Színház - Sokat akar - A Három nővér a Nemzetiben

  • Csáki Judit
  • 2010. szeptember 30.

Zene

Erőt próbál, méghozzá minden értelemben a Három nővér a Nemzeti Színházban: a dráma immanens erején túl próbára teszi a rendező erejét, a színészekét és a nézőkét is. Aki látta jó egy éve Andrei Süerban rendezésében a kolozsváriak Ványa bácsiját, azt ez a kollektív erőpróba legalábbis nem lepte meg.

Erőt próbál, méghozzá minden értelemben a Három nővér a Nemzeti Színházban: a dráma immanens erején túl próbára teszi a rendező erejét, a színészekét és a nézőkét is. Aki látta jó egy éve Andrei Süerban rendezésében a kolozsváriak Ványa bácsiját, azt ez a kollektív erőpróba legalábbis nem lepte meg.

A tér hagyományainak (bár ilyesmiről a Nemzeti esetében kevéssé beszélhetünk) alapos átrajzolásával, a zene és a mozgás szerepének felnövelésével már kezdetben szembesülünk: a piros fényben fürdő piros függöny fejnyi résén bohócfejek néznek farkasszemet a közönséggel: ők a három nővér. Aztán egyéb fejek is megjelennek, majd az előszínpadon folytatódó piros drapérián elfoglalják helyüket, és szélsőségesen vidámra, illetve baljósra intonált tónusban belecsapnak a drámába. Udvaros Dorottya Olga szerepében szinte kacarászik, Péterfy Bori Irinája balettgyakorlatokat végez, Schell Judit Másája hanyatt fekve unatkozik, aztán táncol. Mást mond a szövegük, mást a testük. Már tudjuk, hogy Gergye Krisztián koreográfiája fogja hordozni a nem verbális kommunikáció nagy részét, a kisebbiket pedig a zongoránál ülő Komlósi Zsuzsa játéka, és a beemelt dalok.

Stilizálva van - a kérdés, hogy az egyes ötletek milyen irányba viszik el a drámát, vagyis: miről szól itt és most a Három nővér Andrei Süerban értelmezésében. Az például, hogy Versinyin - Alföldi Róbert - belépőjére nyílik ki a színpad, tágul a tér, azt sugallja, hogy ettől a pillanattól fordul drámába az eddigi életkép; a belépő eltúlzott iróniája, a színész nyomatékos operett-tartása viszont azt, hogy egy pozőr toppant be, aki ráadásul az első pillanatban kihalássza magának Mását (és viszont), később sem véve tudomást a megérkező férjről, Kuliginről, aki viszont Kulka János alakításában egyrészt szándékosan vak, másrészt a főnökébe szerelmes, akinek a fényképét a tárcájában hordja, és mutogatja mindenkinek. Ez mindjárt meg is indokolja, hogy Schell Judit színesen boldogtalan Másája miért fordul az első idegen férfi felé - ráadásul ez a Versinyin a fajsúlyt, emberi minőséget tekintve igencsak hasonlít erre a Kuliginra, ami persze Mását is jellemzi.

Mire vacsorához ülnek - Menczel Róbert díszletében alulról emelkedik föl a terített asztal -, már nyakig ülnek a mozgás-hanglejtés-zene nyújtotta stilizációban (a két vendég, Fedotyik és Rode - Szatory Dávid és Fehér Tibor - komikuspáros, és ezt szépen kitartják a végéig); a párbeszédek elveszítik szokásos tartalmukat. Nyilván azért, hogy néhány kitörés - például amikor Versinyin a feleségéről és két kislányáról beszél - ne csak a hangerő, hanem a tartalom okán is súlyossá váljék; sajátos húzástechnika ez, a lényegtelennek tartott részek elrejtése. Mészáros Piroska Natasája például "virágjában" és Daróczi Sándor jelmezei közül a méltán legrikítóbban trappol bele a vacsorába, hogy a plénum előtt befogja férjnek a szürke és pipogya Andrejt.

Plénum: ebből igen sok van Süerban rendezésében, a dialógokat, párjeleneteket hallják-látják számosan a többiek közül, viszont sem szövegük, sem helyzetük nincsen arra, hogy reagáljanak rá. A puszta jelenlét sokszor az engedelmes statisztálás feladatát rója nemcsak a fontos mellékszereplőkre, mint Csebutikin, Szoljonij vagy Tuzenbach, hanem a főszereplőkre is. A búgócsiga-jelenet Süerban színpadán Irina magánügye marad; a többiek átbeszélik, átmozogják, mint afféle lényegtelen epizódot. Mert hát az is: egy infantilis kislány érzelmes kesergése.

A második felvonás is sok ötletet, szépséget és poént tartogat: Bobikot, Natasa és Andrej fiát Miki egér (később lányukat, Szofocskát persze Minnie) jelzi, aztán esik hó is, az előtérben szépen táncol Mása és Versinyin, a gyerek bőg, Natasa kiborul, van Here comes the sun, Anyegin-ária, Don Giovanni-részlet és álarcosok. Utóbbiak közt Szoljonij (Szabó-Kimmel Tamás), akinek az erőszakos udvarlását Irina nem nagyon hárítja el - de hát miért is tenné, amikor az a Tuzenbach (Mátyássy Bence alakításában) egy akkora vizesnyolcas... -, épp úgy hiteltelen, amikor a munkáról meg a jövőről beszél, mint Irina és Versinyin: csupa idealista póz.

De nem csak ő. Az oldalról sokat szemlélődő Andrej is az, megérdemli az ő Natasáját, aki mellé később élőben is belép Protapopov, a szeretője, hátha nem értjük, mi folyik itt.

A harmadik felvonás ismét az előszínpadon játszódik, Menczel díszlete az oldalról beomló lepedőhalommal viszi a tejfölt, ki is használják a szereplők, belebújnak, eltakarják magukat - de legalább mindenki kormos, mutatván, tudják, mi van a háttérben: tűzvész.

De mire itt tartunk, a dekódolásban alighanem megfáradt közönség leginkább a színészgárda odaadó, alázatos és magas szintű feladatteljesítését bámulja, hiszen tényleg lefegyverző az a fegyelem, amellyel nem akármekkora tehetséghalmazt állítanak a pontos stilizálás szolgálatába. Csebutikinnak nemcsak a tragédiája, de még a története sem kerekedik ki, és erről Sinkó László csöppet sem tehet; a többieknek csak a formátuma, mármint a figurájuk formátuma vész oda. A negyedik felvonás kissé elkapkodottnak látszó formadömpingjében - lufik és gyaloglás minden mennyiségben - végképp elvész a három nővér is. Súlyukat vesztett figurák szánalmas és fárasztó végvergődése rendezi össze bennünk a föltehető rendezői koncepciót, amely szöges ellentéte a kolozsvári Ványa bácsiénak, ahol mindenkiért kár volt: itt bizony senkiért nem kár.

Nemzeti Színház, szeptember 25.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.