koncert - JOE BONAMASSÁT

  • V. Á.
  • 2010. november 4.

Zene

a modern blues-rock új csodagyerekeként kezeli a média: a mindössze harminchárom éves gitáros saját néven kihozott lemezei évek óta lelőhetetlenül kúsznak fel a Billboard-listára. Nem is érdemtelenül, hiszen a tavaly kiadott The Ballad Of John Henry tényleg az utóbbi tíz év egyik legjobb ilyen irányú lemeze, a címadó nóta riffjét pedig - ahogy azt Bonamassa felkonferálta - a világ tizenkettedik legjobbjának hozták ki egy újságírók által kezdeményezett szavazáson.
a modern blues-rock új csodagyerekeként kezeli a média: a mindössze harminchárom éves gitáros saját néven kihozott lemezei évek óta lelõhetetlenül kúsznak fel a Billboard-listára. Nem is érdemtelenül, hiszen a tavaly kiadott The Ballad Of John Henry tényleg az utóbbi tíz év egyik legjobb ilyen irányú lemeze, a címadó nóta riffjét pedig - ahogy azt Bonamassa felkonferálta - a világ tizenkettedik legjobbjának hozták ki egy újságírók által kezdeményezett szavazáson. Idén kiadta a The Ballad... folytatását Black Rock címmel - ezt bemutatni érkezett Magyarországra.

Bonamassa sztárságát mi sem jelzi jobban, mint hogy az ilyen jellegû zenéhez kicsit rideg, de egyébként tökéletes megszólalást produkáló PeCsa majdnem teljesen megtelt. A Narancs kétfõs különítménye elõtt Deák Bill Gyula állt, akit fel kellett volna küldeni a színpadra, hogy énekeljen Bonamassa helyett: a decens, zakós-inges, könyvelõ fazonú fõhõs énekhangja ugyanis kiváló a vokálokhoz, de szólóénekhez kicsit kevés, ennélfogva igazán azok a dalok kaptak életet, amelyeket vendégénekesek - Bonamassa csaja, illetve egy pólós-farmeros figura - énekeltek. Ez azért fájó kissé, mert a rockosabb felfogású Bonamassa-dalokhoz simán oda lehet képzelni mondjuk a Clutch-os Neil Fallon érzelemgazdag bluesbömbölését. Bonamassa nem kimondott frontember, a kissé túlnyújtott gitárszólókat is szerényen és visszafogottan prezentálta, pedig igen komoly tudással rendelkezik: tökéletesen hozza a blues érzékenységét, ugyanakkor a már-már metálzenészhez fogható technikásságot is. A saját dalokhoz, illetve a feldolgozásokhoz biztos kézzel nyúl, és olyan, fogyasztható témákat kerekít belõlük, amelyek indokolják már-már mainstreambe hajló sikerét. A kétórás fellépést ugyanakkor nem sikerült teljesen mentesítenie az üresjáratoktól: a tökéletes kilencven percet a gitárszólók és a lassú bluesok megnyirbálásával lehetett volna elérnie - így csak egyszerûen jó koncertet adott.

Petõfi Csarnok, október 28.

****

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.