Királyság - Salif Keita a Vidor Fesztiválon (koncert)

Zene

Ennek a fele sem tréfa, csak lestem. Szeptember 4-én egy olyan, Nyíregyháza nevű kelet-magyarországi városba érkeztem, ami a legkevésbé sem emlékeztetett arra, amilyennek utoljára, úgy húsz éve láttam.

Ennek a fele sem tréfa, csak lestem. Szeptember 4-én egy olyan, Nyíregyháza nevű kelet-magyarországi városba érkeztem, ami a legkevésbé sem emlékeztetett arra, amilyennek utoljára, úgy húsz éve láttam. A belvárosa kivirult, sétáló vagy kávézó-söröző népek lepték el, az aszfalton krétarajzok, odébb meg, egykor kínosabb főiskolai éveim helyszíne, Sóstófürdő felé tartva tovább fokozódott a helyzet: az maga a csoda - panziókkal és villákkal, az állatkerttel és a tóval, a stranddal és hozzá a finom napsütéssel. Nem találok szavakat, mondom. (Az árak, az külön sztori - lényegében a fővárosban megszokottaknak a fele -, de most hagyjuk az árakat, elvégre egy kimondottan ingyenes fesztiválra jöttem.)

Vidor Fesztiválról azóta beszélhetünk, hogy Nyíregyházán újra megnyílt a (rekonstruált) Móricz Zsigmond Színház. 2001-et írtunk, amikor Tasnádi Csaba igazgató és Szabó Tamás művészeti tanácsadó úgy gondolta: "Az lenne az igazi, ha az egész város ünnepelne, nem csak azok, akik jegyet szereztek a díszelőadásra. Így aztán utcazenészekkel, bábosokkal, gólyalábasokkal népesítettük be a belvárost, s ennek olyan kedvező lett a visszhangja, hogy a város vezetésében azonnal felmerült a folytatás igénye." 2002-re megszületett a Vidor Fesztivál.

Hogy miért "vidor", annak ugyancsak megvan a maga története. Tasnádi még évekkel korábban, Szentendrén álmodott egy olyan színházi fesztiválról, ahol csupa vígjátékot mutatnak be. Nyíregyházán ebből kapott szárnyra a "vidámság és derű országos seregszemléje", mégpedig ingyenesen, mert - mint Szabó mondta - "a vidámság, az életöröm, a derű állampolgári jogon jár mindenkinek, földrajzi vagy szociális helyzettől függetlenül". Szabóék kezdettől több műfajban gondolkodtak, ugyanakkor azt tartották a legfontosabbnak, hogy olyan, markáns zenei programot kínáljanak, ami komoly szerepet játszhat a város imidzsének erősítésében. A színházi programokat amúgy sem turbózhatták tovább, hiszen azokra egy fél nap alatt elkel minden jegy, így végül a világzenére esett a választás. Abban látták az elmúlt évtized legtöbb zenei újdonsá-gát, s különben is: "A világzene az, amit sokkal többen szeretnek, mint ahányan ismernek. Erre mindenki rá tud hangolódni, pillana-tokon belül."

2002-ben még csak színház és film volt, 2003-ban indultak a koncertek, egyelőre csupa hazai fellépővel. 2004-re a programba csöppent egy-két külföldi is (René Aubry és Boban Markovic), tavaly meg már egészen masszív volt a felhozatal, Goran Bregovic menyegzői és temetési zenekarával, a La Famíliával, a Compay Segundo Orchestrával és Maurice El Médionival. Ami pedig az idei választékot illeti, az Szabó - és a szervezésben nélkülözhetetlen Marina Pommier - kifinomult ízlésén túlmutatva simán helytáll bárhol a világon, más kérdés, hogy Salif Keita és Eliades Ochoa nem ugyanabban az "osztályban" játszik, mint az újabban feltűnt zöld-foki Lura, kolumbiai Yuri Buenaventura és elefántcsontparti Dobet Gnahoré (és akkor a mieinket, Balogh Kálmánt, Palya Beát, Lajkó Félixet tiszteletlen módon nem említettem). A zenei programok durván harmincmillió forintra rúgnak a kilencnapos fesztivál százmilliós költségvetéséből, melyhez mintegy harmincmilliós médiatámogatás járult, s mely nem jöhetett volna össze az NKA, a városi és megyei önkormányzat, illetve a Kelet-Magyarország című lap tá-mogatása nélkül. Ami pedig nem zene, az filmvetítés a Kossuth téren és a Hollywood Multiplexben, bábszínház szerte a megyében, kiállítások (Salvador Dalí, Rippl-Rónai, Wahorn András) a Jósa András Múzeumban és a megyei könyvtárban, no és egy csomó "szétszórt" színházi előadás, többek közt Badár és Szőke a Büntetés-végrehajtási Intézetben, Berecz András a Művész Stúdióban. Engem persze csak a Salif Keita érdekel...

