koncert - JOE BONAMASSÁT

  • V. Á.
  • 2010. november 4.

Zene

a modern blues-rock új csodagyerekeként kezeli a média: a mindössze harminchárom éves gitáros saját néven kihozott lemezei évek óta lelőhetetlenül kúsznak fel a Billboard-listára. Nem is érdemtelenül, hiszen a tavaly kiadott The Ballad Of John Henry tényleg az utóbbi tíz év egyik legjobb ilyen irányú lemeze, a címadó nóta riffjét pedig - ahogy azt Bonamassa felkonferálta - a világ tizenkettedik legjobbjának hozták ki egy újságírók által kezdeményezett szavazáson.
a modern blues-rock új csodagyerekeként kezeli a média: a mindössze harminchárom éves gitáros saját néven kihozott lemezei évek óta lelõhetetlenül kúsznak fel a Billboard-listára. Nem is érdemtelenül, hiszen a tavaly kiadott The Ballad Of John Henry tényleg az utóbbi tíz év egyik legjobb ilyen irányú lemeze, a címadó nóta riffjét pedig - ahogy azt Bonamassa felkonferálta - a világ tizenkettedik legjobbjának hozták ki egy újságírók által kezdeményezett szavazáson. Idén kiadta a The Ballad... folytatását Black Rock címmel - ezt bemutatni érkezett Magyarországra.

Bonamassa sztárságát mi sem jelzi jobban, mint hogy az ilyen jellegû zenéhez kicsit rideg, de egyébként tökéletes megszólalást produkáló PeCsa majdnem teljesen megtelt. A Narancs kétfõs különítménye elõtt Deák Bill Gyula állt, akit fel kellett volna küldeni a színpadra, hogy énekeljen Bonamassa helyett: a decens, zakós-inges, könyvelõ fazonú fõhõs énekhangja ugyanis kiváló a vokálokhoz, de szólóénekhez kicsit kevés, ennélfogva igazán azok a dalok kaptak életet, amelyeket vendégénekesek - Bonamassa csaja, illetve egy pólós-farmeros figura - énekeltek. Ez azért fájó kissé, mert a rockosabb felfogású Bonamassa-dalokhoz simán oda lehet képzelni mondjuk a Clutch-os Neil Fallon érzelemgazdag bluesbömbölését. Bonamassa nem kimondott frontember, a kissé túlnyújtott gitárszólókat is szerényen és visszafogottan prezentálta, pedig igen komoly tudással rendelkezik: tökéletesen hozza a blues érzékenységét, ugyanakkor a már-már metálzenészhez fogható technikásságot is. A saját dalokhoz, illetve a feldolgozásokhoz biztos kézzel nyúl, és olyan, fogyasztható témákat kerekít belõlük, amelyek indokolják már-már mainstreambe hajló sikerét. A kétórás fellépést ugyanakkor nem sikerült teljesen mentesítenie az üresjáratoktól: a tökéletes kilencven percet a gitárszólók és a lassú bluesok megnyirbálásával lehetett volna elérnie - így csak egyszerûen jó koncertet adott.

Petõfi Csarnok, október 28.

****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.