Lemez

Kobajasi Aimi: Chopin & Liszt

  • - csk -
  • 2018. augusztus 5.

Zene

Chopin és Liszt nemcsak barátok voltak: a két romantikus zeneszerző életművének jellegzetességei között is számos párhuzam figyelhető meg. Mindkettejük alkotói termésének meghatározó hangszere a zongora – és mindkettejük zenéjének alapeleme az előadói virtuozitás. Ugyanakkor mindkettejük esetében igaz, hogy a hangszeres kivitelezés szerepének túlhangsúlyozása meghamisítja és kiüresíti a műveket: Chopin drámai kompozícióit elegáns szalondarabokká silányítja, Liszt úttörő és gondolatgazdag alkotásait bravúrfitogtatássá szimplifikálja. Az igazi Chopin- és Liszt-játékos tudja, hogy a diadalmas technikai tökéletesség nem cél, hanem eszköz. Nélkülözhetetlen alapfeltétel, amelynek birtokában a művész a zenei mondandóra koncentrálhat: a lélek belső tájain lejátszódó, nemegyszer viharos történésekre, amelyeket a művek megjelenítenek.

Kobajasi Aimi ilyen zongorista.
A huszonhárom esztendős japán lány, aki háromévesen kezdett játszani hangszerén, hétéves kora óta lép fel zenekarral, a közelmúltban seregnyi európai és ázsiai versenyen győzedelmeskedett. Legújabb lemezén Chopintől a b-moll szonátát szólaltatja meg rendkívül erőteljes hangsúlyokkal, tökéletes drámai időkezeléssel és a mű modernségének szellemét közvetítve. Liszt művei közül a Három Petrarca-szonett tolmácsolásában a dallamok beszédes karakterét hangsúlyozza, a Dante-szonátában a zene mélyről feltörő, hatalmas erejű indulatait szabadítja fel, a Szerelmi álmok harmadik darabjában pedig énekel – fölényes hangszeres tökéletességgel, de a tartalmi mozzanatokra összpontosítva.

Warner Classics, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.