Klári győz - Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása (Színház)

  • Csáki Judit
  • 2008. január 24.

Zene

Nekem speciel mindeddig mérsékelten tűnt föl, hogy ebben a Dürrenmatt-darabban a sztori több volna, mint puszta illusztráció a jókora lólábnyi tanulsághoz: nincs olyan, amit egy közösség (az egyes ember és az emberek összessége) pénzért meg nem tesz. Van az a pénz, ahogy a vicc poénja mondja.

Nekem speciel mindeddig mérsékelten tűnt föl, hogy ebben a Dürrenmatt-darabban a sztori több volna, mint puszta illusztráció a jókora lólábnyi tanulsághoz: nincs olyan, amit egy közösség (az egyes ember és az emberek összessége) pénzért meg nem tesz. Van az a pénz, ahogy a vicc poénja mondja.

A József Attila Színházban eredetileg Galambos Erzsi főszerepelte volna az előadást - és Zsótér Sándor különleges rendezői alkatát ismerve ez minimum érdekes lehetett volna. Az előadást látva azonban már a fantasztikus táncművész, Ladányi Andrea van otthon benne; ő Klára, nem is lehetne senki más. Elsősorban is jelenség: vékony és szigorú, erős és törékeny, egy kemény és tömény sors sűrítménye. A bosszú vezérli vissza Güllen városába, de oda se hederít a körülményekre, az erkölcsi kontextusra, a közösségi aspektusra. Egy történetet jött bevégezni - és bevégzi, kost' was kost'.

Güllen városa pedig épp mélyponton van - ez a mélypont már életforma itt. A polgároknak ruhára sem telik - Benedek Mari fehérnemű-arzenálja pompás keveréke a lepukkantságnak és a tartás megőrzésének -; egyetlen reményük a dúsgazdag és közismerten jótékony öreg hölgy látogatása. Zsótér énekbeszéddel és kórussal dolgozik; egyszerre operásít és antikizál, el- és fölemel - de nem a tanulságot, még kevésbé az üzenetet, hanem elsősorban a történetet, Ill és Claire történetét, akkor és most. Dürrenmatt darabjának unásig ismert zanzája a pénz elembertelenítő erejéről ettől aztán új fényben ragyog: mellékessé válik. Elébe lép a valahai bűn, Ill bűne, és ennek súlyos következménye, a jelenkori bűnhődés, a bosszú.

Ambrus Mari díszlete rikító színekben és geometriai formákban pompázik: egyszerre kalandos és egyszerű. Péterék pajtája és az erdő, emberfák és emberállatok, kötélhágcsó és vasúti sín fér be közéjük, alájuk. A kaput formázó idomok "lába" cipő, mert a cipő, mármint az új cipő nemcsak Illnek beszédes jel, hanem a fölemelkedés jelképe is. A rikítás és a geometriai formák egyszerűsége a játékmódban is jelen van, sőt, a szövegben is. Ungár Júlia dramaturg fordításában "dübörög az ország, és pont Güllen van kakiban"; fölemlegetik Európát, Nicholas Sarkozyt, Angela Merkelt; Klára (Klári!) "gönnolja" Illnek a boldogságot - mint minden rendes antik opusban, most is a mában vagyunk.

A színház máshoz szokott társulata remekül áll Zsótér Sándor rendezői kezére. Kocsis Judit - aki a Negyedik polgár és a kórus tagja - jól énekbeszél, jól énekel, és meggyőzően hozza a "berakott" hajú, ballonkabátos "Zsótér-asszonyt", és a többiek sem maradnak le mögötte. Nagy társulati játék, fegyelmezett jelenlét és odaadó teljesítés van - csupa ritka erény. (Más dolog, hogy a színház közönsége is máshoz van szokva; a premier szakmával bélelt melegsége egy dolog, a hétköznapi előadások pedig egy másik: ezt a produkciót sokan ki fogják kérni maguknak, és ez is természetes. A közönség ízlését legalábbis plurálissá tenni - ehhez sok munka és sok hasonló bemutató szükségesÉ)

Tehát a történetÉ Ill tétován fogadja Klárit, nem sejtvén, mire számíthat, de az első pillanatok után kevélyen és magabiztosan, a mellét csapkodva hirdeti büszkeségét és az egykori románcból fölélesztett férfigőgjét. Pedig Ill - és ezért súlyos, nem csak látványos Méhes László alakítása - mélyebb ponton van, mint Güllen: a vacak kis boltosnak az ő érdektelen családjával együtt nem sok jó jutott az életből. Az ő emlékezetében is afféle zárvány a Klárával megélt szerelem - merthogy szerelem volt, afelől az előadás semmi kétséget nem hagy. Nem is hagyhat: ezért ősbűn a bűn, az árulás. Ezért megbocsáthatatlan, amit Ill a teherbe esett lánnyal tett: hazugságok, hamis tanúzások révén kiebrudaltatta a városból. Méhes Illje Klára bejelentésétől kezdve végigjárja a bűntudat, a lelkiismeret-furdalás, az önmegvetés és a büntetésbe való beletörődés összes stációját. Kálváriát.

Mert az, hogy a pénzszagra fölélénkülő város polgárai költekezni kezdenek, és önmaguk megnyugtatására egymás után erkölcsi ítéletet mondanak-mutatnak Ill felett, még csak a kezdet. Amikor Ill rádöbben, hogy polgártársai éppen úgy fordulnak most ellene, mint hajdan Klára ellen, már nem menekül, hanem ezt a bizonyos utat bejárva maga megy a végzete elé. Kijár neki még néhány gyöngéd emlékezés az asszonnyal, akiben már szinte semmi nem igazi, minden - csak a belső izzás, az örökre megvett összetartozás, az igazi még. A végére - Ill halála előtt - a két ember ismét szereti egymást. Ill felszabadult, és ebbe belehal. Formátumra tett szert, felmagasztosult a bűnhődésben - és Klára, ez a roncs asszony magához emeli.

Arcok válnak ki a tömegből. Jó kabinetalakítások - Ömböli Pál és Háda János két vak kasztráltja, Vándor Éva szenvtelen Illnéje, Szabó Kimmel Tamás igen ismerős, agilis új-undok polgármestere. És a legélesebben Friedenthal Zoltán Tanáráé, aki ágál még, részegen skandálja elveit a humanizmusról - de az ő lábán is ott az új cipő.

Érzelmes, gazdag előadás.

József Attila Színház, január 13.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."