Klári győz - Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása (Színház)

  • Csáki Judit
  • 2008. január 24.

Zene

Nekem speciel mindeddig mérsékelten tűnt föl, hogy ebben a Dürrenmatt-darabban a sztori több volna, mint puszta illusztráció a jókora lólábnyi tanulsághoz: nincs olyan, amit egy közösség (az egyes ember és az emberek összessége) pénzért meg nem tesz. Van az a pénz, ahogy a vicc poénja mondja.

Nekem speciel mindeddig mérsékelten tűnt föl, hogy ebben a Dürrenmatt-darabban a sztori több volna, mint puszta illusztráció a jókora lólábnyi tanulsághoz: nincs olyan, amit egy közösség (az egyes ember és az emberek összessége) pénzért meg nem tesz. Van az a pénz, ahogy a vicc poénja mondja.

A József Attila Színházban eredetileg Galambos Erzsi főszerepelte volna az előadást - és Zsótér Sándor különleges rendezői alkatát ismerve ez minimum érdekes lehetett volna. Az előadást látva azonban már a fantasztikus táncművész, Ladányi Andrea van otthon benne; ő Klára, nem is lehetne senki más. Elsősorban is jelenség: vékony és szigorú, erős és törékeny, egy kemény és tömény sors sűrítménye. A bosszú vezérli vissza Güllen városába, de oda se hederít a körülményekre, az erkölcsi kontextusra, a közösségi aspektusra. Egy történetet jött bevégezni - és bevégzi, kost' was kost'.

Güllen városa pedig épp mélyponton van - ez a mélypont már életforma itt. A polgároknak ruhára sem telik - Benedek Mari fehérnemű-arzenálja pompás keveréke a lepukkantságnak és a tartás megőrzésének -; egyetlen reményük a dúsgazdag és közismerten jótékony öreg hölgy látogatása. Zsótér énekbeszéddel és kórussal dolgozik; egyszerre operásít és antikizál, el- és fölemel - de nem a tanulságot, még kevésbé az üzenetet, hanem elsősorban a történetet, Ill és Claire történetét, akkor és most. Dürrenmatt darabjának unásig ismert zanzája a pénz elembertelenítő erejéről ettől aztán új fényben ragyog: mellékessé válik. Elébe lép a valahai bűn, Ill bűne, és ennek súlyos következménye, a jelenkori bűnhődés, a bosszú.

Ambrus Mari díszlete rikító színekben és geometriai formákban pompázik: egyszerre kalandos és egyszerű. Péterék pajtája és az erdő, emberfák és emberállatok, kötélhágcsó és vasúti sín fér be közéjük, alájuk. A kaput formázó idomok "lába" cipő, mert a cipő, mármint az új cipő nemcsak Illnek beszédes jel, hanem a fölemelkedés jelképe is. A rikítás és a geometriai formák egyszerűsége a játékmódban is jelen van, sőt, a szövegben is. Ungár Júlia dramaturg fordításában "dübörög az ország, és pont Güllen van kakiban"; fölemlegetik Európát, Nicholas Sarkozyt, Angela Merkelt; Klára (Klári!) "gönnolja" Illnek a boldogságot - mint minden rendes antik opusban, most is a mában vagyunk.

A színház máshoz szokott társulata remekül áll Zsótér Sándor rendezői kezére. Kocsis Judit - aki a Negyedik polgár és a kórus tagja - jól énekbeszél, jól énekel, és meggyőzően hozza a "berakott" hajú, ballonkabátos "Zsótér-asszonyt", és a többiek sem maradnak le mögötte. Nagy társulati játék, fegyelmezett jelenlét és odaadó teljesítés van - csupa ritka erény. (Más dolog, hogy a színház közönsége is máshoz van szokva; a premier szakmával bélelt melegsége egy dolog, a hétköznapi előadások pedig egy másik: ezt a produkciót sokan ki fogják kérni maguknak, és ez is természetes. A közönség ízlését legalábbis plurálissá tenni - ehhez sok munka és sok hasonló bemutató szükségesÉ)

Tehát a történetÉ Ill tétován fogadja Klárit, nem sejtvén, mire számíthat, de az első pillanatok után kevélyen és magabiztosan, a mellét csapkodva hirdeti büszkeségét és az egykori románcból fölélesztett férfigőgjét. Pedig Ill - és ezért súlyos, nem csak látványos Méhes László alakítása - mélyebb ponton van, mint Güllen: a vacak kis boltosnak az ő érdektelen családjával együtt nem sok jó jutott az életből. Az ő emlékezetében is afféle zárvány a Klárával megélt szerelem - merthogy szerelem volt, afelől az előadás semmi kétséget nem hagy. Nem is hagyhat: ezért ősbűn a bűn, az árulás. Ezért megbocsáthatatlan, amit Ill a teherbe esett lánnyal tett: hazugságok, hamis tanúzások révén kiebrudaltatta a városból. Méhes Illje Klára bejelentésétől kezdve végigjárja a bűntudat, a lelkiismeret-furdalás, az önmegvetés és a büntetésbe való beletörődés összes stációját. Kálváriát.

Mert az, hogy a pénzszagra fölélénkülő város polgárai költekezni kezdenek, és önmaguk megnyugtatására egymás után erkölcsi ítéletet mondanak-mutatnak Ill felett, még csak a kezdet. Amikor Ill rádöbben, hogy polgártársai éppen úgy fordulnak most ellene, mint hajdan Klára ellen, már nem menekül, hanem ezt a bizonyos utat bejárva maga megy a végzete elé. Kijár neki még néhány gyöngéd emlékezés az asszonnyal, akiben már szinte semmi nem igazi, minden - csak a belső izzás, az örökre megvett összetartozás, az igazi még. A végére - Ill halála előtt - a két ember ismét szereti egymást. Ill felszabadult, és ebbe belehal. Formátumra tett szert, felmagasztosult a bűnhődésben - és Klára, ez a roncs asszony magához emeli.

Arcok válnak ki a tömegből. Jó kabinetalakítások - Ömböli Pál és Háda János két vak kasztráltja, Vándor Éva szenvtelen Illnéje, Szabó Kimmel Tamás igen ismerős, agilis új-undok polgármestere. És a legélesebben Friedenthal Zoltán Tanáráé, aki ágál még, részegen skandálja elveit a humanizmusról - de az ő lábán is ott az új cipő.

Érzelmes, gazdag előadás.

József Attila Színház, január 13.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.