Könyv: Modell mai műgyűjtőknek (A Hatvany-gyűjtemény rekonstrukciója)

  • 2004. március 11.

Zene

Két és fél éve tudományos konferencia elevenítette fel a Hatvany család kulturális és közéleti szerepét. Az előadásokból összeállított kötet bemutatja az irodalmár Lajos és az orientalista Ber-talan világát, a még Deutsch néven alapított s majdan több ezer embernek kenyeret biztosító családi vállalkozást, sőt a hatvani kastélykertet is. A központi szerep Hatvany Ferencé, akit festőként is jegyeztek, de műgyűjtőként alkotott világszínvonalút. Kollekciójának rekonstrukciójával Mravik László - gyűjtéstörténetünk avatott ismerője - példát mutat más elkallódott gyűjtemények feldolgozására is.

Két és fél éve tudományos konferencia elevenítette fel a Hatvany család kulturális és közéleti szerepét. Az előadásokból összeállított kötet bemutatja az irodalmár Lajos és az orientalista Ber-talan világát, a még Deutsch néven alapított s majdan több ezer embernek kenyeret biztosító családi vállalkozást, sőt a hatvani kastélykertet is. A központi szerep Hatvany Ferencé, akit festőként is jegyeztek, de műgyűjtőként alkotott világszínvonalút. Kollekciójának rekonstrukciójával Mravik László - gyűjtéstörténetünk avatott ismerője - példát mutat más elkallódott gyűjtemények feldolgozására is.

Az 1908 és 1918 között kialakított és a Hunyadi János úti palotában 1920 és 1922 között elrendezett gyűjtemény tudományos feldolgozása évtizedeken át fel sem merülhetett, sőt ma is akadozik. Az anyag a második világháború alatt és után szétesett. Mivel nagy része

szovjet hadizsákmány

lett, a téma nem volt politikailag vállalható. A műtárgyak létezése és holléte is kérdéses a mai napig. A gyűjteményből 1942 után számos tárgycsoport elpusztult, német kézre került, sőt kalandos úton valószínűleg magyar múzeumokban landolt - és adatok híján, illetve közgyűjteményi önvédelemből máig is azonosítatlan ott. Értékes darabokat külföldre is csempészett a család. Miközben számos dokumentum hazánkban található, az ügyben több per Németországban zajlott a hetvenes években. Így a kollekció mintegy száz éve indult története - amikor Hatvany Ferenc 1905 táján első komoly darabját, Camille Pissarro egy festményét megvette - mára már több mint fele részben az anyag elrablásáról és vesszőfutásáról szól. Csak remélhető, hogy a műveknek legalább a töredéke visszakerül egyszer Budapestre. S bár a kollekció esztétikai értékeléséhez a szovjet raktárak megnyílása adhat majd lökést, Hatvany gyűjtői karrierjéből számos tanulság már levonható.

A legfontosabb útmutató a mai hazai aukciókat uraló sznobizmus és a bevett értékek követése közepette, hogy Hatvany mert maga választani. Múzeumi igényű darabokat keresett (brüsszeli kárpittól Delacroix- és Courbet-képekig), de megbecsülte saját kedvenceit is - például a kevésbé jelentős Oscar Tassaert három képét, amelyek közül az egyik korábban Balzac, majd az ifjabb Alexandre Dumas otthonát díszítette. Igyekezett a képző- és iparmű-vészet minél több te-rületét bemutatni, de nem egyensúlyozott görcsösen. Szobrokból például nyilvánvalóan kevésbé következetesen válogatott, mint textilművekből vagy festményekből.

A kollekciót 1924-ben becsülték fel biztosítási célból. Jegyzékét Pogány Kálmán, a Szépművészeti Múzeum munkatársa - aki az 1934-ben az Ernst Múzeumban elárverezett másik nagy hazai kollekciónak, Kohner Adolf báró gyűjteményének katalógusát is írta - állította össze a harmincas évek végén. Hatvany műveinek provenienciája elsőrangú volt: egyik El Greco-képe a barokk Rómában Fulvio Orsini galériáját gazdagította; XIX. századi francia képei a legjobb párizsi gyűjteményekből (Choquet, Chéramy, Robaut) származtak. Neves külföldi műkereskedők révén vásárolt, például az amerikai Knoedler, a német Cassirer vagy a francia Bernheim Jeune cégtől. Nem egy magyar kollekcióból is vett műveket, akár budapesti aukción (Sonnenfeld Zsigmond), akár párizsi árverésen (Nemes Marcell).

Éppen talán mára leghíresebbé vált képének, Édouard Manet Bál a Folies-Bergéres-ben címűfestményének tulajdonjogával kapcsolatban merült fel kétely a húszas években - részben ezért is adott túl a képen, amely így Samuel Courtauld tulajdonába került, s ma is Londonban látható. Sok más kép rangját mutatja, hogy milyen kiváló pályát futottak be, kikerülvén Hatvany gyűjteményéből. A zürichi Bührle-gyűjtemény, a New York-i Whitney Museum és a párizsi Musée d'Orsay mind büszkék lehetnek, hogy anyagukban ma Hatvanytól származó darab szerepel - hacsak egy-egy műről ki nem derül, hogy a nyugati kollekciókba vezető útja nem volt teljesen legális.

Hatvany kicsi, ám remek grafikai anyagot is birtokolt. Jól elegyítette a külföldi és a magyar (köztük unikális Munkácsy-, Szinyei- és Csontváry-) festményeket. Nagyvonalúan ajándékozott a Szépművészeti Múzeumnak, amelynek igazgatójával, Petrovics Elekkel (1914-1935) fiatalkoruktól datálódó, tartós barátság kötötte össze. Több képe hazai magángyűjteményekben élt tovább; részben máig is. A gyűjteményt felvonultató palotája (tervezte Ybl Miklós, korábbi tulajdonosa Lónyay Menyhért pénzügyminiszter) nyitva állt a szakmai látogatók előtt, s ugyanúgy a nagypolgári főváros egyik ékessége volt, amint egy további gyűjtőtárs, Herzog Mór báró Andrássy úti palotája. Az említett kollekciók (Kohner, Nemes, Herzog, Hatvany) művészeti kiválóságukon túl a hazai

zsidó asszimiláció

jeles példái voltak, valamint mutatták, hogyan érdemes a nagy vagyont eredményező üzletemberi sikert emelkedett célokra fordítani. Bár e gyűjtemények magántulajdonban voltak, s így nyilvánosságuk korlátozott volt, az ország kulturális és anyagi gazdagságát növelték. A négy említett példából - különböző, de rokon tényezők miatt - mára csak mutatóban maradtak Magyarországon gyűjteményi darabok. Amennyire érdemes ezért az illegálisan elhurcolt Hatvany- és Herzog-anyag visszaszerzésén fáradozni, legalább annyira fontos, hogy a mai gyűjtői réteg az anyagi siker és a kulturális-társadalmi felelősségvállalás általuk megtestesített kombinációját tekintse példának. E kollekciók - legalább tudományos, ha nem is ténylegesen fizikai - rekonstrukciójának talán ez lehetne hosszú távon a legnagyobb hozadéka.

Ébli Gábor

Horváth László (szerk.): A Hatvanyak emlékezete; 2003, Hatvan, Hatvany Lajos Múzeum

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.