Klasszikus modern - Audioslave: Revelations (lemez)

  • Hó Márton
  • 2006. október 12.

Zene

A lemezen hallható minden hang gitár, basszusgitár, dob és ének felhasználásával készült - áll fontoskodva a borítón.
Hogy is lehetne másként - elég, ha a tagok múltját nézzük: az Audioslave 2001 tavaszán alakult meg, miután a kilencvenes évek egyik legnépszerűbb forradalmár szabadcsapatából, a hardrock alapokat rap- és funkyelemekkel újszerűen ötvöző Rage Against The Machine-ből kiszállt Zack de la Rocha, az énekes, s a húzós zenei alapokért felelős hangszeresek, így Tom Morello, az elborult gitárhangzások és -szólók effektzsonglőre, meg a feszes ritmusszekció (Tim Commerford basszusgitáros és Brad Wilk dobos) megtalálta a tökéletes megoldást Chris Cornell, a seattle-i színtér egyik legjobb zenekara, a Soundgarden énekese személyében. Mi sülhet ki abból, ha egy erős hardrocktrió egy grunge-, rock- és blues-zenéken edzett fantasztikus torokkal találkozik? Masszív attak természetesen, és groove-os, koszos dög nagy mennyiségben. Kis jóindulattal akár a jelenkori Led Zeppelin jelzőt is ráakaszthatjuk, annyi azonban biztos, hogy e modern zenekarokban nevelkedett zenészek visszanyúltak a gyökerekhez, főképp a hetvenes évek kemény rockjához, kialakítva ezzel egy jó értelemben vett klasszikus, mégis korszerű rockzenei "miniverzumot". Az RATM harsányan lázadó, popbalos attitűdje sem tűnt el egészen: huszonhat év után az Audioslave volt az első amerikai zenekar, amely (2005 májusában) felléphetett Havannában. S bár kezdetben nagy kérdés volt, hogyan férhet meg egymás mellett a két főhős, Cornell és Morello egója (az énekes ki is vált egy időre a legelején), a zenekar két erős lemezzel bizonyított (Audioslave, 2002; Out Of Exile, 2005).

Az új lemez tizenkét dala tovább halad a korábban kijelölt ösvényen, csak most egy kanálnyival kevesebb a zúzás és a düh - az Audioslave leginkább letisztult lemeze ez. A címe nem stimmel ugyan, hisz nem lubickolunk felhőtlenül a reveláció habjaiban, mégis akad néhány egészen meggyőző és üdítő pillanat (főképp ilyen az Original Fire és a Shape Of Things To Come); döntő többségben a már megszokott hangulatok áradnak az új utakat szolidan kereső blues és hardrock megoldások találkozásából (Until We Fall, One And The Same, Sound Of A Gun), s akad egy nagyszerű, ledzeppes sláger is, a Jewel Of The Summertime: az Audioslave azon kortárs zenekarok egyike, amelyek, ha revelatív pillanatokkal képtelenek is megajándékozni minket, újra és újra megbízható színvonalon teljesítenek.

Sony/BMG, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?