Lemez

Kobajasi Aimi: Chopin & Liszt

  • - csk -
  • 2018. augusztus 5.

Zene

Chopin és Liszt nemcsak barátok voltak: a két romantikus zeneszerző életművének jellegzetességei között is számos párhuzam figyelhető meg. Mindkettejük alkotói termésének meghatározó hangszere a zongora – és mindkettejük zenéjének alapeleme az előadói virtuozitás. Ugyanakkor mindkettejük esetében igaz, hogy a hangszeres kivitelezés szerepének túlhangsúlyozása meghamisítja és kiüresíti a műveket: Chopin drámai kompozícióit elegáns szalondarabokká silányítja, Liszt úttörő és gondolatgazdag alkotásait bravúrfitogtatássá szimplifikálja. Az igazi Chopin- és Liszt-játékos tudja, hogy a diadalmas technikai tökéletesség nem cél, hanem eszköz. Nélkülözhetetlen alapfeltétel, amelynek birtokában a művész a zenei mondandóra koncentrálhat: a lélek belső tájain lejátszódó, nemegyszer viharos történésekre, amelyeket a művek megjelenítenek.

Kobajasi Aimi ilyen zongorista.
A huszonhárom esztendős japán lány, aki háromévesen kezdett játszani hangszerén, hétéves kora óta lép fel zenekarral, a közelmúltban seregnyi európai és ázsiai versenyen győzedelmeskedett. Legújabb lemezén Chopintől a b-moll szonátát szólaltatja meg rendkívül erőteljes hangsúlyokkal, tökéletes drámai időkezeléssel és a mű modernségének szellemét közvetítve. Liszt művei közül a Három Petrarca-szonett tolmácsolásában a dallamok beszédes karakterét hangsúlyozza, a Dante-szonátában a zene mélyről feltörő, hatalmas erejű indulatait szabadítja fel, a Szerelmi álmok harmadik darabjában pedig énekel – fölényes hangszeres tökéletességgel, de a tartalmi mozzanatokra összpontosítva.

Warner Classics, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.