Koncert

Iron Maiden

Zene

A Depeche Mode-hoz hasonlóan az idei VOLT Fesztivál másik veterán fő fellépője, az Iron Maiden is sokszor járt már Magyarországon: ahogy Dave Gahanék, ők is tizenkétszer koncerteztek eddig hazánkban a soproni fellépést megelőzően. A Maiden a Legacy of the Beast névre keresztelt koncertkörutat bonyolítja le épp, aminek az a lényege, hogy ezúttal szinte kizárólag a nagy klasszikusokra és slágerekre koncentrálnak, már ha a „sláger” szót van értelme velük kapcsolatban emlegetni. Telt házas a buli, a zenekar meg jó fél órát csúszik, mert épp megy az angol–belga meccs, és a hírhedten fociőrült Maiden-vezér, Steve Harris addig úgyse lép színpadra, amíg le nem fújják az angolok vereségével záródó találkozót. De aztán ahogy beindul az intró, azonnal lehet érezni, hogy valami nem stimmel. A hang körbe-körbeforog, ami azért is furcsa, mert nincs annyira nagy szél, mégis úgy tűnik néha, mintha a légáramlatok összevissza lökdösnék a koncertet, és simán lehet, hogy bizonyos részeket a szomszédos Harka faluban sokkal jobban lehet élvezni, mint a fesztiválon. Így sajnos egy kicsit értelmezhetetlenné válik a buli, pedig a zenekar mindent belead, és a látvány is lenyűgöző. A koncert elején egy komplett repülő lebeg a zenekar felett, elképesztő háttérképeket kapunk, és egy ponton még a Maiden kabalazombija, Eddie is vív egy kardpárbajt Bruce Dickinsonnal. A frontember (aki állítólag egy aldis szatyrot szorongatva ment fel a színpadra) elmesél egy történetet magyar edzőjéről, biztosítja az esetleges belga nézőket arról, hogy a vb-t úgyis az angolok nyerik, amúgy nem dumál sokat, inkább a daloknak adja át a főszerepet. A szettlista – amelybe érdekes módon két dal is bekerült a 90-es évekbeli, Di­ckinson nélküli korszakból – hibátlan, és így tökéletesen alkalmas lenne a zenekarral most ismerkedőknek, ha nem lenne ez a hangzásbeli malőr. A koncert előtti és utáni rettenetes közlekedési káosz meg már más lapra tartozik.

VOLT Fesztivál, június 28.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.