Kiállítás: Fehérben, fényben (József Attila-emlékhely)

  • - kovácsy -
  • 2005. február 24.

Zene

Nem lesz nagy, látványos és átfogó József Attila-kiállítás az emlékévben, pedig tobzódni lehetne a tartalmakban. A századfordulós proletár-Budapest. Diákélet a húszas évek Magyarországán. Pszichoanalízis, baloldali munkáskultúra, bármi és minden együtt. Dokumentumhegyek, enteriõrök, szellemes rekonstrukciók, élettõl duzzadó korabeliség, tomboló interaktivitás, mindez nem lesz. Talán jobb is, mert még az volna a címe: "Költõnk és Kora"? És átitatná az álpolitikai méricskélés szánalmas huzavonázása? Marad hát, ami volt: az aprócska emlékhely a szülõházban.

Fél évszázaddal korábban gát húzódott a közelben, a Haller utca helyén, a Ferencváros peremén még akkoriban. Aztán vasút épült, gyárak települtek, itt talált munkát Temes megyébõl József Áron is. Gát utca 3. Bontás elõtti pusztulás, építkezések közel-távol: Lenhossék, Márton, Thaly Kálmán utca. Ezen a környéken költözött albérletbõl albérletbe a család. A szülõház a függõfolyosóval derûsen sárga a téli napsütésben, az aprócska ikerudvar - vajon száz éve még fal választotta ketté? - rendezett. Emléktábla kívül és a kapualjban.

Szoba-konyha

Tárgyi emlékekre ne számítsunk. Aki vizet árult a Világ moziban, aki színes papírforgókat csinált, eladni a jobb sorsban élõ gyerekeknek, azt nem vette körül állandóságot nyújtó tárgyi világ. Ahol folyvást hurcolkodnak egyik szoba-konyhából a másikba, ott csak a legszükségesebb dolgok foglalják a helyet. Így aztán az egykori szülõhely tágas szinte, ahová nyirkos félhomályt képzelnénk, fehér falak, függönyök világítanak. Dokumentumok tökéletes digitális másolatai a fali tárlókban. Román nyelvû görögkeleti egyházi születési anyakönyvi kivonat Féregyházáról, keltezése: 1939, akkor már Firiteaz. Vajon kinek és miért jutott eszébe két évvel a halála után megkérni Romániából ezt a papírt, ugyanúgy, ahogy a szülõk házassági anyakönyvi kivonatát? Fényképek: az a híres parókás-jelmezes, a fegyencnek öltözött Makai Ödönnel és a két nõvérrel. Szappangyári munkások a századfordulón. Akár a munkatársuk is lehetett az utóbb felszívódó József Áron, akinek aztán az új családját is megszemlélhetjük, sõt még a költõ járdán ülve kolduló féltestvérének a képét is az ötvenes évekbõl.

Harmadik éve látható már ez a korábbi évtizedest leváltó kiállítás. Eszmélet a címe ennek is, ahogy a Petõfi Irodalmi Múzeumban lát-ható, majd pedig országos vándorútra induló másiknak (Fölvezetés a semmihez, Magyar Narancs, 2005. február 10.), és az ugyanott dolgozó H. Bagó Ilona rendezte - érthetetlen az átfedés.

Könyvek

Körben a falakon decens szürkével idézetek a Curriculum vitae-bõl. Az Attila név létezését kétségbe vonó öcsödi nevelõszülõk, a napszámoskodás Kiszomborban, a hivatalnokidõk a Mauthner-féle bankházban. Irodabelsõ képe. Aztán a diákévek, egyesületi igazolvány, be-advány, leckekönyv, bécsi, párizsi dokumentumok. Könyvtárának darabjai. Rimbaud franciául, Juhász Gyulától a dedikált Késõ szüret, Marx Tõkéje franciául, magyarul, aztán Lessing, Burns, Euripidész, Ipolyi Arnold népmesegyûjteménye - vajon melyik mikor lelkesítette, nyûgözte le? A második terem (az egykori szoba) sarkában egy képernyõn rákattinthatunk a kronológiai egyenes egy-egy pontjára: fényképek, adatok, ferencvárosi térképrész-letek. A legbelsõ helyiség (ez már a szomszéd lakás volt) közepén az egyetlen tárgy: zsebóra hallgat sejtelmesen. Sajátos szellemi kavalkád erõvonalai sugallnak szeszélyes rendet: barátokkal, pályatársakkal látjuk csoportképeken, költészetének felvillanó mozzanatai, tanulmánytöredékek, példás egységben a nagyok színe-java az 1932-es statárium- és halálbüntetés-ellenes röpiraton. Bóklászni, elidõzni, emlékezetbõl elõidézni valók. És végül persze Szárszó. Utolsó üzenetek. Jegyzõkönyv, helyszínrajz, egybehangzó tanúvallomások. A tehervonatnak fél órát sem kellett vesztegelnie.

- kovácsy -

Nyitva: kedd-péntek, 10.00-18.00; szombat, 10.00-14.00

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.