mi a kotta?

Kis Medve, Nagy Medve

  • mi a kotta
  • 2013. február 10.

Zene

"Ekkor a lány karját hozzá esedezve emelte:/ ámde sötét serték kezdtek meredezni a karján,/ és keze meggörbült, horgas nagy karmai nőttek,/ lábbá lett; s az a száj, mit még nemrég maga dicsért / nagy Jupiter, torzzá lett, széles medvepofává."

Az ovidiusi Átváltozások számol be ekképpen a görögök felgerjedt főistene által hevesen zaklatott és a főisten neje által medvévé varázsolt Kallisztó nimfa balsorsáról, aki utóbb a csillagképek közé elhelyezve nyert csak örök nyugodalmat. Artemisz e boldogtalan kísérője a címszereplője az operatörténet egyik korai remekének, amely szombaton a Zeneakadémia opera szakos hallgatóinak vizsgaelőadásán jut majd a budapesti közönség elé (Eötvös 10, január 12., hét óra). Francesco Cavalli 1651-es művéről, a La Calisto című operáról van szó, amely a maga idejében éppen csak tizenegy előadást ért meg Velencében, de amely a huszadik század hetvenes évei óta a korai operairodalom egyik legkedveltebb darabjává vált, hála Raymond Leppard kutatómunkájának és népszerűsítői fáradozásainak. A zeneakadémisták most Almási-Tóth András rendezésében és Kocsár Balázs vezénylete alatt adnak majd számot művészi előmenetelükről e barokk gyöngyszem szerepeiben-szólamaiban.

"Nem elég szeretni a szovjethatalmat. Neki is szeretnie kell téged." Az életére visszatekintő Dmitrij Sosztakovics idézte Ilf és Petrov eme találó (s úgy lehet, nem is csupán a szovjethatalomra találó) megfogalmazását, saját tapasztalataira rímeltetve e hátborsóztató szellemességet. A sokat félt zeneszerző az elkövetkező napokban többször is hallat majd magáról a koncertprogramon, hiszen a Budapesti Fesztiválzenekar hangversenyeinek nyitószáma a szovjet kultúrpolitikával kevéssé harmonizáló Jazz-szvit lesz, míg a Győri Filharmonikus Zenekar koncertjét az a slágerszámnak beillő Ünnepi nyitány indítja majd, amelyet a nagy októberi forradalom 37. évfordulójára, 1954-ben komponált, a moszkvai Bolsoj igazgatóságának sürgető megrendelésére. Az előbbi két koncerten (Nemzeti Hangversenyterem, január 11., háromnegyed nyolc, ill. 12., fél négy) egyébiránt szólistaváltozás lesz: az egyik nagy tehetségű, fiatal holland hegedűművésznő helyett egy másik nagy tehetségű, fiatal és holland illetőségű hegedűművésznő érkezik majd, minthogy Janine Jansen helyébe Liza Ferschtman fog beállni, hogy Fischer Iván vezénylete alatt eljátssza a program második számát, azaz Leonard Bernstein Szerenád című, amúgy szintén 1954-es keletkezésű kompozícióját. A Berkes Kálmán pálcája alatt muzsikáló győriek viszont egynemű orosz koncertet kezdenek majd Sosztakoviccsal, Csajkovszkij és Borogyin roppant populáris szerzeményeit sorjáztatva az Ünnepi nyitány nyomában.

A hét a továbbiakban még egy fuvolista és egy zongorista vendégfellépésével kecsegtet, méghozzá a nemzetközi első ligából. Így a nagyszerű James Galway a Concerto Budapest Bach-Mozart- Brahms-programján fújja majd a magáét, s egyúttal a vezénylés feladatát is felvállalja (Nemzeti Hangversenyterem, január 12., fél nyolc). A Zongora elnevezésű sorozat második estjén pedig a fotogén francia zongorista, a pályáján rézsút emelkedő David Fray (képünkön) fogja felfűteni hangszerét a Wohltemperierte Klavier darabjait elővezetve (Nemzeti Hangversenyterem, január 13., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.