koncert - HELMET

  • - greff -
  • 2010. december 2.

Zene

Bizonyos zenekaroknak a javára válhat a diszkréten szétcsúszott előadásmód, amenynyiben a produkció integráns részét képező elemeket, például az elesettséget vagy mondjuk a szalonspicces eufóriát ezzel tudják jobban kidomborítani. Más esetben azonban csakis a szigorú precizitás képes előcsalni a drámaiságot, és ez utóbbi tételt kevesen értették meg jobban a rocktörténetben Page Hamilton gitáros-énekes-dalszerzőnél.
Bizonyos zenekaroknak a javára válhat a diszkréten szétcsúszott elõadásmód, amenynyiben a produkció integráns részét képezõ elemeket, például az elesettséget vagy mondjuk a szalonspicces eufóriát ezzel tudják jobban kidomborítani. Más esetben azonban csakis a szigorú precizitás képes elõcsalni a drámaiságot, és ez utóbbi tételt kevesen értették meg jobban a rocktörténetben Page Hamilton gitáros-énekes-dalszerzõnél.

A közismerten Bartók-rajongó, a zúzásba húsz évvel ezelõtt a dzsessz felõl érkezett Hamiltonról - aki ha nem lett volna rockzenész, nyugodtan elszegõdhetett volna atomórák mellé a milliomod egyégnyi csúszásokat tetten érni - csupán annyit mondani, hogy pontosan játszik a színpadon, nevetséges visszafogottság volna. A Helmet vasárnap esti koncertjén volt ugyanis néhány olyan zavarba ejtõ és mámorító pillanat, amikor a hallgató az eszével tudta ugyan, hogy ez képtelenség, mégis határozottan úgy érezte, hogy a görcsmentesen zenélõ ötvenéves úr (és három remek társa) feszesebben tolja még a dob- és egyéb gépeket alkalmazó bandáknál is. A letaglózó erõ mellett e játékmód fontos hozadéka volt, hogy kristálytisztán elénk tárulhatott a látszólag minimalista Helmet-dalok már-már matematikai szépsége az atipikus ritmusokkal, ide-oda forgatott témákkal és a lehetõ legváratlanabb helyekre betoldott kiállásokkal. Azért pedig, hogy a zene a földöntúli precizitással együtt is mélyen emberi maradhasson, Hamilton ozzys alig-dallamai és improvizatív elemeket dúsan tartalmazó, a lemezverzióknál olykor hosszabb, a dzsessz, a rock és a noise stílusjegyei között hullámzó gitárszólói szavatoltak.

Belegondolni is kimerítõ, hogy e teljesítmény mögött mennyi gyakorlás állhat, és ha figyelembe veszszük, hogy ez a zenekar ma már nem nagyon játszik három-négyszáz fõsnél nagyobb közönségek elõtt, akkor a Helmet koncertjeit nyugodt szívvel odasorolhatjuk a protestáns munkaethoszhoz szóló legszebb himnuszok közé.

Dürer-kert, november 28.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.