Klasszikus modern - Audioslave: Revelations (lemez)

  • Hó Márton
  • 2006. október 12.

Zene

A lemezen hallható minden hang gitár, basszusgitár, dob és ének felhasználásával készült - áll fontoskodva a borítón.
Hogy is lehetne másként - elég, ha a tagok múltját nézzük: az Audioslave 2001 tavaszán alakult meg, miután a kilencvenes évek egyik legnépszerűbb forradalmár szabadcsapatából, a hardrock alapokat rap- és funkyelemekkel újszerűen ötvöző Rage Against The Machine-ből kiszállt Zack de la Rocha, az énekes, s a húzós zenei alapokért felelős hangszeresek, így Tom Morello, az elborult gitárhangzások és -szólók effektzsonglőre, meg a feszes ritmusszekció (Tim Commerford basszusgitáros és Brad Wilk dobos) megtalálta a tökéletes megoldást Chris Cornell, a seattle-i színtér egyik legjobb zenekara, a Soundgarden énekese személyében. Mi sülhet ki abból, ha egy erős hardrocktrió egy grunge-, rock- és blues-zenéken edzett fantasztikus torokkal találkozik? Masszív attak természetesen, és groove-os, koszos dög nagy mennyiségben. Kis jóindulattal akár a jelenkori Led Zeppelin jelzőt is ráakaszthatjuk, annyi azonban biztos, hogy e modern zenekarokban nevelkedett zenészek visszanyúltak a gyökerekhez, főképp a hetvenes évek kemény rockjához, kialakítva ezzel egy jó értelemben vett klasszikus, mégis korszerű rockzenei "miniverzumot". Az RATM harsányan lázadó, popbalos attitűdje sem tűnt el egészen: huszonhat év után az Audioslave volt az első amerikai zenekar, amely (2005 májusában) felléphetett Havannában. S bár kezdetben nagy kérdés volt, hogyan férhet meg egymás mellett a két főhős, Cornell és Morello egója (az énekes ki is vált egy időre a legelején), a zenekar két erős lemezzel bizonyított (Audioslave, 2002; Out Of Exile, 2005).

Az új lemez tizenkét dala tovább halad a korábban kijelölt ösvényen, csak most egy kanálnyival kevesebb a zúzás és a düh - az Audioslave leginkább letisztult lemeze ez. A címe nem stimmel ugyan, hisz nem lubickolunk felhőtlenül a reveláció habjaiban, mégis akad néhány egészen meggyőző és üdítő pillanat (főképp ilyen az Original Fire és a Shape Of Things To Come); döntő többségben a már megszokott hangulatok áradnak az új utakat szolidan kereső blues és hardrock megoldások találkozásából (Until We Fall, One And The Same, Sound Of A Gun), s akad egy nagyszerű, ledzeppes sláger is, a Jewel Of The Summertime: az Audioslave azon kortárs zenekarok egyike, amelyek, ha revelatív pillanatokkal képtelenek is megajándékozni minket, újra és újra megbízható színvonalon teljesítenek.

Sony/BMG, 2006

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.