Kiállítás: Szemmel és szellemmel (Frantisek Drtikol fényképei)

  • 2004. március 11.

Zene

Frantisek Drtikol valahol azt írja: alapvető művészi célja az volt, hogy úgy ábrázolja és örökítse meg az embert, amint azt az Isten önmaga képére megteremtette, önmaga szépségéért. Ruhátlanul, mert a meztelenségben tükröződik a szépség spiritualizmusa, viszont nem érvényesülnek a társadalmi és történelmi helyzetek és szerepek, hiszen a teremtés önmagában álló pillanat volt. Munkáival kapcsolatban a fotótörténeti közmegegyezés nagyjából arra jutott, hogy Drtikol képeiből dekorativitás, egyszersmindmagasztos békesség

Frantisek Drtikol valahol azt írja: alapvető művészi célja az volt, hogy úgy ábrázolja és örökítse meg az embert, amint azt az Isten önmaga képére megteremtette, önmaga szépségéért. Ruhátlanul, mert a meztelenségben tükröződik a szépség spiritualizmusa, viszont nem érvényesülnek a társadalmi és történelmi helyzetek és szerepek, hiszen a teremtés önmagában álló pillanat volt. Munkáival kapcsolatban a fotótörténeti közmegegyezés nagyjából arra jutott, hogy Drtikol képeiből dekorativitás, egyszersmind

magasztos békesség

és a személyiség kifejeződésének mozgalmassága és expresszivitása árad; valamint hogy hidat képeznek a szecesszió és a Bauhaus között. Szilágyi Gábor, a kiváló film- és fotótörténész szerint Drtikol az elunalmasodó és giccsbe merülő aktfényképezés megváltója, de ha az nem is, legalább egyik legfontosabb megújítója volt a húszas években. Szilágyi 1982-ben - alapvető könyvében, A fotóművészet történetében - selymes iróniával jegyzi meg. "A cseh fotográfus nem ismert lehetetlent. Cseppet sem zavarta, hogy balettpózokba beállított, áttetsző muszlinba burkolt, mosolyt kiváltó frizurát viselő modelljeinek arckifejezése - a fényképezés terhes és hosszan tartó aktusa, valamint az ívlámpák fénye és melege miatt - gyakran visszautasító, sőt majdhogynem dühödt volt."

A húszas-harmincas években világszerte méltán elismert, a magyar Pécsi Józsefre vagy Angelóra is bizonyosan ható Drtikol nagyjából ebben az időben, tehát a nyolcvanas évek elején, születésének századik évfordulója táján jött újra divatba, s lett nemcsak a cseh fotóművészet egyik apostola, hanem az úgynevezett inszcenált, megrendezett fényképezés egyik korai példaképe. Mondhatnánk, talán a posztmodern fedezte fel, hogy a visszautasítónak vagy dühödtnek tetsző arcok egy magasabb és spirituálisabb szellem és világ delejét sugározzák, mely felszárítja az ívlámpák melegétől csordogáló verítéket, vagy legalábbis lepárolja azt művészeti fluidummá. Szilágyi ezt akkor joggal nem vette tudomásul, aminthogy Drtikol 1935-ös "elhallgatását" sem értette addig meg senki, míg a titkos tanok negyven-ötven évvel később közhelyessé nem váltak. A mester ugyanis

sutba vágta kameráját,

hogy aztán többé soha ne is vegye elő, s1961-ig, haláláig csak ezotériával, okkult tanokkal bíbelődött a teozófia bűvöletében, mint annyian mások, akiket persze ezzel együtt is szeretünk. Ám hogy a mesterkéltnek látott arckifejezésnek, a kimódolt pózoknak tényleg nem csak technikai okai vannak, hogy a fantasztikus világítási eljárásoknak és a megfestett fényeknek meg az árnyéknak nem csupán az expresszionista filmekre emlékeztető mű-dramaturgiája van, hanem inkább mély és a művészeten jócskán túlmutató indokok teremtenek alapot számukra, azt igazán csak akkor, készülésük idején és ma, a szinkretikus gondolkodás, az új-szimbolizmus és a túl vagyunk minden érvényességen dogmájának kopott fényében, a mindent tudás állapotában érthetjük meg. Így válik teljesen logikussá és domesztikált gondolattá, hogy Vaszilij Kandinszkij és Piet Mondrian vagy Frantisek Kupka és Drtikol ugyanannak a "pozitív misztikának", Kelet és Nyugat összeölelkező fatalizmusának az elkötelezettjeként lett részese egy hatalmas, mindent betöltő vászonra rebbenő vetítésnek, majd annak láttán élte meg a világot, önmagát, de mindenekelőtt az univerzumot.

Az élmény, majd a gondolat közös - érdemes összevetni Mondrian nőalakjainak áhítatos arcát, szemét Drtikoléival -, és az út is, meglepetésteli módon, párhuzamos. Nagyon hasonló Kandinszkij és Kupka expanzív, színes és eksztatikusan kiáradó világot befogadása (az ellentmondással együtt), és Mondrian vagy Drtikol választása: a holland aszkéta a derékszögekbe fojtja utópista univerzalizmusát, Drtikol pedig, komoly anyagi és szellemi sikereket odahagyva, a teljes és látszólag önfeladó csöndbe merül majd harminc éven át. Mindőjüket Helena Blavatsky, a Teozófiai Társaság valaha volt alapítója kísérte(kíséri ma is) szemmel és szellemmel.

Hajdu István

Mai Manó Ház, március 21-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.