Lemez

Kobajasi Aimi: Chopin & Liszt

  • - csk -
  • 2018. augusztus 5.

Zene

Chopin és Liszt nemcsak barátok voltak: a két romantikus zeneszerző életművének jellegzetességei között is számos párhuzam figyelhető meg. Mindkettejük alkotói termésének meghatározó hangszere a zongora – és mindkettejük zenéjének alapeleme az előadói virtuozitás. Ugyanakkor mindkettejük esetében igaz, hogy a hangszeres kivitelezés szerepének túlhangsúlyozása meghamisítja és kiüresíti a műveket: Chopin drámai kompozícióit elegáns szalondarabokká silányítja, Liszt úttörő és gondolatgazdag alkotásait bravúrfitogtatássá szimplifikálja. Az igazi Chopin- és Liszt-játékos tudja, hogy a diadalmas technikai tökéletesség nem cél, hanem eszköz. Nélkülözhetetlen alapfeltétel, amelynek birtokában a művész a zenei mondandóra koncentrálhat: a lélek belső tájain lejátszódó, nemegyszer viharos történésekre, amelyeket a művek megjelenítenek.

Kobajasi Aimi ilyen zongorista.
A huszonhárom esztendős japán lány, aki háromévesen kezdett játszani hangszerén, hétéves kora óta lép fel zenekarral, a közelmúltban seregnyi európai és ázsiai versenyen győzedelmeskedett. Legújabb lemezén Chopintől a b-moll szonátát szólaltatja meg rendkívül erőteljes hangsúlyokkal, tökéletes drámai időkezeléssel és a mű modernségének szellemét közvetítve. Liszt művei közül a Három Petrarca-szonett tolmácsolásában a dallamok beszédes karakterét hangsúlyozza, a Dante-szonátában a zene mélyről feltörő, hatalmas erejű indulatait szabadítja fel, a Szerelmi álmok harmadik darabjában pedig énekel – fölényes hangszeres tökéletességgel, de a tartalmi mozzanatokra összpontosítva.

Warner Classics, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.