Lemez

Kreatív reneszánsz

Paul Weller: Sonik Kicks

Zene

Paul Weller karrierjét három fázisra szokás osztani: a fergeteges Jam-korszakra, a jóval felejthetőbb Style Council-fázisra és a karriert ismét egyenesbe hozó szólóévekre, melyek a mai napig tartanak. Természetesen ez utóbbi periódus hozott emlékezetes és gyengébb pillanatokat is, de abban sokan egyetértenek, hogy a mindenki által csak Modfathernek nevezett egyszemélyes intézményrendszer valóságos kreatív reneszánszt él meg a 2008-as 22 Dreams óta. A két évvel későbbi Wake Up The Nation szintén izgalmasra sikeredett, a friss Sonik Kicks pedig tovább emeli a lécet, és túlzás nélkül kijelenthető, hogy a szólópálya legnívósabb darabja - a legjobb munka, amivel Weller a Jam óta előállt.



Azt azért tudni kell, hogy emberünk nemrég amolyan vérfrissítésen esett át, amikor is elvette nem egy évtizeddel fiatalabb vokalistáját, Hannah Andrewst, aki az év elején ikrekkel ajándékozta meg őt. Szóval csupa jó hír jön Wellerék felől, és mi természetesen ennek a remekbe szabott albumnak örülünk a legjobban, ami talán még a 22 Dreamsnél is eklektikusabb stíluskavalkádot prezentál. A hangzás néha meglepően elektronikus, például máris a nyitó Greenben, nem egy dalban ismét a két régi britpopellenség, a mára már kibékült Noel Gallagher és Graham Coxon vendégeskedik, a Sleep Of The Serene komplett krautrock (és így a négy évvel ezelőtti 111 egyenes folytatása), a By The Waters klasszikus angol folk, a Drifters egyszerre Coltrane, Doors és flamenco, a Study In Blue egy rootsos duett az asszonnyal, a záró Be Happy Childrenben pedig már az egész família közreműködik. És akkor még nem is említettük a legjobb dalt, az önreflektáló That Dangerous Age-et, melyben a hatvanas évek közepi Kinks és Who, a glames Bowie és a Blur randevúzik két perc harminc másodperc erejéig (ha már Blur: ritka olyat tapasztalni, hogy egy fiatalabb zenekar gyakorol hatást egy idősebb zenészre). Tényleg, mi jöhet még?

Island/Universal, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.