koncert - HELMET

  • - greff -
  • 2010. december 2.

Zene

Bizonyos zenekaroknak a javára válhat a diszkréten szétcsúszott előadásmód, amenynyiben a produkció integráns részét képező elemeket, például az elesettséget vagy mondjuk a szalonspicces eufóriát ezzel tudják jobban kidomborítani. Más esetben azonban csakis a szigorú precizitás képes előcsalni a drámaiságot, és ez utóbbi tételt kevesen értették meg jobban a rocktörténetben Page Hamilton gitáros-énekes-dalszerzőnél.
Bizonyos zenekaroknak a javára válhat a diszkréten szétcsúszott elõadásmód, amenynyiben a produkció integráns részét képezõ elemeket, például az elesettséget vagy mondjuk a szalonspicces eufóriát ezzel tudják jobban kidomborítani. Más esetben azonban csakis a szigorú precizitás képes elõcsalni a drámaiságot, és ez utóbbi tételt kevesen értették meg jobban a rocktörténetben Page Hamilton gitáros-énekes-dalszerzõnél.

A közismerten Bartók-rajongó, a zúzásba húsz évvel ezelõtt a dzsessz felõl érkezett Hamiltonról - aki ha nem lett volna rockzenész, nyugodtan elszegõdhetett volna atomórák mellé a milliomod egyégnyi csúszásokat tetten érni - csupán annyit mondani, hogy pontosan játszik a színpadon, nevetséges visszafogottság volna. A Helmet vasárnap esti koncertjén volt ugyanis néhány olyan zavarba ejtõ és mámorító pillanat, amikor a hallgató az eszével tudta ugyan, hogy ez képtelenség, mégis határozottan úgy érezte, hogy a görcsmentesen zenélõ ötvenéves úr (és három remek társa) feszesebben tolja még a dob- és egyéb gépeket alkalmazó bandáknál is. A letaglózó erõ mellett e játékmód fontos hozadéka volt, hogy kristálytisztán elénk tárulhatott a látszólag minimalista Helmet-dalok már-már matematikai szépsége az atipikus ritmusokkal, ide-oda forgatott témákkal és a lehetõ legváratlanabb helyekre betoldott kiállásokkal. Azért pedig, hogy a zene a földöntúli precizitással együtt is mélyen emberi maradhasson, Hamilton ozzys alig-dallamai és improvizatív elemeket dúsan tartalmazó, a lemezverzióknál olykor hosszabb, a dzsessz, a rock és a noise stílusjegyei között hullámzó gitárszólói szavatoltak.

Belegondolni is kimerítõ, hogy e teljesítmény mögött mennyi gyakorlás állhat, és ha figyelembe veszszük, hogy ez a zenekar ma már nem nagyon játszik három-négyszáz fõsnél nagyobb közönségek elõtt, akkor a Helmet koncertjeit nyugodt szívvel odasorolhatjuk a protestáns munkaethoszhoz szóló legszebb himnuszok közé.

Dürer-kert, november 28.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.