Klasszikus modern - Audioslave: Revelations (lemez)

  • Hó Márton
  • 2006. október 12.

Zene

A lemezen hallható minden hang gitár, basszusgitár, dob és ének felhasználásával készült - áll fontoskodva a borítón.
Hogy is lehetne másként - elég, ha a tagok múltját nézzük: az Audioslave 2001 tavaszán alakult meg, miután a kilencvenes évek egyik legnépszerűbb forradalmár szabadcsapatából, a hardrock alapokat rap- és funkyelemekkel újszerűen ötvöző Rage Against The Machine-ből kiszállt Zack de la Rocha, az énekes, s a húzós zenei alapokért felelős hangszeresek, így Tom Morello, az elborult gitárhangzások és -szólók effektzsonglőre, meg a feszes ritmusszekció (Tim Commerford basszusgitáros és Brad Wilk dobos) megtalálta a tökéletes megoldást Chris Cornell, a seattle-i színtér egyik legjobb zenekara, a Soundgarden énekese személyében. Mi sülhet ki abból, ha egy erős hardrocktrió egy grunge-, rock- és blues-zenéken edzett fantasztikus torokkal találkozik? Masszív attak természetesen, és groove-os, koszos dög nagy mennyiségben. Kis jóindulattal akár a jelenkori Led Zeppelin jelzőt is ráakaszthatjuk, annyi azonban biztos, hogy e modern zenekarokban nevelkedett zenészek visszanyúltak a gyökerekhez, főképp a hetvenes évek kemény rockjához, kialakítva ezzel egy jó értelemben vett klasszikus, mégis korszerű rockzenei "miniverzumot". Az RATM harsányan lázadó, popbalos attitűdje sem tűnt el egészen: huszonhat év után az Audioslave volt az első amerikai zenekar, amely (2005 májusában) felléphetett Havannában. S bár kezdetben nagy kérdés volt, hogyan férhet meg egymás mellett a két főhős, Cornell és Morello egója (az énekes ki is vált egy időre a legelején), a zenekar két erős lemezzel bizonyított (Audioslave, 2002; Out Of Exile, 2005).

Az új lemez tizenkét dala tovább halad a korábban kijelölt ösvényen, csak most egy kanálnyival kevesebb a zúzás és a düh - az Audioslave leginkább letisztult lemeze ez. A címe nem stimmel ugyan, hisz nem lubickolunk felhőtlenül a reveláció habjaiban, mégis akad néhány egészen meggyőző és üdítő pillanat (főképp ilyen az Original Fire és a Shape Of Things To Come); döntő többségben a már megszokott hangulatok áradnak az új utakat szolidan kereső blues és hardrock megoldások találkozásából (Until We Fall, One And The Same, Sound Of A Gun), s akad egy nagyszerű, ledzeppes sláger is, a Jewel Of The Summertime: az Audioslave azon kortárs zenekarok egyike, amelyek, ha revelatív pillanatokkal képtelenek is megajándékozni minket, újra és újra megbízható színvonalon teljesítenek.

Sony/BMG, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.