Könyv: Modell mai műgyűjtőknek (A Hatvany-gyűjtemény rekonstrukciója)

  • 2004. március 11.

Zene

Két és fél éve tudományos konferencia elevenítette fel a Hatvany család kulturális és közéleti szerepét. Az előadásokból összeállított kötet bemutatja az irodalmár Lajos és az orientalista Ber-talan világát, a még Deutsch néven alapított s majdan több ezer embernek kenyeret biztosító családi vállalkozást, sőt a hatvani kastélykertet is. A központi szerep Hatvany Ferencé, akit festőként is jegyeztek, de műgyűjtőként alkotott világszínvonalút. Kollekciójának rekonstrukciójával Mravik László - gyűjtéstörténetünk avatott ismerője - példát mutat más elkallódott gyűjtemények feldolgozására is.

Két és fél éve tudományos konferencia elevenítette fel a Hatvany család kulturális és közéleti szerepét. Az előadásokból összeállított kötet bemutatja az irodalmár Lajos és az orientalista Ber-talan világát, a még Deutsch néven alapított s majdan több ezer embernek kenyeret biztosító családi vállalkozást, sőt a hatvani kastélykertet is. A központi szerep Hatvany Ferencé, akit festőként is jegyeztek, de műgyűjtőként alkotott világszínvonalút. Kollekciójának rekonstrukciójával Mravik László - gyűjtéstörténetünk avatott ismerője - példát mutat más elkallódott gyűjtemények feldolgozására is.

Az 1908 és 1918 között kialakított és a Hunyadi János úti palotában 1920 és 1922 között elrendezett gyűjtemény tudományos feldolgozása évtizedeken át fel sem merülhetett, sőt ma is akadozik. Az anyag a második világháború alatt és után szétesett. Mivel nagy része

szovjet hadizsákmány

lett, a téma nem volt politikailag vállalható. A műtárgyak létezése és holléte is kérdéses a mai napig. A gyűjteményből 1942 után számos tárgycsoport elpusztult, német kézre került, sőt kalandos úton valószínűleg magyar múzeumokban landolt - és adatok híján, illetve közgyűjteményi önvédelemből máig is azonosítatlan ott. Értékes darabokat külföldre is csempészett a család. Miközben számos dokumentum hazánkban található, az ügyben több per Németországban zajlott a hetvenes években. Így a kollekció mintegy száz éve indult története - amikor Hatvany Ferenc 1905 táján első komoly darabját, Camille Pissarro egy festményét megvette - mára már több mint fele részben az anyag elrablásáról és vesszőfutásáról szól. Csak remélhető, hogy a műveknek legalább a töredéke visszakerül egyszer Budapestre. S bár a kollekció esztétikai értékeléséhez a szovjet raktárak megnyílása adhat majd lökést, Hatvany gyűjtői karrierjéből számos tanulság már levonható.

A legfontosabb útmutató a mai hazai aukciókat uraló sznobizmus és a bevett értékek követése közepette, hogy Hatvany mert maga választani. Múzeumi igényű darabokat keresett (brüsszeli kárpittól Delacroix- és Courbet-képekig), de megbecsülte saját kedvenceit is - például a kevésbé jelentős Oscar Tassaert három képét, amelyek közül az egyik korábban Balzac, majd az ifjabb Alexandre Dumas otthonát díszítette. Igyekezett a képző- és iparmű-vészet minél több te-rületét bemutatni, de nem egyensúlyozott görcsösen. Szobrokból például nyilvánvalóan kevésbé következetesen válogatott, mint textilművekből vagy festményekből.

A kollekciót 1924-ben becsülték fel biztosítási célból. Jegyzékét Pogány Kálmán, a Szépművészeti Múzeum munkatársa - aki az 1934-ben az Ernst Múzeumban elárverezett másik nagy hazai kollekciónak, Kohner Adolf báró gyűjteményének katalógusát is írta - állította össze a harmincas évek végén. Hatvany műveinek provenienciája elsőrangú volt: egyik El Greco-képe a barokk Rómában Fulvio Orsini galériáját gazdagította; XIX. századi francia képei a legjobb párizsi gyűjteményekből (Choquet, Chéramy, Robaut) származtak. Neves külföldi műkereskedők révén vásárolt, például az amerikai Knoedler, a német Cassirer vagy a francia Bernheim Jeune cégtől. Nem egy magyar kollekcióból is vett műveket, akár budapesti aukción (Sonnenfeld Zsigmond), akár párizsi árverésen (Nemes Marcell).

Éppen talán mára leghíresebbé vált képének, Édouard Manet Bál a Folies-Bergéres-ben címűfestményének tulajdonjogával kapcsolatban merült fel kétely a húszas években - részben ezért is adott túl a képen, amely így Samuel Courtauld tulajdonába került, s ma is Londonban látható. Sok más kép rangját mutatja, hogy milyen kiváló pályát futottak be, kikerülvén Hatvany gyűjteményéből. A zürichi Bührle-gyűjtemény, a New York-i Whitney Museum és a párizsi Musée d'Orsay mind büszkék lehetnek, hogy anyagukban ma Hatvanytól származó darab szerepel - hacsak egy-egy műről ki nem derül, hogy a nyugati kollekciókba vezető útja nem volt teljesen legális.

Hatvany kicsi, ám remek grafikai anyagot is birtokolt. Jól elegyítette a külföldi és a magyar (köztük unikális Munkácsy-, Szinyei- és Csontváry-) festményeket. Nagyvonalúan ajándékozott a Szépművészeti Múzeumnak, amelynek igazgatójával, Petrovics Elekkel (1914-1935) fiatalkoruktól datálódó, tartós barátság kötötte össze. Több képe hazai magángyűjteményekben élt tovább; részben máig is. A gyűjteményt felvonultató palotája (tervezte Ybl Miklós, korábbi tulajdonosa Lónyay Menyhért pénzügyminiszter) nyitva állt a szakmai látogatók előtt, s ugyanúgy a nagypolgári főváros egyik ékessége volt, amint egy további gyűjtőtárs, Herzog Mór báró Andrássy úti palotája. Az említett kollekciók (Kohner, Nemes, Herzog, Hatvany) művészeti kiválóságukon túl a hazai

zsidó asszimiláció

jeles példái voltak, valamint mutatták, hogyan érdemes a nagy vagyont eredményező üzletemberi sikert emelkedett célokra fordítani. Bár e gyűjtemények magántulajdonban voltak, s így nyilvánosságuk korlátozott volt, az ország kulturális és anyagi gazdagságát növelték. A négy említett példából - különböző, de rokon tényezők miatt - mára csak mutatóban maradtak Magyarországon gyűjteményi darabok. Amennyire érdemes ezért az illegálisan elhurcolt Hatvany- és Herzog-anyag visszaszerzésén fáradozni, legalább annyira fontos, hogy a mai gyűjtői réteg az anyagi siker és a kulturális-társadalmi felelősségvállalás általuk megtestesített kombinációját tekintse példának. E kollekciók - legalább tudományos, ha nem is ténylegesen fizikai - rekonstrukciójának talán ez lehetne hosszú távon a legnagyobb hozadéka.

Ébli Gábor

Horváth László (szerk.): A Hatvanyak emlékezete; 2003, Hatvan, Hatvany Lajos Múzeum

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?