácsy -
  • 2005. február 24.

Zene

Nem lesz nagy, látványos és átfogó József Attila-kiállítás az emlékévben, pedig tobzódni lehetne a tartalmakban. A századfordulós proletár-Budapest. Diákélet a húszas évek Magyarországán. Pszichoanalízis, baloldali munkáskultúra, bármi és minden együtt. Dokumentumhegyek, enteriõrök, szellemes rekonstrukciók, élettõl duzzadó korabeliség, tomboló interaktivitás, mindez nem lesz. Talán jobb is, mert még az volna a címe: "Költõnk és Kora"? És átitatná az álpolitikai méricskélés szánalmas huzavonázása? Marad hát, ami volt: az aprócska emlékhely a szülõházban.

Fél évszázaddal korábban gát húzódott a közelben, a Haller utca helyén, a Ferencváros peremén még akkoriban. Aztán vasút épült, gyárak települtek, itt talált munkát Temes megyébõl József Áron is. Gát utca 3. Bontás elõtti pusztulás, építkezések közel-távol: Lenhossék, Márton, Thaly Kálmán utca. Ezen a környéken költözött albérletbõl albérletbe a család. A szülõház a függõfolyosóval derûsen sárga a téli napsütésben, az aprócska ikerudvar - vajon száz éve még fal választotta ketté? - rendezett. Emléktábla kívül és a kapualjban.

Szoba-konyha

Tárgyi emlékekre ne számítsunk. Aki vizet árult a Világ moziban, aki színes papírforgókat csinált, eladni a jobb sorsban élõ gyerekeknek, azt nem vette körül állandóságot nyújtó tárgyi világ. Ahol folyvást hurcolkodnak egyik szoba-konyhából a másikba, ott csak a legszükségesebb dolgok foglalják a helyet. Így aztán az egykori szülõhely tágas szinte, ahová nyirkos félhomályt képzelnénk, fehér falak, függönyök világítanak. Dokumentumok tökéletes digitális másolatai a fali tárlókban. Román nyelvû görögkeleti egyházi születési anyakönyvi kivonat Féregyházáról, keltezése: 1939, akkor már Firiteaz. Vajon kinek és miért jutott eszébe két évvel a halála után megkérni Romániából ezt a papírt, ugyanúgy, ahogy a szülõk házassági anyakönyvi kivonatát? Fényképek: az a híres parókás-jelmezes, a fegyencnek öltözött Makai Ödönnel és a két nõvérrel. Szappangyári munkások a századfordulón. Akár a munkatársuk is lehetett az utóbb felszívódó József Áron, akinek aztán az új családját is megszemlélhetjük, sõt még a költõ járdán ülve kolduló féltestvérének a képét is az ötvenes évekbõl.

Harmadik éve látható már ez a korábbi évtizedest leváltó kiállítás. Eszmélet a címe ennek is, ahogy a Petõfi Irodalmi Múzeumban lát-ható, majd pedig országos vándorútra induló másiknak (Fölvezetés a semmihez, Magyar Narancs, 2005. február 10.), és az ugyanott dolgozó H. Bagó Ilona rendezte - érthetetlen az átfedés.

Könyvek

Körben a falakon decens szürkével idézetek a Curriculum vitae-bõl. Az Attila név létezését kétségbe vonó öcsödi nevelõszülõk, a napszámoskodás Kiszomborban, a hivatalnokidõk a Mauthner-féle bankházban. Irodabelsõ képe. Aztán a diákévek, egyesületi igazolvány, be-advány, leckekönyv, bécsi, párizsi dokumentumok. Könyvtárának darabjai. Rimbaud franciául, Juhász Gyulától a dedikált Késõ szüret, Marx Tõkéje franciául, magyarul, aztán Lessing, Burns, Euripidész, Ipolyi Arnold népmesegyûjteménye - vajon melyik mikor lelkesítette, nyûgözte le? A második terem (az egykori szoba) sarkában egy képernyõn rákattinthatunk a kronológiai egyenes egy-egy pontjára: fényképek, adatok, ferencvárosi térképrész-letek. A legbelsõ helyiség (ez már a szomszéd lakás volt) közepén az egyetlen tárgy: zsebóra hallgat sejtelmesen. Sajátos szellemi kavalkád erõvonalai sugallnak szeszélyes rendet: barátokkal, pályatársakkal látjuk csoportképeken, költészetének felvillanó mozzanatai, tanulmánytöredékek, példás egységben a nagyok színe-java az 1932-es statárium- és halálbüntetés-ellenes röpiraton. Bóklászni, elidõzni, emlékezetbõl elõidézni valók. És végül persze Szárszó. Utolsó üzenetek. Jegyzõkönyv, helyszínrajz, egybehangzó tanúvallomások. A tehervonatnak fél órát sem kellett vesztegelnie.

- kovácsy -

Nyitva: kedd-péntek, 10.00-18.00; szombat, 10.00-14.00

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.