film - KÖNNYÛ NÕCSKE

  • - hajnal -
  • 2010. november 4.

Zene

A high school vígjátékoknak is van lelkük, és ez a lélek egyszer csak fogja magát és kebeléről - vagy, hogy pontosítsunk, a Könnyű nőcske hősnőjének kebeléről - sóhaj fakad. Be jó is volt a nyolcvanas évek hasonszőrű tinigimiizéiben hősnősködni, mert ha nem is mindig John Hughes rendelt, a kamaszfájások híresen empatikus professzora, azért majdnem mindben akadt egy Cusack vagy egy Dempsey, akiért érdemes volt egy monológ reményében az erkély felé kacsingatni.
A high school vígjátékoknak is van lelkük, és ez a lélek egyszer csak fogja magát és kebelérõl - vagy, hogy pontosítsunk, a Könnyû nõcske hõsnõjének kebelérõl - sóhaj fakad. Be jó is volt a nyolcvanas évek hasonszõrû tinigimiizéiben hõsnõsködni, mert ha nem is mindig John Hughes rendelt, a kamaszfájások híresen empatikus professzora, azért majdnem mindben akadt egy Cusack vagy egy Dempsey, akiért érdemes volt egy monológ reményében az erkély felé kacsingatni. Bezzeg mostanság, a Facebook-érában hol vannak a romantikus lelkületû bálkirályok és rebellisek! Ebbõl a mûfaji sóhajból is kitûnik, hogy a Könynyû nõcske egy pisze orrhossznyit okosabbnak akar látszani az átlagnál, míg Olive, a címszereplõ könynyû nõcske épp hogy eltitkolná szellemi elõnyeit, és azzal igyekszik gimnáziumnyi hírnévre szert tennie, amije nincs: Kalifornia közigazgatási határait feszegetõ ribancságával. Egy kis szerepjáték az egész, és több se kell a pletykamalmoknak, Olive pedig addig játssza a ribit, míg egészen el nem fajul (nem õ, a helyzet), és innen már csak a produkció színvonalához méltatlan (ásatag és öreges) eszközökkel lehet a leányzóra kent gyalázatot lemosni. A Könnyû nõcske hol pont olyan szõke, mint egy makulátlan cheerleader-csapat, hol pedig egy öntudatos kisokos, mint maga a címszereplõ - mintha maga se tudná, hova álljon, de ez a kétlakiság (vagy kétlakliság) tulajdonképpen nem áll rosszul. Ahogy az sem, hogy a szülõi munkaközösség, élén Stanley Tucci és Patricia Clarkson összeszokott kettõsével,orvul lejátssza a huszonéves tizenéveseket.

Forgalmazza az InterCom

***

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.