Kikandikál ugyanaz (Marianna Faithfull)

  • 1999. szeptember 2.

Zene

Marianne Faithfullnak teljesen mindegy, hogy népdalokat, bluest, rockszámokat vagy "komoly" szerzeményeket énekel. Mindegy, hogy maga írja, kapja vagy "találja": mintha az önéletrajzából készülnének a felvételei. S amit ebben a bizniszben úgy hívnak, hogy "sex and drugs and rock & roll", az lenyűgöző melankóliával párosul harmincöt éves életművében. ´96 decemberében Kurt Weill, Noel Coward és Friedrich Hollaender dalaival érkezett Pestre, egy évvel azelőtt Angelo Badalamenti komputerzenéjével "filmesítette meg" az életét. Új albuma mögött pedig újra egy "igazi" rockzenekar áll, már legalábbis gitárok, billentyűk, dobok.
Marianne Faithfullnak teljesen mindegy, hogy népdalokat, bluest, rockszámokat vagy "komoly" szerzeményeket énekel. Mindegy, hogy maga írja, kapja vagy "találja": mintha az önéletrajzából készülnének a felvételei. S amit ebben a bizniszben úgy hívnak, hogy "sex and drugs and rock & roll", az lenyűgöző melankóliával párosul harmincöt éves életművében. ´96 decemberében Kurt Weill, Noel Coward és Friedrich Hollaender dalaival érkezett Pestre, egy évvel azelőtt Angelo Badalamenti komputerzenéjével "filmesítette meg" az életét. Új albuma mögött pedig újra egy "igazi" rockzenekar áll, már legalábbis gitárok, billentyűk, dobok.

Marianne Faithfull: Vagabond Ways

A New Musical Express Marianne 1979-es Broken Englishéhez hasonlította a Vagabond Wayst, "megint egy album, amelyben a túlélés esélye kegyetlenül néz ki". Az egy emlékezetes időszak volt, valóban. A fílinget részben a Baader-Meinhof-társaság, részben a londoni punkélet inspirálta: "Narkósnak vagy terroristának lenni nem esik túl messze egymástól." Marianne amúgy épp (a Vibrators-gitáros) Ben Brierlyvel élte "élete legszenvedélyesebb és legfájdalmasabb időszakát", szex, féltékenység és csalás, baromi nyomor, közös díler Sid Viciousszel, aztán amikor egy holland úthoz zenekart kerestek, Barry Raynoldsra talált. Ha gitáros kell, ha számok kellenek, azóta van ez a Barry, és most itt van a Vagabond Waysen is, szép számmal. Ha csak miatta is, már belefért a párhuzam. Még annyit, az Island-főnök Chris Blackwell egészen odavolt, egy lepattant stúdióban, különösebb ráfordítás nélkül készült az az anyag. De legalább elkészülhetett. Azokban az években Mariannét elhajtották a lemeztársaságok - jobb a békesség, kinek kell egy junkie... -, ugyan mostanában is kiadóról kiadóra vándorol.

Mégis, Mariannét nagyon lehet irigyelni: ennek az asszonynak futotta mind "a hét halálos bűnre", egyszer-kétszer maga is belehalt kicsit, de most már nagymama, isteni humora van, és számíthatnak rá a barátai. A Vagabond Ways történetei, igaz, szokatlanul feketén sültek el - soha ennyi jóvátehetetlen, végzetes emlék -, de valahogy a címadó dalban is nyitva a kapu: bár hiába könyörög az orvosának, hogy ne vegyék el a gyermekét, az a nyomorult nő, akit később elvitt az ital és a narkó, akkor is, azután is, legalább élte az életét.

A Broken English-kapcsolat mellett nekem a Badalamenti-féle ´95-ös A Secret Life hangulata is visszaköszön. Azt a lemezt Faithfull a legszemélyesebb anyagának nevezte; ugyanakkor Dante Isteni színjátékának és Shakespeare Viharának a megidézésével "eltávolította" magától. Az egyik a síron túli szerelemben, a másik a megbocsátásban talált menedékre a pokoljárás után. Ez a "síron túli szerelem" egy jaggeres dallal - erről a kapcsolatról, Marianne öngyilkosságáról, kómájáról ne kelljen most - nyomban a helyére került, míg Badalamenti Lotte Lenyát és Marlene Dietrichet szőtte tovább. Azt pedig, hogy Marianne édesanyja kabarétáncosnő volt Berlinben a weimari köztársaság korában, vagyis hogy mit jelentett a családnak Weill zenéje, ugye tudjuk pontosan. Így aztán a Vagabond Waysben összefonódnak a szálak: hasonlóképp a ´90-es Blazing Away koncertalbumhoz, valahogy ebben a lemezben is benne sűrűsödik a Faithfull-életmű.

Melynek legendájától a ´87-es Strange Weather album óta elválaszthatatlan, ahogy a feldolgozásokkal azonosul. A Vagabond Ways kapott egy eddig kiadatlan Roger Waters-számot, majd Leonard Cohen Tower of Songja került sorra, ami pedig a már ugyancsak nélkülözhetetlen ír felhangot illeti, azért a For Wanting You felel. ´76-ban Marianne Dreaming My Dreams című dalát szinte nemzeti himnusszá ajnározták az írek, később a Chieftainsszel közösködött, és különben is Írországban él. Mondom, minden pillanatból, minden műfajból kikandikál ugyanaz az ötvenhárom év.

Marton László Távolodó

IT Records/EMI, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.