Lemez

Kreatív reneszánsz

Paul Weller: Sonik Kicks

Zene

Paul Weller karrierjét három fázisra szokás osztani: a fergeteges Jam-korszakra, a jóval felejthetőbb Style Council-fázisra és a karriert ismét egyenesbe hozó szólóévekre, melyek a mai napig tartanak. Természetesen ez utóbbi periódus hozott emlékezetes és gyengébb pillanatokat is, de abban sokan egyetértenek, hogy a mindenki által csak Modfathernek nevezett egyszemélyes intézményrendszer valóságos kreatív reneszánszt él meg a 2008-as 22 Dreams óta. A két évvel későbbi Wake Up The Nation szintén izgalmasra sikeredett, a friss Sonik Kicks pedig tovább emeli a lécet, és túlzás nélkül kijelenthető, hogy a szólópálya legnívósabb darabja - a legjobb munka, amivel Weller a Jam óta előállt.



Azt azért tudni kell, hogy emberünk nemrég amolyan vérfrissítésen esett át, amikor is elvette nem egy évtizeddel fiatalabb vokalistáját, Hannah Andrewst, aki az év elején ikrekkel ajándékozta meg őt. Szóval csupa jó hír jön Wellerék felől, és mi természetesen ennek a remekbe szabott albumnak örülünk a legjobban, ami talán még a 22 Dreamsnél is eklektikusabb stíluskavalkádot prezentál. A hangzás néha meglepően elektronikus, például máris a nyitó Greenben, nem egy dalban ismét a két régi britpopellenség, a mára már kibékült Noel Gallagher és Graham Coxon vendégeskedik, a Sleep Of The Serene komplett krautrock (és így a négy évvel ezelőtti 111 egyenes folytatása), a By The Waters klasszikus angol folk, a Drifters egyszerre Coltrane, Doors és flamenco, a Study In Blue egy rootsos duett az asszonnyal, a záró Be Happy Childrenben pedig már az egész família közreműködik. És akkor még nem is említettük a legjobb dalt, az önreflektáló That Dangerous Age-et, melyben a hatvanas évek közepi Kinks és Who, a glames Bowie és a Blur randevúzik két perc harminc másodperc erejéig (ha már Blur: ritka olyat tapasztalni, hogy egy fiatalabb zenekar gyakorol hatást egy idősebb zenészre). Tényleg, mi jöhet még?

Island/Universal, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.