koncert - KOVÁCS KATI ÉS A QUALITONS

  • - minek -
  • 2009. október 29.

Zene

Sokan azóta várták ezt az estét, mióta csak híre kelt, hogy együtt gyakorol a hatvanas-hetvenes évek tán legkiválóbb hazai előadója és korunk egyik legígéretesebb bandája, a fiatal, tehetséges zenészek által alapított Qualitons. A találkozás nem is véletlen: utóbbi magától értetődő természetességgel használja a három-négy évtizeddel ezelőtti "daliás" idők fúziós popzenéjét - az akkoriban keletkezett KK-albumok pedig kedvenc zsákmányai a hazánkban is szorgalmasan túró rare groove-vadászoknak.
Sokan azóta várták ezt az estét, mióta csak híre kelt, hogy együtt gyakorol a hatvanas-hetvenes évek tán legkiválóbb hazai elõadója és korunk egyik legígéretesebb bandája, a fiatal, tehetséges zenészek által alapított Qualitons. A találkozás nem is véletlen: utóbbi magától értetõdõ természetességgel használja a három-négy évtizeddel ezelõtti "daliás" idõk fúziós popzenéjét - az akkoriban keletkezett KK-albumok pedig kedvenc zsákmányai a hazánkban is szorgalmasan túró rare groove-vadászoknak. Péntek este azután kiderült, hogy a nagy elõkészület nem volt hiábavaló: habár egyelõre "csak" nyolc számot tudtak összecsiszolni, az eredmény alig hagyott maga után kívánnivalót. A Qualitons az elején saját slágereivel melegít - no és egy régi Meteor-számmal: a Kívánj te is nekem szép jó éjszakát alapján nyilvánvaló, hogy G. Szabó Hunor dobos egyben figyelemre méltó vokalista is, aki az LGT-s KK-számokban is remekül "fordítja le" Somló és Presser egykori énekszólamát.

Azután nagy ováció kíséretében érkezik Kovács Kati, és gyorsan kiderül: hangja még mindig a régi, az új (fúvósokkal és ütõssel is vastagított) felállás pedig a kezdeti elfogódottságot legyûrve neki is szárnyakat ad. A közösen kiválasztott, elegyesen blues, rock and roll, funk/soul típusú nótákat a Qualitons ültette át és hangszerelte a saját képére, Kovács Kati pedig az újratuningolt régi slágereket (Add már, Uram, az esõt; Szólj rám, ha hangosan énekelek) épp olyan hévvel énekli, mint a ritkábban hallott, de zseniális szerzeményeket (Ha a dobos megengedné, El ne hagyd magad - mindkettõ az LGT-s korszakból). A Merre mentél tõlem címû blues meghökkentõ hajlításait is biztonsággal hozza - s közben olyan KK-csemegék újrafeldolgozását is hallhatjuk, mint a Somló-Adamis duó által jegyzett Az esõ és én (ezt egykor a dzsesszfenomén Szabó Gábor is játszotta). Kicsit korai a vég, de reméljük, nem végleges - ez az elõadás megér még néhány estét.

A38 hajó, október 23.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.