*

Salif Keita igazi "király", de az élettörténetét most csak egy gyűszűnyi dióhéjban mondhatom el. A Manding Birodalmat alapító Szundjata Keita leszármazottjaként született a mali Djoliba faluban, ahonnan száműzték szegényt. A törzsi hiedelem azt tartotta ugyanis, hogy az albínók természeti csapásokat hozhatnak a népükre, ráadásul az apja is kiakadt, mert Salif - nemesi származása dacára - muzsikusnak készült. Karrierje a hatvanas évek végén, a legendás bamakói Rail Bandben indult, '73-ban azonban átszállt a szomszédos Les Ambassadeurs-be, majd ezzel a nyugati turisták által felkapott Elefántcsontparton kötött ki. A nyolcvanas évek elején Párizsba települt, ahonnan elektronikus tánclemezeivel (Soro, Kö-Yan, Amen) bevette a fél világot, aztán a kilencvenes évek végén visszatért Bamakóba, s a legújabb két lemezén (Moffou, M'Bemba) megint "tiszta" afrikai - és jobbára akusztikus - muzsika hallható. Magyarországon egyszer járt: 2000-ben, a Szigeten.

Hát így.

Miután a patinás Krúdy fogadóban benyomtam egy tájjellegű borjú bécsit, átsétáltam hozzá a Szindbád Hotelbe, hogy kifejezzem hódolatomat. De már a legelején - a tavaly megjelent Lost Album rejtélyes történetéről kérdezve - sikerült zavarba hoznom...

- Lost Album...? - nézett rám tanácstalanul, mint aki úgy hiszi, nincs neki olyan.

- Hogyne, alig pár hete, hogy megkaptam. The Lost Album a címe, és 1980-ban vette fel Elefántcsontparton, Kanté Manfilával. Azt írják a borítóján, hogy most jelent meg először.

Na, erre beugrott...

- Ja, azon tradicionálisakat játszottunk. De nem veszett el, annak idején bakeliten kijött.

- Kanté Manfila azóta is, szinte valamennyi lemezén gitározik. Mi teszi ilyen különös jelentőségűvé?

- Manfila bölcs és igazi társ, együtt vagyunk az Ambassadeurs óta. Úgy kötődöm hozzá, mintha a testvérem lenne.

- A legújabb lemezüket újra az akusztikus hangszerek uralják, akár a Lost Albumot. Sőt úgy tűnik, mintha trend lenne ez most Nyugat-Afrikában.

- Ez így van rendben. Amíg az ember fiatal, addig utazik, ismerkedik, kísérletezik, aztán hazatér, és marad a gyökereinél.

- A címadó M'Bembával Szundjata Keita előtt tiszteleg. Az ilyen főhajtás eddig a griot-k privilégiuma volt. Hogyan látja, enyhült a kasztrendszer szigora?

- A nemesektől soha nem állt távol, hogy muzsikáljanak. Ma azonban a többi kasztból is egyre több zenész emelkedik ki, ennyiben komoly változás van.

- Amúgy ez a M'Bemba egy kiköpött tánclemez, kerülve a politikát. Tudatos lépés volt mellőzni a társadalmi gondokat?

- Táncoltatni akartunk akusztikus zenével - ez volt a célunk.

- Amióta újra Maliban él, a politika nem is avatkozik az életébe?

- Eddig nem kellett foglalkoznom vele, de most eljön az ideje. '94-ben volt nálunk egy forradalom, ami elsöpörte a diktatúrát, és demokratikus viszonyokat teremtett. Azután jó érzés volt hazatérni. De most megint a személyi kultusz jelei mutatkoznak, s ez veszélyt jelent a demokráciára, úgyhogy a zenészeknek is harcolniuk kell.

- A M'Bemba borítóján elég fura katonai öltözetet visel.

- Napóleoni ruha, afrikai sapkával és a táncosok tollaival. A békét szeretném hirdetni vele.

- Híres az albínók jobb sorsáért folytatott küzdelméről.

- Van egy alapítványom, védőkrémet adunk a gyerekeknek, s most kórházat építünk.

- És akiket rituálisan feláldoznak, akiket kivet magából a társadalom...?

- Ez már korántsem olyan jellemző, mint régen. A folyamatos kampányok szerencsére változtattak az emberek gondolkodásmódján.

- A lemezén a legjobb mali és guineai muzsikusok sorakoztak fel. Koncerten mi jön át ebből?

- A színpadon van a zenekarom törzse, van közöttük, akivel '78 óta dolgozom. A fiatalabbak pedig mindent el tudnak játszani.

*

És el tudtak, valóban. Három gitár, kora, dob, ütősök, vokalisták, ahogy kell. "Ma van a születésnapom - adta meg a hangot Salif -, és azt szeretném, ha együtt ünnepelnénk tánccal."

Nem kellett kétszer mondania. A sörpadokról megemelkedett a Kossuth tér, márpedig nem kis tér az, lehettek rajta vagy öt-hatezren. És mire leperegtek a '99-es Papa és a tavalyi M'Bemba album fergeteges tempójú számai - köztük a Mandjou című '78-as Ambassadeurs-klasszikussal -, elszabadult menny és pokol: az eksztatikus Madant már a színpadon ropta végig az a tíz-tizenöt feltörekvő "kiválasztott", akinek Keita király a kezét nyújtotta. Hiába, akkor az igazi, amikor már nem bír magával az ember...

Ennek a fele sem tréfa, mondom, csak lestem. Egy példaértékű fesztiválon egy elképesztő koncert, s hozzá a tanulság: jobb helyeken a tánczene maga a mélység és maga a távlat - maga a súly.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.