Lemez

Lisa Batiashvili: City Lights

  • - csk -
  • 2020. október 24.

Zene

Általában nem sok jó sül ki abból, ha valaki zenén kívüli szempontok alapján állít össze koncerteket vagy albumokat. Aligha tárhat fel izgalmas összefüggéseket, ha olyan műveket társítunk egymással, amelyek mind „ugyanarról szólnak”: a közös nevezőnek zenei tulajdonságnak kell lennie, a zenei gondolkodásmód valamely hasonlóságának, amely összeköti a műveket. A grúz származású német sztárhegedűs, Lisa Batiashvili Nikoloz Rachvelivel (itt: hangszerelés és vezénylés) szövetkezve most egy olyan CD-t készített, amely városok – München, Párizs, Berlin, Helsinki, Bécs, Róma, Buenos Aires, New York, London, Bukarest, Tbiliszi – hangulatát kívánja megidézni.

Mik nem kerültek itt egy lemezre! Chaplin filmzenéi és Bach, Legrand és Johann Strauss, Morricone és Dvořák. Az össze nem illő zenék kivégzik egymást, az egyik kioltja a másik hatását – de gyakran önmagukban is kiábrándítóak. Édeskés, nosztalgikus hangulatú, olcsó és ábrándos varieté ez, a perfekció igényével kivitelezve. A Berlini Rádió Szimfonikus Zenekara és a Grúz Filharmonikus Zenekar kísér, és sok-sok vendéget is hallunk, akik között még a hegedűművész slágerénekes földije, a szintén Nyugatra elszármazott Katie Melua is felbukkan egy szám erejéig. Bár a trendek az ilyen salátalemezek felé vezetnek (a közelmúltban két fiatal csellista, Camille Thomas és Sheku Kanneh-Mason is hasonló zenei csalamádéval rukkolt elő), de kár egy kiváló hegedűművész energiáit ilyen talmi vállalkozásra pazarolni.

Deutsche Grammophon, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”