Kispályás héroszok - Ron Howard: A remény bajnoka (film)

  • Vörös Adél
  • 2005. szeptember 15.

Zene

A szájhagyomány leleményes névadó. Jim Braddock, alias Cinderella Man keresztatyái annak idején még nem is sejtették, hogy menynyire illik az amerikai bokszhősre Hamupipőke cipője.

A szájhagyomány leleményes névadó. Jim Braddock, alias Cinderella Man keresztatyái annak idején még nem is sejtették, hogy menynyire illik az amerikai bokszhősre Hamupipőke cipője. A Grimm testvérek anno az abszolút jóság alapmítoszát gyúrták mesévé, Braddock élete pedig elképesztően idomult a rászabott történethez.

Mit ér a jóság önmagában? - lappang a kérdés a szimpatikus sikertörténet mögött. Hát bizony a szegény, rongyos Hamupipőke sem biztos, hogy felszedte volna a bálban a királyfit, ha a mogyorófa előtte nem varázsol rá aranyat-ezüstöt. A Hamupipőke-férfi sem lenne érdekes számunkra - és nem lett volna az annak idején a sajtó, most meg Ron Howard rendező számára -, ha pusztán jó ember lenne és kész. Mert az ugye nem filmötlet.

Annál inkább az annak a férfinak az igaz története, aki egymaga a jó értelemben vett vér-verítékes amerikai álomnak és kora történelmének - harmincas évek, a gazdasági világválság Amerikája - a megtestesülése. James J. Braddock elismert bokszoló, sikert sikerre halmozva teremti meg ötfős családjának - a feleség Renée Zellweger nyafka-hiteles alakításában - a kenyérre-, tejre-, áramravalót. Ám amikor egy sikertelen meccs kéztöréssel zárul és a bokszszövetség bevonja engedélyét, Braddock az utcára kényszerül. Kétkezi - bocsánat, egykezi - munkával próbálja keresni a kenyerét, ám rövidesen már nemhogy kenyérre-tejre, de áramra sem futja.

Nagyjából ekkor éli meg a nagy válságot hazája is. Minden negyedik ember munkanélküli, a gyárak kapuját vézna férfiak ostromolják hajnalonként egy-egy napi munkáért. Braddock szégyenszemre már szociális segélyért áll sorba. 1934-ben aztán jön Roosevelt és a New Deal - szinkronban fordul hősünk szerencséje is. Egy eleve vesztésre ítélt meccset megnyer: Hamupipőke libben elő a semmiből. Első dolga visszafizetni a segélyt, majd egyetlen esélyként bevállal egy - szó szerint - gyilkos ellenfelet, a nehézsúlyú világbaj-nokot. A Madison Square Garden dugig telve 1935. június tizenharmadikán, Braddock pedig nyer - hogy hetven évvel később celluloidra kerülhessen.

Ahhoz, hogy megértsük, miért is fontos ez az első pillantásra Millió dolláros férfinak tűnő opus, érdemes közelebbről végigpillantanunk Russell Crowe pályáján (a rendező csak másodhegedűs itt). Ennek a meggyötört manó arcú alaknak, mostanra világossá vált, legzseniálisabb alakításai - bár nem a repetitivitás unalmával, mégis mindig - egy srófra járnak. Mert mit is kereshet egymás mellett egy Gladiátor, az Egy csodálatos elme meghasadt zsenije és A bennfentes meghurcolt átlagembere - pláne egy proli bokszoló? Jól játszik a kezére a sors, vagy intuitíve válogat - mindegy, Crowe férfiúi mindannyian tiszta emberek, akik a közegüktől kiszolgáltatottá válva valamiféle eszeveszett csatát vívnak - szeretteikért, egy nemzetért vagy némi betevő falatért. Koruk enigmatikus jelzőlámpái, sebezhető, esendő, szerencsétlen kis héroszok. Na, ebben jó a Crowe. És ez a karakter forrott ki most a Cinderella Manre, és neki köszönhető, hogy a film - kivéve persze hollywoodi módi végét - működik. Mert ma talán a legnagyobb kihívás őszinte - az oly' kézenfekvő irónia nélküli - filmet csinálni nagyszerű, igaz emberek-ről. Filmünk persze meg is bukott, Amerikában végül pénz-visszatérítési garanciával árusították a jegyeket - ami ebben az esetben sem a művet minősíti.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.