kiállítás&mozi - PRIMADONNÁK (DRAMA QUEENS)

  • - dck -
  • 2010. szeptember 30.

Zene

Egy város talán attól élhető, ha váratlan és izgalmas dolgokba is belebotolhatunk. Például egy olyan minimoziba, amely egy újságosbódé belsejében üzemel.
Egy város talán attól élhetõ, ha váratlan és izgalmas dolgokba is belebotolhatunk. Például egy olyan minimoziba, amely egy újságosbódé belsejében üzemel. Az ötlet gazdája, Deli Anna tavaly "nyitotta meg" igencsak apró Luk (Look) Galériáját, amely nem más, mint egy belvárosi házban az egyik 4. emeleti ajtón található kukucskálólyuk: egy parányi ablak, melyen keresztül nem a lakás belsejét, hanem kortárs kísérleti mûveket láthatunk.

Ezek után nem meglepõ, hogy egy Andrássy úti - négy, csak erre az alkalomra készített plakáttal is díszített - újságospavilonban, ebben a hat férõhelyes filmszínházban volt látható a dán Michael Elmgreen és norvég Ingar Dragset mûvészpáros egyik, külföldön többször is nagy sikerrel bemutatott színdarabjának filmváltozata. A szereplõket a XX. századi szobrászat hét világhírû alkotásáról mintázták, melyeket távirányítóval mozgatnak a színpadon. Hans Arp, Sol LeWitt, Barbara Hepworth, Giacometti, Ulrich Rückriem és Jeff Koons mûvei mind külön egyéniségek, melyek, miközben alkotóikra emlékeztetnek (LeWitt Négy kockája kizárólag teoretikus megjegyzéseket enged meg magának, Giacometti Sétáló férfija maga a szomorkás filozófia, Jeff Koons ugribugri Nyula szinte csak a mûtárgypiacról beszél), komolyan-humorosan össze is vitatkoznak az általuk képviselt "izmusok" jelentõségérõl. (A vitriolos párbeszédeket Tim Etchells írta.) A háromnegyed órás darabban a különleges "marionettfigurák" vitái, monológjai szellemesen és ironikusan beszélnek esztétikai felfogásokról, a mûtárgypiacról és önmaguk (pénzben, mûvészettörténeti említésekben) mérhetõ értékérõl. A finálét - a Nyúl javaslatára megvalósuló diszkót - csak egyvalami zavarja meg, a primadonnák közé leereszkedõ Warhol-féle Brillo doboz, melyet mindannyian undorodva fogadnak. Jól ott is hagyják a pár perces hírnevet a színpadon.

LUK-Konténer Filmszínház, Budapest, Andrássy út 1., 2010. szeptember 18-26.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.