koncert - HELMET

  • - greff -
  • 2010. december 2.

Zene

Bizonyos zenekaroknak a javára válhat a diszkréten szétcsúszott előadásmód, amenynyiben a produkció integráns részét képező elemeket, például az elesettséget vagy mondjuk a szalonspicces eufóriát ezzel tudják jobban kidomborítani. Más esetben azonban csakis a szigorú precizitás képes előcsalni a drámaiságot, és ez utóbbi tételt kevesen értették meg jobban a rocktörténetben Page Hamilton gitáros-énekes-dalszerzőnél.
Bizonyos zenekaroknak a javára válhat a diszkréten szétcsúszott elõadásmód, amenynyiben a produkció integráns részét képezõ elemeket, például az elesettséget vagy mondjuk a szalonspicces eufóriát ezzel tudják jobban kidomborítani. Más esetben azonban csakis a szigorú precizitás képes elõcsalni a drámaiságot, és ez utóbbi tételt kevesen értették meg jobban a rocktörténetben Page Hamilton gitáros-énekes-dalszerzõnél.

A közismerten Bartók-rajongó, a zúzásba húsz évvel ezelõtt a dzsessz felõl érkezett Hamiltonról - aki ha nem lett volna rockzenész, nyugodtan elszegõdhetett volna atomórák mellé a milliomod egyégnyi csúszásokat tetten érni - csupán annyit mondani, hogy pontosan játszik a színpadon, nevetséges visszafogottság volna. A Helmet vasárnap esti koncertjén volt ugyanis néhány olyan zavarba ejtõ és mámorító pillanat, amikor a hallgató az eszével tudta ugyan, hogy ez képtelenség, mégis határozottan úgy érezte, hogy a görcsmentesen zenélõ ötvenéves úr (és három remek társa) feszesebben tolja még a dob- és egyéb gépeket alkalmazó bandáknál is. A letaglózó erõ mellett e játékmód fontos hozadéka volt, hogy kristálytisztán elénk tárulhatott a látszólag minimalista Helmet-dalok már-már matematikai szépsége az atipikus ritmusokkal, ide-oda forgatott témákkal és a lehetõ legváratlanabb helyekre betoldott kiállásokkal. Azért pedig, hogy a zene a földöntúli precizitással együtt is mélyen emberi maradhasson, Hamilton ozzys alig-dallamai és improvizatív elemeket dúsan tartalmazó, a lemezverzióknál olykor hosszabb, a dzsessz, a rock és a noise stílusjegyei között hullámzó gitárszólói szavatoltak.

Belegondolni is kimerítõ, hogy e teljesítmény mögött mennyi gyakorlás állhat, és ha figyelembe veszszük, hogy ez a zenekar ma már nem nagyon játszik három-négyszáz fõsnél nagyobb közönségek elõtt, akkor a Helmet koncertjeit nyugodt szívvel odasorolhatjuk a protestáns munkaethoszhoz szóló legszebb himnuszok közé.

Dürer-kert, november 28.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.